Anjing Klon Korea Tubuhnya Boleh Menyala

on 29 April 2011

Para ilmuwan di Korea Selatan mengatakan telah berhasil mengklon empat ekor anjing jenis beagle. Uniknya, tubuh keempat anjing tersebut boleh menyala.


Tubuhnya hanya akan bernyala warna merah jika dipapar sinar ultraviolet. Bahagian yang benyala terutama di kuku dan bahagian tubuh yang berkulit tipis seperti perut.

Profesor Lee Byeoung-chun dari Universitas Nasional Seoul yang memimpin projek klon ini menyebutnya sebagai anjing transgenik pertama di dunia yang membawa gen fluorescent. Sebelumnya, peneliti AS dan China baru  melakukannya pada tikus dan babi.

"Pencapaian penting dalam kajian ini tidak hanya warna merahnya itu, namun gen yang berhasil kami tanam di tubuhnya," ujar Lee. Teknik penyisipan gen yang dapat membuat tubuh bernyala biasanya dimanfaatkan untuk mendeteksi sel-sel kanser dalam rangka mengembangkan terapi pengubatan.


Pasuka  yang dipimpin Lee menggunakan sel kulit anjing induknya untuk menghasilkan keempat anjing klon tersebut. Para peneliti menyisipkan gen fluorescent sebelum intil sel tersebut disuntikkan ke dalam sel telur kosong dan ditanam ke rahim anjing angkatnya.

Awalnya ada 6 ekor anjing klon yang berhasil lahir dengan selamat, namun dua di antaranya tidak bertahan hidup. Empat lainnya yang sihat diberi nama Ruppy, kependekan dari ruby dan puppy.

Wanita pura-pura diculik untuk dapat perhatian suami

SEOUL, KOMPAS.com — Laporan yang menyebutkan bahawa seorang ibu dan anak lelakinya diculik dan membuat operasi pencarian polis merupakan khabar bohong yang dibuat oleh seorang isteri yang tertekan demi mendapat perhatian suaminya, demikian dilaporkan pihak polis Korea Selatan, KHamis (28/4/2011).



Ratusan polis dikerahkan secara nasional pada Selasa, setelah seorang perempuan berusia 37 tahun bernama Lee mengatakan bahwa dirinya dan anak lelakinya yang berusia lima tahun telah diculik.

Ia mengirimkan pesanan rinkas melalui telefon selular ke suaminya, memintanya agar mentransfer wang sebanyak150 juta won ke akaunnya sebagai wang tebusan.

Polis mengenal pasti panggilan dibuat di satu kawasan di pusat kota Seoul. Mereka tiba di satu bilik hotel, tetapi menemukan bahawa Lee dan anaknya tidur nyenyak.

"Laporan itu palsu dan dibuat oleh perempuan yang menginginkan perhatian dari suaminya," kata seorang detektif di markas polisi Ilsan di pinggiran utara kota Seoul.

Perempuan tersebut didakwa kerana mengganggu tugas polis, tetapi tidak menahannya secara hukum dan membiarkannya pulang ke rumah kerana dia sedang mengalami tekanan dan suaminya juga meminta keringanan hukuman.

Sebuah bandar di Buenos Aires hanya benar wanita pamandu bas

BUENOS AIRES: Sebuah bandar berhampiran ibu kota ini, yang berwaspada dengan hentian brek mengejut dan selekoh tajam yang sering dilakukan pemandu lelaki, mengambil wanita secara eksklusif untuk membawa penumpang.

“Dengan wanita memandu, rangkaian bas berorientasi keluarga, lebih mesra,” kata Rafaela Nuyl, 34, seorang daripada pemandu baru yang diambil untuk perkhidmatan di Vicente Lopez.
Rangkaian bas di bandar dengan 270,000 penduduk itu, yang beroperasi sejak awal bulan ini, akan berhenti di sekolah rendah, pusat penjagaan orang tua dan sebuah hospital bersalin, kata pihak berkuasa.

Mereka menekankan pentingnya pemandu berhati-hati membawa penumpang tua atau kanak-kanak. – AFP

saya petik dari Berita Harian

Pertandingan arnab melompat kian popular

JENA, Jerman - Pertandingan arnab melompat melepasi pagar kini menjadi sukan baharu yang digilai di seluruh dunia, lapor sebuah akhbar semalam.

