Setelah 5 Tahun Dikurung, Kanak-kanak ini Akhirnya Sekolah

on 12 April 2011


TRIBUNNEWS.COM, CIHAMPELAS- Triyadi, kanak-kanak berusia 9 tahun yang selama lima tahun dikurung, akhirnya boleh ke sekolah di sekolah luar biasa (SLB) Cihampelas. Warga RT 01/02, Kampung Cihampelas, Desa Cihampelas ini juga sudah boleh bermain dengan kanak-kanak seusianya.

Ketua RW 02 Tori Satori mengatakan, Triyadi sudah masuk sekolah yang tidak jauh dari rumahnya. Yadi juga sudah diperbolehkan keluar rumah dan bermain dengan teman-teman sebayanya.

Ada perubahan yang terjadi, setelah kanak-kanak ini dirawat di Rumah Sakit Hasan Sadikin (RSHS) Bandung. “Dia dirawat sekitar satu minggu di RSHS Bandung. Banyak perkembangan setelah dirawat. Setelah itu, dia mula masuk SLB. Bahkan, sudah tidak pernah mengamuk lagi dan boleh keluar bermain bersama teman-temannya,” katanya ketika ditemui di Kantor Desa Cihampelas, Selasa (12/4/2011).

Seperti diketahui, Triyadi,  hanya boleh menatap keluar melalui celah dinding yang terbuat dari papan kayu, yang ada di sebuah ruangan yang gelap.

Ruangan berukuran sekitar 3×6 meter itu tanpa lampu, beralaskan tanah, kotor, dan langit-langitnya pun bocor Terkadang,kanak-kanak berbadan kurus ini berlari-lari kecil di ruangan yang lapang tersebut. Namun, hanya seorang diri. Sesekali, dia memanggil neneknya, Rochamah yang ada di dapur.

Rochamah mengatakan, doktor pun memang sudah tidak boleh menangani. Triyadi akhirnya dibawa pulang, dan memang sudah tidak pernah kejang-kejang lagi. Namun, pada ketika itu, seluruh tangan dan kaki Triyadi tidak boleh digerakkan. Hanya matanya yang boleh terbuka dan tertutup. Sejak  usia 3 tahun itulah kemudian ibunya meninggalkan Triyadi.

“ketika usia tujuh tahun, dia sering berjalan keluar dan bermain sendiri di jalan. Makanya, kami terpaksa mengurungnya di ruangan yang tidak digunakan,” lanjut Rochamah.

Namun, Triyadi tidak pernah sekalipun menangis atau sakit. Dia selalu tersenyum dan makan secara disuap sebanyak tiga kali sehari. Selain itu, Triyadi tidak pernah menolak makanan yang dihidangkan untuknya.

Kura-kura sebesar buah anggur



TEMPO Interaktif, Kura-kura ini aneh dan terancam punah. Ukurannya super mini, sebesar buah anggur. Namanya kura-kura Kleinmann (Testudo kleinmanni) atau sering disebut kura-kura Mesir, selain ditemukan di Mesir, kura-kura ini juga ada di Libya.


Seperti dikutip dari Daily Mail, Selasa, 12 April 2011, Populasi kura-kura ini terus turun. Habitat aslinya juga sudah rosak akibat perbuatan manusia. Kura-kura ini sering diperdagangkan secara haram. Salah satunya ke Inggris, kastam Inggris tahun lalu menggagalkan penyelundupan kura-kura ini.


Kura-kura Kleinmann itu kini menghuni kebun binatang Whipsnade di Bedfordshire, Inggris. Kura-kura Kelinmann biasanya hidup di wilayah yang kering dengan pasir atau hutan yang kering. Mereka makan rumput, buah-buahan dan sayuran.


Kura-kura ini boleh hidup 10 hingga 20 tahun. Berat tubuh kura-kura ini 5 gram dan paling berat mencapai 500 gram Mereka aktif ketika udara sangat dingin atau sangat panas. Selama musim dingin, kura-kura ini keluar ketika siang hari. Sedangkan di musim panas, mereka aktif pada pagi dan malam hari.

Penguin 'bogel' risaukan ilmuwan Amerika

Washington – Ilmuwan Amerika Syarikat (AS) menemukan kelainan misteridalam koloni penguin Atlantik Selatan. Kelainan ini membuat anak penguin kehilangan bulu.


Peneliti dari Wildfire Conservation Society (WCS) dan University of Washington mengatakan, penguin ‘bogel’ ini merupakan keadaan yang dikenal sebagai kelainan kehilangan bulu. Kelainan ini pertama kali muncul di Cape Town, Afrika Selatan, pada 2006 di pusat rehabilitasi margastua.


