Monyet-Monyet di Hong Kong Dikebiri & Dimandulkan

on 07 Mei 2011

HONG KONG – Hong Kong nampaknya telah menjadi sarang monyet-monyet liar. Mereka berkembang biak dengan sangat cepat hingga pemerintah harus mengendalikannya untuk menghindari ledakan populasi mereka.
 
 Mudahnya makanan yang diberikan oleh beberapa penduduk kota telah mendorong pertumbuhan jumlah monyet hingga lebih dari 2.000 ekor dalam beberapa tahun terakhir. Begitu banyaknya monyet juga menimbulkan banyak keluhan dari penduduk yang merasa terganggu kerana rasa takut monyet pada manusia telah berkurang.
 
 “Saya rasa masih ada banyak ruang untuk hewan liar. Namun, pedesaan dan kota saling berdekatan dan terkadang timbul konflik,” ujar Chung-tong Shek, dari Departemen Konservasi Pemerintah, seperti dikutip AFP, Jumaat (6/5/2011).
 
 Monyet-monyet ini secara agresif mengejar pendaki gunung untuk makanan, menarik beg, dan merobek saku. Beberapa tahun belakangan ini tindakan para monyet semakin bertambah seiring populasi monyet. Bahkan, banyak monyet yang tersesat kerana menginginkan makanan manusia. Mereka terkadang berkeliaran di tempat-tempat perbelanjaan di kota.
 
 Larangan memberi makan yang sudah diterapkan selama puluhan tahun dengan ancaman denda 10.000 dolar Hong Kong , nyatanya sulit membatasi larangan pemberi makan dari turis ataupun pengunjung. Hingga akhirnya pemerintah beralih menggunakan pengendali kelahiran.
 
 Uji coba lapangan pertama kali dilakukan pada 2002. Ini merupakan program kontrasepsi pertama di dunia yang mensasar pada populasi besar monyet. Metode yang digunakan meliputi vasektomi pada monyet jantan dan suntikan kontrasepsi sementara bagi monyet betina.
 
 Saat ini, program lebih difokuskan pada sterilisasi monyet betina, yang dilakukan dua bulan sekali. Program tersebut telah mengebiri secara permanen atau sementara secara total lebih dari 1.500 monyet.

Mayat Gadis Cilik, Yang Masih Segar Setelah Puluhan Tahun

Mayat Rosalia Lombardo, seorang anak perempuan Sisilia berusia dua tahun yang meninggal tahun 1920, masih terlihat segar. Muminya yang dikenal dengan "Sleeping Beauty" disimpan dalam kotak kaca di Palermo, Itali.

Ramuan apa yang membuat mumi tersebut masih terlihat segar, menjadi rahsia selama bertahun-tahun. Namun, ahli antropologi biologi dari Institute for Mummies and the Iceman bernama Dario Piombino-Mascali berhasil mengungkap racikan yang dipakai untuk mengawetkan Rosalia.

Ia mencari tahu bahan-bahan yang digunakan dari kerabat dan orang-orang dekat Alfredo Salafia, seorang taksidermis atau ahli pembuat awetan yang tewas tahun 1933. Dari catatan tangan yang dibuat Salafia terungkap bahawa dia menyuntikkan zat-zat kimia ke tubuh Rosalia berupa formalin, garam seng, alkohol, asam salisilat, dan gliserol.

Formalin merupakan bahan yang saat ini paling umum digunakan untuk mengawetkan mayat. Campuran formaldehid dan air itu membunuh semua bakteri penyebab pembusukan daging. Salafia adalah salah satu pelopor penggunaan bahan kimia tersebut untuk mengawetkan mayat.

Sementara alkohol di daerah yang kering akan berfungsi mempertahankan mayat Rosalia tetap kering sehingga lebih awet terhadap perubahan suhu dan kelembaban. Gliserol seperti minyak akan mencegah tubuhnya terlalu kering dan asam salisilat mencegah pertumbuhan jamur.

