Inilah Curut Terpanjang di Dunia

on 27 April 2011

HAVANA, KOMPAS.com - Seorang pembuat curut di Cuba, sejak isnin (15/4/2011), mulai menggulung curut sepanjang 70 meter dalam usaha memecahkan rekodnya sendiri yang sebelumnya dia ciptakan di Guinness, dengan membuat curut yang memiliki panjang hampir dua kali ganda, demikian dikatakan seorang juru cakap pemerintah setempat.


Jose Castelar (67), harus bekerja selama lapan jam sehari selama sembilan hari, dan berharap boleh memecahkan rekod yang dibuatnya sendiri pada 2009, dengan membuat curut sepanjang 43,38 meter. "Saya bekerja keras setiap hari agar dapat memecahkan rekod curut terpanjang," kata Castelar.

Ia berharap boleh menyelesaikan pekerjaan paling lambat pada 3 Mei 2011, dan mempamerkan karyanya tersebut untuk dinilai di International Tourism Fair, yang diselenggarakan Isnin-Sabtu minggu depan.

Itu akan jadi rekod kelimanya dalam waktu lebih dari satu abad menggulung curut. "Castelar mengatakan selama hidupnya, rekod Guinness harus berada di Cuba. Ia sangat bersemangat sekarang dan akan lelah saat hari berlalu, tapi ia berharap boleh mewujudkan keinginannya," kata juru cakapnya Amado de la Rosa.

Castelar belajar membuat curut sejak usia 5 tahun, daripada pak ciknya. Curut Castelar diakui dunia sebagai yang terbaik. Castelar, berasal dari daerahVilla Clara, Cuba tengah, memiliki pelanggan mulai dari pengusaha kaya Mexico sampai seorang putera Arab Saudi.

Ia memiliki dua anak bersama isterinya, Maria Diago. Curut buatan tangan Cuba dipandang sebagai yang terbaik di dunia.

Keyboard Terbesar di Dunia Ternyata Terbuat Dari Bambu

Keyboard komputer terbesar di dunia ternyata dibuat di China, dan keyboard raksasa tersebut ternyata bukan berbahan plastik sebagaimana umumnya keyboard melainkan berbahan dari bambu atau buluh. Diproduksi oleh sebuah perusahaan yang selama ini memang terkenal memproduksi keyboard dan mouse daripada bambu yakni Benbu Technologies Company yang terletak di daerah Jiangxi China.

Perbandingan ukuran keyboard terbesar dengan keyboard ukuran biasa yang sama-sama terbuat dari bambu

Sudah mendapatkan sijil rekod tempatan sebagai keyboard terbesar, dan kini sedang dalam proses di nobat oleh rekod dunia Guiness untuk dijadikan rekod dunia sebagai keyboard terbesar di dunia. Seperti di kutip ruanghati.com dari Rex News mengungkapkan pembuatnya mengatakan keyboard berbahan bambu lebih mesra alam..

Keyboard yang memiliki panjang 2,01 meter dan lebar 0,69 meter ini memiliki keunikan dibandingkan keyboard biasa iaitu disisi tombol numeriknya. Bahagian tombol numeriknya dimodifikasi menjadi fungsi abakus atau sempoa dan keyboard terbesar ini bisa mengeluarkan suara bila tombolnya ditekan.

Tukang kebun sekolah sumbang USD 40,000 bina trek

Tukang Kebun Sekolah ini hatinya begitu mulia. seperti yang dilapor huffingtonpost. Kisah, Petugas Kebersihan Sumbangkan USD 40 RIBU untuk sekolah.


Seorang petugas kebersihan sebuah sekolah di Amerika Syarikat memberikan sumbangan dalam jumlah besar. Tyrone Curry, yang telah bekerja selama 34 tahun di SMA Evergreen, Washington, AS, menyumbangkan dana sebesar USD40 ribu untuk pembangunan trek lumba lari.

