Great Elephant Poo Poo Paper Co., perusahaan pembuat kertas dari kotoran gajah

on 24 April 2011

Pengusaha Michael Flancman mendirikan Great Elephant Poo Poo Paper Co. sebuah perusahaan yang unik terletak di Thailand yang mengkhususkan diri dalam mengubah kotoran gajah menjadi barang kertas dan alat tulis.
Flancman mengatakan bahawa gagasan supaya kotoran menjadi kertas mungkin terdengar jelek, dalam kenyataannya, proses ini cukup sederhana dan bersih.untuk lebih jelas proses pembuatannya lihat videonya.


Anai-anai Berhasil “Memakan” Jutaan Rupee di Bank India

Sekumpulan anai-anai telah memakan dokumen berharga dalam catatan nilai mata wang hingga 10 juta rupee (222 ribu dolar) yang disimpan di bilik simpanan wang bank yang terbuat dari besi, polis di India utara mengatakan Jumaat ini (22/4).

Seorang manager bank secara tidak sengaja menemukan keosakan tersebut ketika ia membuka bilik penyimpan dokumen yang terbuat dari besi di sebuah bangunan bank lama pada hari Rabu lalu, petugas polis Navneet Rana mengatakan kepada The Associated Press.

“Insiden ini masih dalam tahap penyelidikan bagaimana pasukan anai-anai boleh menyerang bundel catatan mata wang berharga yang diletakkan di ruangan besi,” katanya menegaskan. Catatan nilai wang seharga jutaan Rupee itu diletakkan di bilik simpanan pada bulan Januari lalu.

Anai-anai juga dilaporkan telah merosak perabot dan dokumen bank pada masa lalu.

Polis telah mendaftarkan kes ini sebagai akibat tindakan kelalaian pejabat bank di Barabanki, sebuah kota terletak 30 kilometer barat daya Lucknow, Uttar Pradesh di ibukota negara. Di India, polis biasanya mendaftarkan kes terlebih dahulu sebelum membuka penyelidikan.

Sumber :http://www.eramuslim.com/

Remaja 15 tahun liwat budak lelaki 4 tahun dan kemudian membunuhnya

Ibunda Alex Mercado, Mindy Mercado, di depan pusara anaknya.

TRIBUNNEWS.COM - Seorang remaja lelaki berusia 15 tahun dituduh menliwat kanak-kanak laki-laki berusia empat tahun dan kemudian membunuhnya. Tak hanya itu, mayatnya disimpan di pengering pakaian. Demikian dilapor Herald Sun, Sabtu (23/4/2011).

Remaja bernama Raul Castro dinyatakan bersalah melakukan kejahatan dan meliwat.Remaja asal California, Amerika Syarikat (AS) ini diadili sebagai orang dewasa pada Oktober 2009 kerana membunuh Alex Mercado. Castro berusia 14 tahun ketika menenggelamkan kanak-kanak itu ke bathtub setelah si anak mengatakan akan membocorkan rahsia ke ibunya jika dirinya mengalami pelecehan seksual.

Remaja ini dalam wawancaranya yang dirAkam oleh detektif mengakui membunuh dan menyakiti kanak-kanak itu. Penasihat hukum Castro, Barbara Hope O'Neill, berkata jika si remaja itu menderita gangguan kejiwaan dan tak bermaksud membunuh Alex.

Gangguan kejiwaan itu disebabkan kerana sejak kecil, kekasih ibunya juga sering melakukan kejahatan seksual kepadanya.

Namun pendakwa, Robert Romanacce, menafikankan dengan mengatakan jika Castro dalam keadaan sedar ketika melakukan kejahatan itu. Keputusan akan didengar pada 24 Jun ini.

Telefon untuk orang buta telah dilancarkan

NEW DELHI - Sebuah syarikat teknologi India melancarkan telefon bimbit khas bagi golongan buta.

Telefon unik itu mempunyai ciri seperti papan kekunci menggunakan tulisan Braille, dail panggilan menggunakan suara dan turut membacakan teks mesej kepada pengguna.

Menurut Intex Technologies, telefon yang dinamakan Intex Vision itu mempunyai papan kekunci yang mampu berkata-kata dan akan membacakan nombor yang ditekan kepada pengguna bagi membantu golongan buta yang tidak boleh membaca tulisan Braille.

Buat masa ini, telefon berharga 2,600 Rupee (RM177) itu hanya boleh didapati dalam bahasa Inggeris namun lebih banyak versi bahasa lain, termasuk Hindi, akan dikeluarkan dalam masa terdekat.
saya petik dari Sinar Harian

Bintang bola sepak Hong Kong terjun dari tingkat 36

Nekad sungguh tindakkan pemain ini...
saya petik dari myMetro


HONG KONG: Seorang bintang bola sepak Hong Kong yang ternama membunuh diri dengan terjun bangunan pangsapuri selepas bertengkar dengan isterinya, semalam.