Namun, kunci utama pengawetan mayat tersebut adalah garam seng. Menurut Melissa Johnsons Williams, Direktur Eksekutif American Society of Embalmers, seng tidak digunakan dalam proses pengawetan di AS. "Seng membuatnya kaku. Anda dapat mengangkatnya dari peti dan membiarkannya berdiri," jelas Williams

Lina Medina, Gadis Cilik Yang Hamil Di Usia 5 Tahun

Mendengar seorang kanak-kanak berusia lima tahun mengandung rasanya mustahil. Tapi kes itu nyata menimpa seorang anak berasal Peru bernama Lina Medina.

Peristiwa terjadi pada awal tahun 1939. Kala itu, Lina yang tinggal di kaki bukit Andes terpaksa dibawa ke hospital karena bahagian perut dan payudara terus membesar di usianya yang masih lima tahun.

Dr Geraldo Lozada, yang melakukan pemeriksaan awalnya mengira Lina menderita tumor. Namun, pemeriksaan lebih lanjut menunjukkan adanya janin yang tumbuh di perut kanak-kanak kelahiran 27 September 1933 itu. Usia janin sudah lapan bulan.

Satu setengah bulan kemudian tepatnya pada 14 Mei 1939, Lina melahirkan bayinya melalui operasi caecar di sebuah hospital di Lima, Peru. Persalinan berjalan lancar. Lina melahirkan bayi laki-laki seberat 2,7 kilogram bernama Gerardo.

Seperti penuturan Dr Edmundo Escomel kepada La Presse Medicale, Lina menderita gangguan hormonal. Ia mengalami pubertas yang ditandai dengan menstruasi sejak usia lapan bulan. Pada usia empat tahun, payudaranya pun sudah tumbuh layaknya gadis remaja.

Tidak dijelaskan siapa yang menghamili Lina. Ayahnya sempat ditahan kerana atas tuduhan pemerkosaan. Namun, akhirnya dibebaskan kerana kurang alat bukti. Sementara Gerardo baru mengenai kisahnya saat usia 10 tahun. Sebelumnya, Gerardo mengenal Lina sebagai kakaknya.

Lina dan Gerardomembesar dengan  normal. Lina kemudian menikah dan memiliki dua anak lagi. Sedangkan Gerardo meninggal di usia 40 tahun akibat penyakit sumsum tulang.

Seperti dikutip Time, kes kehamilan di usia anak memang aneh. Namun, pada November 1957 kes serupa juga terjadi di negara yang sama. Seorang kanak-kanak berusia sembilan tahun, Hilda Trujillo, melahirkan bayinya melalui proses normal di Lima Maternity Hospital. Hilda hamil setelah diperkosa ayahnya.

Ini Dia Tweet ‘Tertinggi’ di Dunia

LONDON - Seorang pendaki  Inggris membawa Twitter ke tingkat tertinggi, secara harfiah. Itu setelah dirinya mengirimkan tweet pertama dari puncak gunung tertinggi dunia, Everest.

Tweet itu dikirimkan Kenton Cool dalam ekspedisi pendakian kesembilannya ke Gunung Everest. Didukung oleh vendor telefon popular Korea Selatan, Samsung, Kenton mengirimkan tweet dari ketinggian 8.948 meter di atas permukaan laut menggunakan telefon pintar Galaxy S II.

“Pendakian Everesy no 9! Tweet pertama dari puncak dunia berkat sinyal 3G yang lemah & handset Samsung Galaxy S2 yang luar biasa!” demikian tulis Kenton pada akaunnya @kentoncool sebagaimana dikutip Cellular News, Sabtu (7/5/2011).

Meski begitu, Kenton bukanlah orang pertama yang menggunakan ponsel di Everest. Seorang pendaki berasal Inggris lain, Rod Baber, melakukan panggilan pertama di gunung tertinggi dunia itu melalui ekspedisi pendakiannya yang disponsor Motorola, Mei 2007 lalu.

Panggilan telepon itu boleh dilakukan setelah operator raksasa China Mobile melakukan upgrade terhadap jaringannya dengan menempatkan BTS di area pendakian. Sejak ketika itu, semakin banyak BTS yang ditempatkan di sana, terutama di wilayah Everest yang menjadi milik Nepal.