 Tahun ini pada Jun Curry akan pencen. Menandakan akhir masa kerjanya, lelaki yang merangkap sebagai jurulatih lari di Evergreen, memberikan sumbangannya. Dana sebesar ini didapatkan Curry pada 2006, ketika memenangkan loteri sebesar USD3 juta. Sebelum menang loteri, dia sudah berjanji akan membangun trek lumaba lari jika memiliki wang.

 Saya memiliki rasa bangga dalam pekerjaan ini,? jelasnya. Dia berharap untuk terus melakukan sesuatu untuk mereka sebagai anggota dewan sekolah,jawatan yang akan cuba disandangnya setelah dia pencen.

 Lantas setelah menjadi jutawan kenapa Curry masih bekerja? ?Saya suka  bekerja dan kelihatan sibuk. Isteri saya kerap berkata ?Kau tidak perlu untuk bekerja. Dan saya menjawab, Ya, saya harus bekerja. Saya memiliki rasa bangga dalam pekerjaan ini,? jelasnya.

 Pada awal April, Curry memberikan sumbangannya. Curry mengaku apa yang dia berikan tidak sebanding dengan apa yang dia dapatkan dari anak-anak di sekolah tempat dia bekerja.

 Anak-anak melakukan banyak hal. Mereka membuat anda terus muda,? jelasnya. Setelah pencen, Curry akan tetap sibuk. Dia akan kembali ke sekolah dan mencalonkan diri sebagai ahli dewan sekolah.

Reka perabot daripada komponen komputer terbuang

Benjamin Rollins Caldwell dari BRC Design membuat komponen komputer lama menjadi perabot rumah.Dia menggunakan akal dan idea kreatifnya untuk mereka perabut ini.Dengan ini dia dapat menggunakan komponen-komponen komputer lama ini daripada di buang sia-sia.





Air pancut 3D di Tokyo..indah sungguh

Indahnya Air Pancut 3 Dimensi.Semua gambar ini diciptakan oleh sebuah air mancur yang diatur sepanjang pantai di kawasan Teluk Tokyo.






Lelaki Meninggal Dunia ketika Jadi Manusia "Cannon Ball"

Seorang lelaki meninggal dunia setelah ikut serta dalam acara human cannonball show di Detling, Britain, Se Demikian dilaporan CNN.

Lelaki yang identitinya tak diketahui ini mengalami luka serius kerana jatuh tidak tepat di jaring keselamatan . Insiden ini terjadi dalam acara Scott May's Daredevil Stunt Show di Kent County Showground.

 Juru cakap polis Kent Police mengatakan dai jatuh tidak tepat dijaring keselamatan yang ada . Meski memberitahukan soal kejadian itu, pihak polis  menolak memberikan informasi lanjut mengenai identiti lelaki malang itu.

 David Smith Jr, yang memegang gelar Guinness Book of World Records untuk jarak lemparan 59.05 meter, mengatakan bahawa dirinya tidak pernah mendengar ada terminologi jaring keselamatan gagal digunakan. Tetapi, ia menambakan, dengan melakukan perancangan teliti akan membuat tembakan itu lebih sedikit berisiko.

 Smith (33) mengaku sudah ditembakkan dari cannonball sebanyak 5.000 kali. "Ini tentu saja membuat deg-degan tapi tak perlu membuat khawatit. "Kami tidak pernah mendengar cannon tidak boleh tertembak atau melepasi jaring keselamatan tersebut," kata Smith.

Implan payudara wanita ini meletus ketika dalam penerbangan

Irena D mungkin menyesal pernah melakukan operasi implan payudara. Bukan hanya  harus membayar mahal, tapi operasi perbesaran hingga ukuran F itu  membuatnya kehilangan payudara dan jatuh sakit.

 Seperti dikutip dari The Register, wanita berasal Russia itu harus menjalani perawatan intensif setelah melakukan penerbangan dari Moscow ke California. Implan payudaranya meletus akibat tak mampu menahan perbedaan tekanan di pesawat, selama penerbangan.