Di pusat rehabilitasi itu, 59% anak penguin kehilangan bulu. Di sisi lain Atlantik Selatan, peneliti meneliti kelainan serupa pada penguin liar Magellanic di empat situs di pesisir Argentina pada 2007.


Terungkap, anak penguin di Atlantik Selatan yang memiliki kelainan ini tumbuh lebih lambat kerana terjadi peningkatan energi untuk meregulasi suhu tubuh akibat absennya bulu. Hingga kini, ilmuwan masih tak yakin apa penyebabnya.


Namun, ilmuwan menduga kelainan ini terjadi akibat patogen, kelainan thyroid, kurang nutrisi atau genetis. “Kelainan ini merupakan hal baru pada populasi burung,” ungkap Mariana Varese dari WCS program Amerika Latin dan Carribean.


"Kami perlu memperlajari cara menghentikan kelaianan ini mengingat penguin telah menghadapi masalah polusi minyak dan variasi iklim," lanjut P Dee Boersma dari WCS.


“Penting sekali menghentikan penyakit ini agar tak menambah daftar ancaman yang mengancam penguin,” katanya. 
__________________

Kasut design kaki kuda

VIVAnews.com -Kasut telah menjadi sebahagian dari gaya hidup. Kasut tak hanya tercipta sebagai pelindung kaki, tapi juga medium untuk mencipta idea-idea 'gila' sebagai pengungkit trend.

Seperti kasut yang muncul di Festival Cheltenham. Kasut boot seharga £1.300  ini menampilkan rekaan seperti skasut kuda.



Hujung kasut berbentuk menyerupai kuku kuda dengan lapisan serat karbon. Sementara balutan kasut berlapis bulu-bulu asli kuda dengan resleting di bahagian depan.



Design itu sengaja dipilih untuk memeriahkan pesta 100 tahun festival tahunan di Cheltenham, Gloucestershire, Inggris. Design kasut kuda yang trendy itu begitu mencuri perhatian di festival yang sangat identik dengan pesta pacuan kuda.

Louise Dainton, model asal Essex, yang didaulat memeragakan kasut ini menambahkan, "Kasut ini sangat nyaman dan akan membuat Anda (pecinta pacuan kuda) merasa bersemangat menembus garis final," ujarnya.

Kasut ini akan dileluarkan dengan bilangan yang terhad. Seluruh hasil penjualan akan disumbangkan untuk amal. "Kami ingin merayakan 100 tahun dalam kalender pacuan kuda dengan gaya," kata Andy Lulham dari Betfair.

Oops…Voucher Belanja Bagi Pengunjung Yang Berani “Bogel”

ESSEX – Sebuah kedai kasut di sebuah pusat perbelanjaan di Essex, Inggris membuat program  promosi dengan cara yang sangat “berani”.

Dalam rangka menyambut musim semi, toko tersebut mengadakan sebuah promo bagi para wanita yang suka berbelanja.

Bagi 100 pengunjung pertama yang datang dengan hanya mengenakan pakaian dalam dan high heels, akan mendapatkan voucher belanja senilai 100 poundsterling secara langsung.

Promo ini berlaku bagi semua pengunjung wanita yang sudah berusia 18 tahun ke atas dan harus bersedia untuk diambil gambarnya untuk dijadikan sebahagian dari promosi, demikian lapor Orange, Selasa (12/4/2011).

Kedai tersebut menjanjikan bagi para pengunjung yang berani tampil tanpa pakaian akan meninggalkan kedai tersebut dengan memiliki pakaian yang mengagumkan untuk musim baru ini.

Sumber : http://www.okezone.com/

Bayi Kembar Purwati Punya Dua Alat Kelamin

Ilustrasi bayi kembar

TRIBUNNEWS.COM, BANTUL – Kejadian aneh muncul di Bantul. Seorang ibu, Purwati (36), melahirkan anak kembar yang masing-masing mempunyai alat kelamin lelaki dan wanita


Bayi yang kini berusia tujuh bulan itu diberi nama Lailani Sidik (Lani) dan Rasyida Sidik (Ida) tersebut harus memakan ubat pemicu hormon, buatan Australia, seumur hidup. Sebelumnya, si kembar sempat diberi nama Jailani dan Rasyid.


Ketika sebelum melahirkan Ida dan Lani, sang ibu tidak menyangka akan mempunyai anak kembar. Hasil USG di Puskesmas Ngemplak ketika kandungannya berumur 7,5 bulan juga tidak menyatakan kembar.


Namun, saat melahirkan di RS Panti Nugroho,dia melahirkan anak kembar. Lani lahir lebih dulu, sedangkan Ida menyusul lima menit kemudian.