Sumber ;http://www.okezone.com/

World’s Largest Model Airport















Awesome largest scale model airplanes and airport opended in Miniatur Wunderland in Hamburg, Germany.

Akhirnya booss facebook beli rumah setelah lama menyewa

Pengasas Facebook Mark Zuckerberg dikhabarkan membeli rumah baru yang harganya senilai USD 7 juta a. Ini mungkin menjadi salah satu pembelian termahal Zuckerberg yang dikenali seorang yang sederhana.

Ya, meski julukan jutawan melekat pada dirinya, Zuckerberg memang dikenal low profile dalam kehidupan sehariannya. Penampilannya tak jauh dari tshirt, seluar jeans dan kasut sport. Sebelumnya, dia pun merasa cukup tinggal di sebuah apartment kecil dengan tilam di lantai dan akses internet dial up.

Dilansir Los Angeles Times, lelaki berusia 26 tahun itu kini membeli rumah yang berlokasi di Palo Alto, California, Amerika Syarikat (AS).

Terdapat lima bilik tidur, sebuah ruang makan dan ruangan kecil untuk bermuzik. Rumah ini pun memiliki kolam renang dan panggung luar yang dilengkapi peralatan.

Kawasan yang eluas 17.000 kaki persegit ini dikelilingi pohon citrus . Rumah ini khabarnya juga hanya perlu waktu tempuh 10 mienit untuk pelabat pusat Facebook yang baru di Menlo Park.

Wah Dennis Rodman wawancara sambil melakukan hubungan seks

Kelakuan seleberiti yang satu ini memang agak terlampau kerana ketika  diwawancara pun ternyata sedang melakukan hubungan seks. Pengacara radio Jorge Sedano Show dgeram dengan kelakuan Dennis Rodman, yang melakukan aktiviti seksual ketika menjalani wawancara.

 Tak salah jika Dennis Rodman dikatakan sebagai pemain paling teruk sepanjang sejarah NBA. Sudah pencen pun, kenakalannya masih tidak berkurang.
 Rodman menghubungi Sedano melalui telefon untuk memberikan komennya mengenai Miami Heat, namun menurut pengakuan Sedano, Rodman terdengar tidak bercakap dan  terdengar suara lenguhan seksual dan ketawa perempuan.

 Terang Sedano, ketika dia bertanya apakah Rodman sedang ‘lakukannya’, Rodman menjawab tidak.
 “Dia (perempuan yang bersamanya) sedang menghisap sesuatu,” ujar Rodman sambil tertawa, seperti dikutip dari huffingtonpost.com.

 Kemudian, bekas pemain basketball yang dikenal jaguh rebound itu mengatakan, “Ooh, itu luar biasa. Kamu tahu, kawan? Aku sedang sibuk sekali sekarang!”
 “Saya tahu, lalu kenapa kamu menelefonku?” geram Sedano. “Lalu buat kenapa kamu menghubungi saya? Kalau kamu sibuk dengan perempuan kamu di sana, kenapa kamu menelefon aku, Dennis?”

 Rodman mengakui perhatiannya sedang terganggu oleh seorang wanita yang berada di biliknya, yang menurutnya bernama Teresa.
 Kepada TMZ, seorang wakil dari Rodman cuba menjernihkan keadaan. “Dennis jelas sedang mabuk dan tak banyak yang diingatnya.”, “Dennis mahu meminta maaf kepada keluarganya, teman-teman dan peminat.” hKabar ini semakin memperburuk kelakuan bekas kekasih bintang Playboy Carmen Electra itu yang tengah menjalani rawatan ketagihan alkohol

Penggemar Drama Korea Diperkosa Setelah Berkenalan di Dunia Maya

TRIBUNNEWS.COM - Seorang penggemar fanatik drama Korea diperkosa setelah mengikuti lelaki yang dikenalnya melalui internet ke rumahnya untuk menonton drama siri Korea yang disukainya. Demikian dilapor The Star, Sabtu (7/5/2011).

Kejadian itu berlaku Selasa lalu di sebuah rumah di Bandar Manjalara, Kuala Lumpur. Dia bertemu dengan lelaki pertama kali hari itu dan  memaksa ke rumahnya untuk menonton drama siri Korea terbaru yang baru saja dibelinya.