 Wanita 45 tahun itu menderita sakit luar biasa ketika transit di lapangan terbang Los Angeles, pertengahan 2009 silam. Keadaanya sagat kritikal ketika turun dari sebuah pesawat Aeroflot Boeing 767-300 yang mengangkutnya. Setelah pemeriksaan intensif, doktor mengatakan bahawa sakit itu akibat letusan implan.

 Meski demikian, seorang ahli bedah mengatakan, "Kemungkinan besar wanita itu sudah memiliki masalah dengan payudaranya sebelumnya, dan implan meletus kerana perbezaan tekanan di pesawat."

 Atas musibah itu, Irene harus menghabiskan cutinya di hospital. Ia terpaksa menjalani pembuangan payudara demi menghentikan peradangan meluas. Ia pun menerima ancaman kesihatan serius jika nekad melakukan perbesaran payudara lagi.

 Kes implan meletus juga pernah menimpa seorang wanita Inggris, Lindsey Easeman. Tahun lalu, wanita 27 tahun ini menjalani pembuangan payudara setelah implan di payudara bahagian kanan meletus sehingga meradang dan membentuk benjolan, tepat setahun selepas operasi.

 Musibah yang menimpa Lindsey terjadi akibat penggunaan implan payudara berbahan Poly Implant Prothese (PIP). Bahan gel berbahaya yang diproduksi perusahaan dari Perancis ini sudah lama ditentang pakar medik kerana bioleh memibuat peradangan serius di area payudara.

Hebat..Lelaki ini tumbuk tepat mata buaya untuk lepaskan gigitan buaya

SYDNEY - Seorang lelaki Australia berhasil menyelamatkan diri dari terjahan seekor buaya hanya dengan tangan kosong. Dirinya digigit buaya ketika hendak memancing.

Lengan lelaki tersebut luka parah akibat serangan yang terjadi di Sungai Adelaide tersebut. Insiden ini berlangsung ketika dia bersama seorang teman tertidur di bahagian belakang bot yang ditumpanginya.

Ketika diterkam, mangsa pun melawan. Dia pun melepaskan pukulan tepat di bahagian mata buaya tersebut. Pukulan ini berhasil melepaskan terkaman buaya yang telah menggigit tangannya..

Seperti dilapor AFP, Rabu (27/4/2011), setelah berkali-kali memukul, buaya itu pun berhasil melepaskan gigitannya.

Kini pria tersebut dirawat di hospital untuk merawat luka-luka yang dialaminya. Keberanian lelaki tersebut menghindarkannya dari kematian akibat dimangsa buaya air tawar Australia yang memang dikenal ganas.

Tiap tahunnya, buaya air tawar Australia menyebabkan kematian terhadap dua orang. Buaya yang disebut "salties" oleh warga tempatan, dapat membesar hingga tujuh meter dan dengan berat mencapai berat satu tan.
(faj)

Pelakon Mexico amalkan kahwin palsu untuk tinggal di Amerika Syarikat

Macam-macam hal..
saya petik dari Berita Harian

LOS ANGELES: Seorang bintang drama bersiri Mexico didakwa mengamalkan kahwin palsu untuk tinggal di Amerika Syarikat dihukum penjara selama 30 hari selepas mengaku berbohong ketika satu proseding imigresen.

Fernanda Romero dan suaminya, Kent Ross, dilaporkan berusaha agar tidak dihukum selepas mengemukakan rayuan dalam kes itu.

Bagaimanapun, Hakim daerah Amerika Syarikat, Manuel Real menyifatkan kes itu sebagai serius di mana kedua-dua mengaku bersalah membuat kenyataan palsu dan mengarahkan mereka untuk menjalani hukuman pada hujung minggu mulai Jun.
Pendakwa meminta Romero membayar denda berjumlah AS$5,000 (RM15,100) dan menjalani tempoh pengawasan selama lima tahun. Real juga bersetuju menukarkan hukuman Romero dan Ross, kedua-duanya berusia 28 tahun dengan pengawasan tetapi tidak meminta mereka membayar denda.