“Saat itu saya teringat pernah menggoreng telur kuningnya ada dua,” ujar Purwati ketika ditemui Tribun, Minggu (10/4/2011).


Selain terkejut mempunyai anak kembar, Purwati kehairanan ketika melihat Lani dan Ida masing- masing mempunyai dua alat kelamin. Saat itu bidan yang membantu kelahirannya menyebut kemungkinan bayi kembar itu berjenis kelamin laki-laki.


“Saat itu ibu bidan mengatakan air kencing keluar dari kelamin lelaki,” ujar Purwati. Keadaan itu membuat Purwati dan suaminya, Komari (41), terus bertanya kepada doktor specialis anak di RS Panti Nugroho.


Merasa tak sanggup menangani kes itu, si kembar dirujuk ke RS Sardjito. Purwati ingat betul ketika itu umur Lani dan Ida baru berusia seminggu.


Di RS Sardjito itulah Lani dan Ida ditangani doktor Suryono Yudha Patria, seorang doktar pakar kanak-kanak. Ketika pertama kali melihat anaknya yang kulitnya menghitam, doktor Yudha mengetahui keadaan si kembar


Selain berkelamin ganda, bayi kembarnya memiliki kelainan hormonal. “Doktor bilang anak saya harus minum ubat seumur hidup, untuk kelanjutan hidupnya,” kata Purwati sambil menitiskan air mata.


Lani dan Ida sempat menjalani dua ujian iaitu ujian hormon dan genetik. Ujian hormon saat itu menunjukkan 65 peratus hormon si kembar adalah laki-laki. Sedangkan untuk ujian genetik, mereka harus menunggu sebulan.


“Ketika itu anak saya masih bernama Jailani dan Rasyid, ” kenangnya. Sebulan menunggu, Purwati kembali menemui doktor Yudha. Purwati kemudian mengganti nama anaknya kerana ujian genetik menunjukkan si kembar berjenis kelamin perempuan

Video Pergaduhan disiar di Facebook Buat 3 Gadis Didakwa



INILAH.COM, Pennsylvania – Terdapat tiga remaja di barat Pennsylvania didakwa atas penyerangan dan kejahatan lain dalam pergaduhan. Parahnya, perkelahian itu dirakam dan diposting ke Facebook.


Ketua Polis Somerset Randy Cox mengumumkan dakwaan kepada remaja-remaja itu atas dua perkelahian pada March lalu. Remaja berusia 13 dan dua remaja berusia 15 yang tak disebutkan namanya itu dimasukkan ke dalam pengadilan anak-anak.


Gadis 14 tahun yang menjadi mangsa mengalami gegar otak. Cox mengatakan, ibu mangsa melaporkan ke polis terdapat saksi yang merakam kejadian . Setelah itu, saksi mempostingnya ke Facebook.


Polisi mengatakan, gadis lain menyalahkan mangsa kerana kemunculan video itu. Cox mengatakan, “Video itu ‘membuat penyiasatan kami menjadi mudah.”

Mak mertua upah samseng pukul menantu kerana tak sedarjat

Keran terlampau mementingkan darjat dunia 
samapai terlupa darjat akhirat..
saya petik dari myMetro

KUALA LUMPUR: Kerana mementingkan darjat seorang wanita berusia 50-an didakwa sanggup mengupah sekumpulan tiga samseng bagi membelasah menantunya di Wangsa Maju, di sini, kelmarin.

Lebih kejam, wanita terbabit turut mengarahkan kumpulan samseng itu untuk memaksa lelaki berkenaan berusia lewat 20-an supaya menceraikan isteri yang juga anak kandungnya berusia awal 20-an. 

Difahamkan, tindakan itu dilakukan wanita terbabit kerana tidak merestui hubungan perkahwinan pasangan berkenaan sejak enam bulan lalu kerana hanya bekerja sebagai operator di sebuah kilang di ibu kota dan tidak mampu memberikan kemewahan kepada anaknya itu, selain tidak setaraf dengannya. 

Dalam kejadian kira-kira jam 10 malam itu, mangsa cedera pada kepala dan badan selepas dibelasah lebih 30 minit. 

Tidak berpuas hati dengan tindakan itu selain yakin ibu mentuanya menjadi dalang insiden terbabit, mangsa tampil membuat laporan di Balai Polis Wangsa Maju, di sini. 

Menceritakan semula kejadian itu, sumber polis berkata, mangsa yang menaiki motosikal dan dalam perjalanan pulang ke rumah selepas bekerja mendakwa tiba-tiba dihalang sebuah kereta. 