Tak berapa lama dia ditinggalkan seorang diri di bilik menonton. Tak berapa lama kemudian, lelaki tersebut memperkosanya. Tidak hanya itu, setelah si lelaki memperkosanya, kawan-kawannya itu pun ikut melakukan hal yang sama. Polis kini sedang mencari kedua pelaku tersebut.

Gila...Ibu tetap pukul anak dengan tukul walaupun dihalang jiran

TULUNGAGUNG - Jumiati (29), warga Desa Bangoan,  Jawa Timur, cuba melakukan pembunuhan terhadap dua darah dagingnya sendiri.

Ketika tertidur , dihentamnya bahagian kepala Andika (9) dan Intan yang berusia (1,5 tahun) dengan sebuah tukul besi Andika yang merasa kesakitan  terbangun. Dengan kepala berlumuran darah, pelajar kelas dua sekolah dasar itu berteriak meminta pertolongan.

Kehadiran tetangga tidak membuat surut niat keji Jumiati. Dipukulnya kepala anak bongsunya yang belum juga terbangun. Setelah itu di hadapan mata para tetangga, dia hentamkan tukul yang ada di genggaman tangan  ke arah kepalanya sendiri.

“Untungnya beberapa tetangga berhasil merebut tukul. Kalau tidak tentu apa yang terjadi lebih buruk lagi, “kata Budiono, suami Jumiati yang pada masa kejadian sedang keluar rumah untuk membeli makanan.

Tidak ada korban jiwa dalam musibah ini. Baik Jumiati dan kedua anaknya langsung dilarikan ke ruang Instalasi Rawat Darurat RSUD dr Iskak Tulungagung. Andika  mengalami luka robek pada bahagian kepala sebelah kanan, atas dan belakang.

Disyaki dia menderita gegar otak ringan. Sebab setiba di hospitalt, kank-kanak bernasib malang  itu mengeluh mual dan ingin muntah. Keadaan Intan dilihat lebih baik, meski kepalanya juga terdapat luka. Anak yang sepertinya belum tahu apa yang terjadi pada ibunya.  Dia terlihat tenang berada di dalam pangkuan Budiono.

Sementara jiwa Jumiati terlihat begitu tergoncang. Keadaan tersebut yang mendorong jururawat rmenempatkan Jumiati pada ruang tersendiri kerana ibu dua anak itu terus berteriak  meminta kedua anaknya di dekatkan kepadanya. “Saya tidak tahu kenapa keadaan jiwa isteri saya menjadi seperti ini, “terang Budiono.

Informasi yang dihimpun, Jumiati dikenal sebagai perempuan yang memiliki pembawaan keras dan galak. Tidak sedikit tetangga yang melihat, dia begitu ringan tangan terhadap anaknya yang telah melakukan kesalahan kecil.

Sebelum malapetaka percubaan pembunuhan itu terjadi, Jumiati baru pulang dari rawatan di Hospital Bhayangkara Tulungagung. Setelah 7 hari  menjalani pemeriksaan kerana tekanan darahnya mencapai 200 dan ancaman stroke, ia diperbolehkan pulang.

Selama hari pertama berada di rumah, Budiono melihat perangai istrinya yang berubah. Ia nampak tidak nyaman dan sering marah tanpa alasan. “Namun saya mencoba memaklumi mungkin keadaan orang yang baru saja sakit, “terang Budiono.

Budiono tidak mengira jika sepeninggal dirinya keluar rumah untuk membeli makanan, Jumiati akan berbuat seperti orang yang tidak waras. Berdasarkan, saksi beberapa tetangga, Jumiati sempat membawa  playar sebelum akhirnya memilih penukul sebagai alat untuk percubaan pembunuhan.

Beberapa hari sebelum peristiwa itu terjadi, Jumiati pernah cuba bunuh diri dengan cara membakar diri bersama kedua anaknya. Bahkan, perempuan tersebut sudah sempat membeli sebotol minyak. “Untungnya perbuatan nekad itu berhasil saya gagalkan. Sampai hari ini saya tidak tahu apa yang menyebabkan perbuatan nekadnya, “katanya.