“Ia amat mengecewakan. Romero kesal dengan apa yang berlaku,” kata peguam Romero, Vicki Podberesky, selepas perbicaraan.

Aktres kelahiran Mexico itu terbabit dalam beberapa filem Amerika Syarikat seperti filem seram 2009, Drag Me to Hell tetapi lebih dikenali kerana sering muncul dalam ‘soap opera’ Mexico, Eternamentu Tuya.

Kehidupan Romero dan Ross sejak beberapa tahun lalu adalah seperti sebuah telenovela di mana ejen persekutuan menahan mereka pada April kerana disyaki menipu pegawai imigresen.
Pasangan itu mengaku saling menyayangi tetapi perkahwinan mereka runtuh selepas memadu asmara dalam tempoh singkat. Mereka bagaimanapun tidak bercerai.

Pendakwa mengemukakan bukti bahawa Romero dan Ross tinggal di rumah berasingan, bertentangan dengan
maklumat kedua mereka berikan dalam borang imigresen. – AP

Lelaki gelabah bila ditanya kesan jerut dileher isterinya

JOHOR BAHRU: Seorang lelaki pada mulanya dianggap wira apabila mendukung isterinya yang tidak sedarkan diri untuk mendapat rawatan di klinik di Bandar Baru Uda, di sini, kerana dikatakan akibat penyakit asma.
Namun, persepsi terhadap lelaki berusia lewat 20-an itu bertukar sejurus kemudian apabila dia gagal memberi penjelasan mengenai kesan jerut yang terdapat pada leher isterinya yang disahkan sudah meninggal dunia, sebelum melarikan diri.

Sumber polis berkata, ketika lelaki itu muncul di klinik berkenaan pada kira-kira jam 3 pagi semalam keadaannya memang agak mencurigakan kerana dia kelihatan seperti menggelabah.
“Malah dia bersungguh-sungguh meminta doktor memasang alat bantuan pernafasan kepada isterinya dengan harapan wanita akan kembali bernafas. Bagaimanapun usaha itu sia-sia kerana menurut doktor isterinya sudah meninggal dunia ketika di bawa ke klinik berkenaan,” katanya.

Sumber itu berkata, ketika pemeriksaan dijalankan terhadap mangsa, doktor menemui kesan jerutan pada leher wanita berkenaan dan sejurus dimaklumkan kepada lelaki itu, dia mula menggelabah dan keluar dengan alasan mahu menghubungi ahli keluarganya sebelum menghilangkan diri.

“Identiti lelaki dan wanita berkenaan tidak diketahui berikutan mereka tidak membawa sebarang dokumen pengenalan diri ketika mendaftar dan ditambah pula, ketika itu keadaan agak kelam-kabut,” katanya.
Menurut sumber, kakitangan klinik itu kemudian menghubungi polis dan wanita berkenaan kemudian dihantar ke hospital untuk bedah siasat.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Johor Bahru Utara (JBU), Asisten Komisioner Ruslan Hassan ketika dihubungi mengesahkan menerima laporan berkaitan kejadian dan kes disiasat.

saya petik dari myMetro

Awas! Wanita ada serbuk naik selera yang mudahkan kena rogol

Bahaya ini...
saya petik dari myMetro


KUALA TERENGGANU: Caranya mudah. Cuma koyak, campurkan ke dalam minuman dan kacau hingga sebati, namun kesannya amat berbahaya kerana ia dikatakan mampu meningkatkan nafsu seks wanita secara mendadak hingga memudahkan mereka menjadi mangsa rogol.
Bungkusan serbuk perangsang seks yang berharga RM15 hingga RM50 sebungkus itu kini sering digunakan lelaki hidung belang sekitar bandar ini untuk memerangkap wanita yang baru dikenali hingga ke bilik tidur.
Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Negeri, Asisten Komisioner K Manoharan meminta orang ramai terutama wanita lebih berhati-hati untuk mengelakkan mereka menjadi mangsa lelaki yang melakukan jenayah seks menggunakan serbuk perangsang seks terbabit.