“Selepas itu, tiga lelaki masing-masing berusia lewat 30-an turun daripada kenderaan itu sebelum mengarahkannya menceraikan isterinya. 

“Tersentak dengan itu, mangsa mempersoalkan tindakan kumpulan terbabit sebelum cuba untuk meninggalkan kawasan berkenaan,” katanya. 

Sumber itu berkata, tindakan mangsa menyebabkan seorang daripada suspek memaki-hamunnya menyebabkan berlaku pertengkaran lebih 10 minit di kawasan berkenaan. 

“Pertengkaran itu yang tidak menemui penghujungnya bertukar pergelutan apabila seorang daripada suspek gagal mengawal kemarahannya sebelum menumbuk muka mangsa. 

“Mangsa yang terjatuh mendakwa bukan saja ditendang, malah turut dipijak ketiga-tiga suspek. Ketika itu, mangsa hanya menahan kesakitan dengan menutup kepalanya menggunakan tangan,” katanya. 

Sumber itu berkata, selepas membelasah mangsa lebih 30 minit, seorang daripada suspek mengarahkan mangsa menceraikan isterinya selain mengugut untuk membelasahnya jika enggan berbuat demikian. 

Mangsa yang sudah melangsungkan perkahwinan dengan anak wanita terbabit sejak enam bulan lalu mendapatkan rawatan di sebuah hospital berhampiran kawasan berkenaan. 

Bagaimanapun, dia dirawat sebagai pesakit luar di hospital berkenaan. 

Sebaik pulang ke rumah dan berbincang dengan isteri serta ahli keluarga lain, mangsa tampil membuat laporan insiden itu kerana yakin ibu mentuanya menjadi dalang. 

Difahamkan, ibu mentua mangsa tidak merestui hubungan perkahwinan itu sebaliknya terpaksa bersetuju untuk melangsungkan majlis berkenaan kerana didesak anaknya. 

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Sentul, Asisten Komisioner Zakaria Pagan ketika dihubungi, mengesahkan menerima laporan kejadian terbabit dan memberitahu siasatan lanjut dilakukan.

Hebat..reka rumah yang boleh ditarik basikal

Seorang lelaki telah menukar basikalnya menjadi sebuah rumah yang  boleh di duduki


Dua hari lalu saya baru saja membeli basikal baru . Sekedar ikut trend teman-teman yang sering konvoi di jalanan untuk membuat badan sedikit lebih bugar.

 Paulus yang berhasil membangun sebuah rumah di atas basikal (weirdpalace.com).

Dia sudah mereka sebuah rumah yang bioleh ditarik di belakang basikalnya. Rumah  ini dilengkapi dengan alat tenaga suria  untuk menyalakan dapur masak dan pemanas air di dalamnya.




“Rumahku di atas basikalku,” kata Paulus. “Saya lebih nyaman tinggal di rumah kecil ini daripada di dalam tenda,” tambahnya yang memiliki hobi traveling di atas basikal.

Sayangnya rumah ini tidak dilengkapi dengan fasiliti toilet… ya’ iyalaaa… mana cukup.

Lalu,  bagaimana cara dia tidur?
Beginilah posisi tidurnya…


Malang nasib lelaki ini 2 hari terperangkap dalam tong tahi

Malang sekali nasib seorang lelaki di China ini. Dia terjebak di dalam kubangan kotoran manusia (septik tank), selama dua hari. Tak kuasa menahan penderitaan bau tak sedap, lelaki itu pun menangis.


Untungnya, tangisan itu didengar seorang pejalan kaki yang melintas. Pejalan kaki itu pun bergegas untuk membantunya. Lantaran sulitnya dievakuasi, si pejalan kaki meminta pertolongan dari petugas pemadam kebakaran.
Para petugas akhirnya datang dan menurunkan tangga ke dalam tank itu. Lelaki tersebut sangat lemah sekali, hingga memerlukan waktu selama 20 minit untuk menaiki anak tangga.


Petugas pemadam mengatakan, lelaki itu tidak mengalami cedera sedikitpun. Tapi dia sangat berbau, dan memerlukan air untuk membersihkan badan.
"Pada ketika dia keluar, dia langsung mencari kolam terdekat untuk mandi," ujar salah seorang petugas seperti dilapor Orange,


Awalnya, lelaki  itu ingin membuang hajat di toilet yang letaknya terpisah dari rumahnya. Tapi dia terpeleset dan jatuh ke dalam kubang kotoran.
Tidak ada yang menggunakan toilet itu selama dua hari, sehingga tidak ada yang menyelamatkannya. Padahal, pihak keluarga sudah melaporkan telah kehilangan lelaki nahas tersebut.

Arkib Blog

 
© borak kosong All Rights Reserved