Budiono berharap semua permasalahan yang menimpa keluarganya boleh segera berlalu. Doktor jaga IRD RSUD dr Iskak Tulungagung Andi Prasetyo, dari ketiga pesakit, Andika yang paling parah.  Sementara Intan juga mengalami luka robek sekitar 2 cm pada kepala bahagian atas dan belakang.

Sementara Jumiati mengalami luka robek pada kepala bahagian depan dan harus dijahit. “Meski sepintas tidak mengkahwatirkan, ketiga pasien tetap akan menjalani pemeriksaan lanjuti. “ujarnya.

Sumber :http://www.okezone.com/

Foto Adik Kate Middleton Mabuk Hebohkan Internet,

Foto pesta liar adik isteri PuteraWilliam, Kate Middleton, tersebar di internet. Adik Kate bernama Pippa Middleton itu menjadi sorotan dunia ketika menjadi Maid of Honor ketika pemberkatan pernikahan Kate-William di Gereja Anglikan Westminster Abbey, Jumat (29/42011).

 Dilapor New York Post, tak jelas mengapa sampai foto itu tersebar. Ia terlihat sedang berpesta dan hanya mengenakan bra serta menari dengan seorang lelaki tak dikenal. Dengan mengenakan gaun putih bak putri duyung, Pippa menjadi perhatian jutaan pasang mata dan bahkan menjadi idola baru para lelaki.

 "Pippa Middleton terlihat sangat cantik dan saya fikir saya jatuh cinta padanya," kata sejumlah pengomen. Ramai yang mengira Pippa masih soloNamun, sayangnya tidak. Pasalnya, saat ini Pippa sudah bercinta dengan Alex Loudon, bekas pemain kriket, teman sekolahnya di Eton.

Lelaki ini Hidup Lagi Setelah 96 Minit Tanpa Denyutan Jantung

Seorang lelaki berusia 54 tahun sempat berhenti denyut jantungnya selama 96 minit kembali hidup normal tanpa gejala kerosakan saraf atau konsekuensi lain. Demikian dilaporkan oleh Mayo Clinic, Amerika Syarikat.

 Para petugas di unit kecemasan menggunakan alat kejut jantung dan melakukan CPR terhadap lelaki dengan penyakit jantung tersebut. Para petugas juga menggunakan teknologi bernama kapnografi, yang mengukur jumlah darah yang melewati paru-paru dan organ lain. "Dengan mengetahui jumlah darah, petugas medik dapat terus berusaha menyedarkan kembali  lelaki itu," kata klinik dalam sebuah pernyataan.

 Ahli anestesi Dr. Roger White melaporkan bahawa denyut jantungnya kembali secara bertahap. "Kapnografi punya peranan besar kerana menginformasikan petugas kalau mereka terus mencuba, orang itu akan selamat," kata White.

 White juga menyebutkan kalau lelaki ini merupakan lelaki dengan catatan waktu terlama tanpa denyut tapi sedar kembali. Kes ini dapat dijadikan alasan untuk penggunaan kapnografi serta kajian lanjutan dalam bidang itu.

Pelajar 21 tahun lelong dara RM218,062

Senang sangat nak cari duit..
saya petik dari kosmo online

AMSTERDAM, Belanda - Seorang pelajar berusia 21 tahun dari Belgium yang hanya mahu dikenali sebagai Noelle menjual daranya pada harga 50,000 euro (RM218,062) dalam satu lelongan di internet, lapor sebuah akhbar semalam.

Selepas dua bulan membuat lelongan, dia menerima tawaran daripada seorang pembeli misteri yang bersetuju untuk membeli dara pada harga tersebut.

Dia melelong daranya di laman gadis teman sosial, Yantra yang beribu pejabat di sini.

Gadis itu tidak mahu namanya didedahkan kerana bimbang ibu bapanya akan mengetahui lelongan tersebut.

Pembeli itu akan membawa dia membeli-belah dan makan malam di sebuah restoran yang menjadi pilihan gadis tersebut selain diberikan dokumen pengesahan dara daripada doktor. 