Menurutnya, biarpun belum menerima laporan kes khususnya rogol yang menggunakan bahan perangsang seks terbabit, polis tidak menolak kemungkinan kejadian seperti itu boleh berlaku.

Buku berusia 500 tahun ditemukan

SALT LAKE CITY – Seorang pemilik agen buku kuno, Ken Sanders, baru saja dikejutkan oleh adanya sebuah buku berusia 500 tahun yang dia dapatkan dari seorang dermawan.

Buku tersebut didapatkannya ketika dia sedang menjadi sukarelawan pencari dana untuk pembangunan sebuah muzium kota kecil.

“Pada suatu petang ada seorang lelaki mendatangi kios saya dengan membawa sebuah beg plastik besar. Ia berkata pada saya bahawa dia membawa sebuah buku berusia lima abad dan berharap buku ini bernilai  wang untuk dapat disumbangkan,” ujar Sanders seperti dikutip Associated Press.

Buku berjudul Nuremberg Chronicle tersebut merupakan edisi Bahasa Jerman yang diicetak oleh Anton Koberger dan diterbitkan tahun 1493.

Buku ini mengisahkan sejarah dunia di masa Alkitab diturunkan. Buku ini dianggap sebagai salah satu buku paling awal dan kaya akan ilustrasi dimasanya, khususnya setelah Johannes Gutenberg menemukan mesin cetak dan mulai terjadi revolusi penerbitan.

“Saya benar-benar terkejut melihatnya, dan tidak menyangka salah satu buku tertua di dunia muncul di Sandy, Utah”, ungkap Sanders.(rhs)

Budak yang mogok nak tengok Putera William diusir sampai dilapangan terbang

MEXICO CITY - Seorang remaja Mexico nekad ingin menghadiri pernikahan Pangeran William dengan calon istrinya Kate Middleton. Namun keinginannya dicegah oleh pihak imigresen Britain, saat dirinya menginjakan kaki di lapangan terbang Heathrow.

Imigresen Britain di London menahan Estibalis Chavez, yang sebelumnya melakukan aksi mogok makan di luar Kedutaan Britain di Mexico City beberapa waktu lalu. Aksi mogoknya ini dilakukan selama 16 hari di bulan Februari demi mendapatkan undangan dari keluarga Kerajaan Inggris.

Menurut Octavio Fitch Lazo yang teruja dengan keinginan dari Chavez, membayarkannya tiket pesawat ke London. Namun dirinya mengatakan Chavez ketika ini diterbangkan ke Sepanyol. Demikian dilapor Associated Press, Selasa (26/4/2011).

Fitch menyebutkan bahawa pihak kastam dan cukai Britain menilai remajai berusia 19 tahun tidak memiliki wang cukup untuk tinggal selama tiga minggu di Britain. Padahal Chavez sudah merencanakan perjalanan tersebut.

Chavez yang berharap dapat melihat proses pernikahan William dan Kate dari jauh, hingga ketika ini tidak dapat dihubungi untuk dimintai keterangan.

Remaja tersebut terbang dari Mexic City menuju London pada hari Khamis 21 April lalu, dua bulan setelah dirinya ditolak oleh pihak Kedutaan Britain. Penolakan itu sendiri didasarkan surat yang diberikan perwakilan Pangeran William bahawa dirinya tidak dapat menghadiri pernikahannya.

Banyak orang di Mexico menilai Chavez seperti orang gila. Mereka pun menyebutnya "perempuan gila di kedutaan" disaat dirinya kelaparan di dalam khemah Februari lalu.

Kini tidak jelas di mana dia berada ,Chavez yang dikhabarkan sudah berada di Sepanyol. Namun berdasarkan Fitch yang membiayai perjalanannya, Chavez akan berupaya untuk kembali masuk ke London, entah bagaimana caranya.

Arkib Blog

 
© borak kosong All Rights Reserved