Mula diperkenalkan di Sweden pada awal tahun 1980-an, acara yang dikenali sebagai Kaninhop itu memerlukan arnab-arnab melompat melepasi halangan yang terdiri daripada pelbagai saiz serta ketinggian.

Seekor arnab berwarna putih hitam bernama Snoopy dari bandar Jena, Jerman merupakan bintang di kelab Kaninhop tempatan.

"Snoopy boleh melompat setinggi 60 sentimeter. Ia juga hebat dalam pertandingan dengan pernah menduduki tempat kedua dan ketiga," kata pengasas kelab Kaninhop di Jena, Claudia Fehlen.

- Agensi
saya petik dari kosmo online

Mimpi buruk berbogel Kate Middleton petanda tak baik

LONDON: Mimpi berbogel ketika melangsungkan perkahwinan yang dialami oleh Kate Middleton menjelang perkahwinannya hari ini disifatkan sebagai tanda tidak baik yang akan dialami olehnya ketika majlis itu berlangsung.

“Mimpi sedemikian bermakna Kate akan dimalukan pada majlis perkahwinannya kelak. Mungkin aibnya akan terbongkar. Selama ini, masyarakat mengenal Kate sebagai perempuan yang baik,” kata seorang pakar pentafsir mimpi kepada akhbar digital, Splashnews, semalam. Kate mengalami mimpi itu berulang kali. Dia bermimpi melihat dirinya telanjang bulat di altar dengan William.


Kate dipercayai mengalami mimpi seumpama itu akibat tertekan kerana majlis itu akan disaksikan oleh kira-kira dua bilion orang di seluruh dunia. - AP

saya petik dari myMetro

Datuk dari India sanggup tatoo badan dengan bendera dunia untuk mesej keamanan

Demi mengusung perdamaian dunia, seorang datuk dari India rela mentatoo tubuhnya dengan bendera seluruh negara di dunia.

Prakash, seorang pengusaha onderdil dari New Delhi, India, memiliki 300 tatoo di seluruh tubuhnya, sejak tahun 2009.

Tatoo yang ada ditubuhnya tersebut digambar hingga di wajahnya yang terlihat mulai kerepot.

"Orang-orang memanggilku badut dan tidak waras. Tapi itu tidak masalah bagiku," ujarnya kepada Mumbai Mirror, seperti yang dilapor Orange, Khamis (28/4/2011).

Ketika ini Prakash tinggal di Kathmandu, Nepal, untuk mendatangi sebuah persidangan tatoo internasional.

"Impianku adalah dapat mengeliling dunia," imbuhnya.

"Saya ingin anak-anak dari negara yang saya kunjungi bertanya kepada saya, mana bendera negaranya, dan mereka akan bertanya tentang bendera-bendera lainnya, dan akan sedar tentang keberadaan negara-negara lainnya juga," jelasnya.

Dengan tatoo-tatoonya tersebut, dia berhasil meletakkan namanya di buku rekod.(rhs)

Sanggup bunuh anak-anaknya yang comel ini

TRIBUNNEWS.COM - Seorang ibu dipenjara selama 16 tahun kerana menikam tiga anaknya hingga tewas. Dalam laporan yang diturunkan The Sun, Khamis (28/4/2011),perempuan bernama Theresa Riggi (47) membunuh anak kembarnya bernama Austin dan Luke yang berusia lapan tahun serta Cecilia (5) di rumah mereka Edinburgh, Inggris.

Si ibu ketakutan jika dia kehilangan mereka dalam pertarungan memperebutkan hak asuhan. Anak-anak malang ini ditemukan dengan tubuh berlumuran darah, luka tusuk lapan kali dan luka-luka tubuh lainnya.

Si ibu ditemukan dengan luka yang sangat parah setelah terjun  dari balkoni tingkat dua untuk bunuh diri. Ia menikam tubuhnya sendiri. Pada awalnya, ia dikenai tuduhan melakukan pembunuhan namun pada bulan lalu tuduhannya diringankan kerana pembunuhan.

Arkib Blog

 
© borak kosong All Rights Reserved