Cheung Sai-ho, 35, dinobat sebagai pemain paling berharga Hong Kong pada 2003 dan pemegang rekod dunia - membuat jaringan untuk pasukan belia Hong Kong kira-kira 2.8 saat selepas perlawanan bermula dalam pertandingan Piala Portsmouth di Britain pada 1993. Pemain tengah berbakat yang bersara daripada bidang sukan pada 2008 itu terjun dari tingkap tingkat 36 pangsapuri kediamannya selepas bertengkar dengan isterinya, kata polis sebagaimana dipetik daripada akhbar South China Morning Post. Dia disahkan meninggal dunia di tempat kejadian.


- AFP

Jatuh dari Tingkat 4 Balkoni Hotel, Bayi Berhasil Ditangkap

Orlando - Seorang bayi perempuan berusia 16 bulan jatuh dari tingkati empat sebuah balkoni hotel. Namun, dia selamat dari maut kerana ada pelangcong asal Inggris yang menangkapnya di ltingkat bawah. Hupp!

Diberitakan Reuters, Jumaat (22/4/2011), kejadian ini berlaku di sebuah hotel di Orlando, Amerika Syarikat sekitar pukul 23.00 waktu setempat Rabu (20/4/2011) lalu. Bayi itu jatuh dari balkoni hotel mengarah ke kawasan kolam renang.

Helen Beard (44), tpelancong yang menangkap bayi tersebut bercerita, saat itu dia sedang berada di kolam renang. Lalu dia melihat seorang bayi bermain di balkoni.

Saat itu juga, Beard langsung berlari ke lokasi kemungkinan jatuhnya si bayi. Meski berbeza tiga tingkat, Beard terus memperhatikan arah jatuh bayi tersebut.

Untungnya, bayi bernama Jah-Nea Myles itu berhasil ditangkap meski sempat terselip dari lengannya.

“Saya fikir Tuhan bersama saya kerana bayi saya selamat. Saya juga berterima kasih pada wanita yang menolongnya karena dia adalah malaikat yang dikirim dari surga,” ucap Ibunda bayi tersebut, Helena Myles.

Saat ini, doktor masih memeriksa Jah-Nea di hospital. “Dia sepenuhnya dalam keadaan baik. Tidak ada luka dalam tubuhnya,” sambung Myles.

Saat ditanya alasan jatuhnya bayi, Myles mengaku kesalahannya. Dia meninggalkan buah hati pada temannya yang tidak menyedari kalau Jah-Nea sudah jatuh dari balkoni.

Sumber :http://www.detik.com

Meludah 7 Kali, Diusir dari Rumah

GUANGZHOU - Menjaga kebersihan kawasan sesuatu hal yang sepatutnya dijaga oleh seluruh warga di suatu kawasan. Pemerintah setempat pun perlu mengeluarkan peraturan agar kebersihan di suatu wilayah dapat terjaga dengan baik.

Jika menjaga kebersihan lingkungan dapat disinergikan dengan perilaku sopan, tentunya boleh menjadi keuntungan tersendiri dari tempat tinggal warga.

Hal inilah yang diusahakan oleh pemerintah Kota Guangzhou, China. Dalam website rasminya, Pemerintahan Guangzhou melarang tindakan membuang sampah, meludah, dan membuang gula-gula getah di tanah, serta buang air kecil merata-rata di tempat umum.

Seperti dilapor berita Associated Press,, peraturan ini dibuat oleh pemerintah setempat untuk menjaga kelakukan warga yang menempati sebuah komplek tempat tinggal khusus warga menengah ke bawah. Peraturan tersebut juga dibuat sebagai sebagian dari projek tempat tinggal warga itu.

Dalam peraturan ini, tiap pelanggaran atas kebiasaan buruk tersebut dibatasi sehingga 20 point. Jika melanggar batasan point tersebut, tiap warga yang menghuni komplek perumahan tersebut akan kehilangan rumah mereka atau diusir dari rumah yang mereka huni.

Tiap sekali pelanggaran seperti meludah atau buang air kecil di tempat umum dilakukan oleh warga maka akan diberi hukuman penalti tiga poin. Jika warga meludah atau melakukan pelanggaran lain sebanyak tujuh kali, maka setiap warga akan melebihi batasan 20 point dan dipastikan dikeluarkan dari rumah yang mereka huni.