Namun, syarat melakukan hubungan seks yang perlu dipatuhi ialah lelaki tersebut perlu memakai kondom.

Pembeli itu juga dibenarkan memiliki laman gadis teman sosial tersebut hanya bagi tempoh 24 jam.

Harga permulaan lelongan itu ialah 5,000 euro (RM21,806).- Agensi

Maut selepas beri CPR kepada budak lemas

Mulia sungguh hati orang ini..
saya petik dari myMetro

PORT DICKSON: Seorang lelaki menyelamatkan tiga mangsa lemas di Pantai 2 Telok Kemang, di sini, kelmarin, menemui ajal sejurus memberi bantuan pemulihan pernafasan (CPR) kepada seorang mangsa.

Dalam kejadian kira-kira jam 4 petang itu, Zulkifly Hamzah, 43, rebah sebaik selesai memberi bantuan pernafasan kepada seorang budak lelaki berusia 10 tahun yang lemas ketika mandi di kawasan itu.

Ketua Polis Daerah Port Dickson, Superintendan Baljeet Singh, berkata ketika kejadian, pantai berkenaan tiba-tiba dilanda air pasang menyebabkan tiga murid tahun empat Sekolah Kebangsaan Telok Kemang lemas.


“Zulkifly yang kebetulan membantu ibunya berniaga di kawasan pantai mendengar tiga murid lelaki menjerit meminta tolong dan terus terjun ke laut bagi menyelamatkan mereka.


“Pengunjung lain yang menyedari kejadian itu turut berusaha menyelamatkan dua lagi mangsa,” katanya ketika dihubungi di sini, semalam.


Beliau berkata, sejurus memberi CPR kepada seorang daripada murid berkenaan, Zulkifly rebah dan tidak sedarkan diri di situ.



Orang ramai yang melihat kejadian bergegas membawanya dan murid yang lemas itu ke Hospital Port Dickson (HPD), namun Zulkfily meninggal dunia dalam perjalanan ke HPD.


Sementara itu, seorang saksi kejadian yang enggan dikenali berkata, ketika Zulkifly memberi bantuan CPR, murid lelaki itu masih tidak sedarkan diri.



“Ketika itulah dia (Zulkifly) memberitahu kami, budak itu sudah tiada, namun selang beberapa lama kemudian ketika dia memberi CPR sekali lagi, budak lelaki itu terjaga dan Zulkifly pula rebah tidak sedarkan diri,” katanya.

Ibu Zulkifli, Nyapon Jantan, 63, berkata, anaknya itu berulang kali memberitahu bahawa dia akan pergi jauh.

“Namun, ketika itu saya tidak perasan sebarang perubahan dia kerana beranggapan dia mahu pergi jauh untuk bekerja. “Saya reda menerima berita kematiannya, namun saya tidak menyangka ia berlaku terlalu cepat sekali,” katanya.

Menurutnya, sebelum kejadian dia sempat membancuh segelas air teh dan minum petang bersama arwah.

“Dalam perbualan itu, arwah berkata dia akan pergi jauh untuk mencari kerja kerana Aildifitri bakal menjelma tidak lama lagi.

“Kemudian, anak saya dengar tiga budak lelaki terkapai-kapai menjerit meminta tolong di tengah laut lalu terus berlari ke pantai memberi bantuan kepada mereka.

Sepupu Zulkifly, Badiozaman Abu, 43, yang turut sama memberi bantuan kepada tiga budak lelaki itu melihat Zulkifly jatuh pengsan selepas itu.

“Saya terus mengangkat dan membawanya ke kereta untuk mendapat rawatan di HPD. Ketika diberitahu dia sudah meninggal dunia, lemah seluruh anggota badan,” katanya.

Zulkifly meninggalkan seorang isteri, Norhayati Ahmad, 39, dan juga tiga anak, Ilyasa Zulkifli, 14, Idham Syah, 9, dan Izuwan Shah, 8.

Sementara itu, tiga murid sekolah itu selamat dan seorang daripada mereka kini mendapat rawatan di HPD.

Arkib Blog

 
© borak kosong All Rights Reserved