Meskipun pemerintah telah melakukan kempennya beragam untuk mencegah kebiasan meludah di tempat umum, tetap saja banyak warga China sering melakukan kebiasaan buruk tersebut. Usaha keras Pemerintah China itu bahkan sudah dilakukan sebelum pelaksanaan Olimpik Beijing di tahun 2008 lalu


Original By : Okezone

DiTajikistan Polis Takut Dengan Lelaki Berjanggut

Seorang suporter muda memakai topeng Eric Cantona, bintang Perancis yang kini a lebat. Sementara ayahnya menjaga dengan janggut lebat pula. Keduanya dipotret saat akan menyaksikan i Paraguay lawan Jepun pada Piala Dunia 2010 di Stadion Loftus, Afrika Selatan.

Di Tajikistan polis fobia dengan janggutt. Padahal, seseorang boleh lebih menarik jika sebahagian wajahnya ditumbuhi rambut bak belukar yang rapi itu. Tengok, misalnya, bekas bintang sepak bola Argentina, Diego ”Hulk” Maradona. Atau, lihat penampilan Eric Cantona di iklan sebuah produk deodoran. Janggut dan cambang memenuhi sisi pipi kanannya, meluncur hingga ke bawah dagu.

Lantas, mengapa polis di Tajikistan ”takut” dengan janggut? Mari bertanya kepada pelatih bola sepak Khayr Vakhdat, Tokhir Muminov. Khayr adalah kelab sbola sepak ternama yang bermarkas di Vakhdat, satu distrik di Tajikistan.

”Polis melarang saya untuk menurunkan seorang pemain. Alasannya, dia memiliki janggut yang lebat,” kata Muminov, Selasa (19/4), seperti dikutip pejabat berita AP.

Menurut Muminov, polis tidak menyatakan alasan pelarangan janggut ini dengan tegas. Namun, pihak yang berwenang di negara bekas koloni Soviet ini memang membikin aturan ketat mengenai penggunaan simbol atau tanda yang menghubungkan ekstremisme agama tertentu.

Polis tidak pandang bulu soal siapa orang yang berjenggot ini. Seperti yang terjadi selama ini, polis kadang-kadang menangkapi lelaki-lelaki muda berjanggut.

Pada Januari 2011, misalnya, polis menahan 30-an orang berjanggut di satu daerah di ibu kota negara, Dushanbe. Kementerian Dalam Negeri Tajikistan kemudian mengeluarkan pernyataan, polis sedang berusaha mengidentifikasi mereka, profil mereka dengan dokumen polis. Data teroris? Tiada keterangan jelas.

Pemain Bola? Peristiwa Januari itu mungkin dimaklumi. Namun, melarang pemain sepak bola berjanggut dirasa aneh. Pasalnya, pemain itu sudah dikenal masyarakat di negaranya.

Pemain sepak bola itu bernama Parviz Tursunov. Jika dipandang sekilas, jenggot di samping pipi dan bawah janggutnya itu sebetulnya tidak terlalu lebat. Namun, kepala membuat janggut itu nampak lebih panjang dari sebenarnya.

Tursunov telah dikenal sebagai pemain bola sepak, polis berkeras melarang janggut itu. Tursunov harus memutuskan satu di antara dua pilihan yang sangat tidak lazim: janggunya atau kariernya di sepak bola. Artinya, jika ingin terus bermain sepak bola dan menyokong kelabnya, Tursunov harus mencukur janggut kesayangannya.

Menurut Muminov, Tursunov dilarang bertanding di dua perlawanan pembuka musim ini. ”Absennya Parviz boleh berpengaruh negatif pada penampilan pasukan Justru rambut di wajahnya itu tidak memengaruhi penampilannya,” katanya kepada media Tajikistan.

Untunglah Khayr menang pada kedua perlawanan pembuka. Pada perlawanan kedua tanpa Tursunov, Khayr menang 3-0 atas Parvoz Bobojon Ghafurov, Minggu (17/4).

Apa reaksi Tursunov? Ia akan tetap berjanggut dan keluar dari arenasepak bola. ”Bola sepak itu sekuler. Kita harus memikirkan sesuatu yang kekal,” kata Tursunov, seorang Muslim yang soleh ini.

Saat dimintai keterangan, Kementerian Dalam Negeri membantah soal pelarangan janggut bagi pemainbola sepak. Siapa pun petugas yang mengintimidasi warga negara akan dihukum. Demikian dikutip AP.

Undang-undang di Tajikistan sesungguhnya tidak melarang jangguot. Namun, secara tidak rasmi, lelaki di bawah usia 50 tahun, terutama pelajar dan pekerja publik, sebaiknya tidak memelihara jenggot.

Jika seseorang memilih ideologi ”tubuhku adalah hakku”, jangan salahkan Tursunov untuk tetap berjanggut. Apa salah janggut?

Sumber :http://www.kompas.com/

Arkib Blog

 
© borak kosong All Rights Reserved