Kanak-kanak ini hidup dengan jantungnya yang hanya ada setengah

on 09 April 2011

VIVAnews - Sammy Hori lahir dengan keadaan jantung setengah. Hasil foto menunjukkan, kanak-kanak itu hanya memiliki satu pump ventrikel. Bukan dua seperti manusia normal. Menurut hitungan medik, ia hanya boleh hidup beberapa hari. Nyatanya, kanak-kanak itu tumbuh sihat memasuki usia tujuh tahun.

“Sangat menakjubkan menontonnya bermain sepakbola dengan teman-temannya. Kami tidak pernah memprediksi dia akan hidup lebih dari seminggu,” ujar sang bunda, Eileen, seperti dikutip dari laman The Sun.

Wanita 41 tahun itu tidak menyangka anaknya mampu bertahan hidup, setelah mendengar penjelasan doktor selepas persalinan. “Doktor mengatakan hal tersebut adalah keadaan yang paling serius yang pernah dilihatnya. Dia pun mengatakan hal tersebut tidak menunjang kehidupan,” ujarnya.

Eillen dan Ken, suaminya, diminta mempertimbangkan berbagai alternatif medik yang ditawarkan untuk menyelamatkan Sammy. Tak ingin menyerah pada takdir, pasangan yang tinggal di Cambridge ini menempuh segala risiko atas tindakan medik yang diperlukan.

Sammy menjalani sejumlah penelitian medis untuk menentukan jenis tindakan yang paling tepat. Setelah melakukan analisis data medik dan melihat hasil foto perkembangan jantungnya, Sammy menjalani operasi pertama ketika usia enam minggu. Tindakan ini diikuti dua pembedahan lain ketika usia empat tahun.

Setelah melewati tiga pembedahan dengan tingkat risiko cukup tinggi, Sammy pulih. Kanak-kanak ini membesar dengan ceria dan tangkas seperti kanak-kanakseusianya. “Dia memiliki kehidupan normal. Suka bermain sepakbola. Walaupun terkadang harus menghindari cuaca dingin kerana memiliki sirkulasi pernafasan yang buruk, dia mampu berjalan dan berenang seperti anak normal,” ujar Eileen.

Hebat pertama kali tengok ,Gaya ambil tendang penalti ala kung fu


                                  gaya ini memang lain daripada yang lain

Sanggup jadi pemburu cicak demi sesuap nasi

PASURUAN- Berbagai cara dilakukan agar dapur tetap oleh berasap Di Pasuruan, Jawa Timur, sekeluarga melakoni pekerjaan berburu cicak setelah mereka dipecat dari pekerjaan di sebuah kilang marble.

Purwanto (32) dan dua saudara kandungnya, Samsuri (28) dan Ahmad (25) sehari-hari mencari cicak untuk dijual ke pengumpul.

Untuk menghidupi keluarga, tiga saudara asal Lingkungan Susukan, Desa Nguling, Kecamatan Nguling, ini keluar masuk puluhan kampung untuk mencari cicak yang hinggap di tembok rumah warga.

Mereka sudah menjalankan pekerjaan ini sejak 1,5 tahun lalu, didorong permasalahan ekonomi. Tak kenal lelah, hampir setiap malam, mereka berjaga mencari cicak.

Cuaca buruk atau hujan lebat sekalipun tidak membuat mereka malas. Sekali keluar rumah, mereka bisa berjalan kaki sejauh 7 sampai 10 kilometer menelusuri perkampungan.

Bahkan mereka sampai keluar daerah seperti ke Mojokerto dan Sidoarjo. Untuk mengirit pengeluaran, mereka membawa bekal nasi yang sudah disiapkan jika lapar ketika berburu haiwan melata ini.

Untuk berburu, mereka cukup menggunakan tongkat dan lampu penerangan untuk menyinari cicak agar silau. Tongkat diberi gam tikus secara merata. Selanjutnya, mereka mencari cicak di teras rumah warga. Cicak ditangkap dengan kayu yang sudah digam sehingga menempel dan dimasukan ke tempat yang disediakan.

Purwanto mengaku, pekerjaan ini mengundang risiko. Beberapa kali mereka dicurigai dan dituduh masyarakat akan berbuat jahat, apalagi pekerjaan itu dilakukan pada malam hari.

Setelah dijelaskan, warga dapat memahami. “Yang penting kami santun dan sopan. Kalau warga menolak ya kami tinggalkan,” ujar Purwanto seraya menambahkan, kebanyakan warga memaklumi pekerjaan mereka.

Dalam sehari Purwanto, Samsuri, dan Ahmad bisa mengumpulkan sekira 9 kilogram cicak dan dijual ke pengumpul di Probolinggo. Cicak-cicak itu kemudian akan diekspor pengepul ke Taiwan dan China salah ubat penyakit hepatitis, gatal, dan kanker.

Sumber : http://www.okezone.com/

Dia Berhasil Turunkan Berat 127 Kilogram

Zelda Haxby, 47, sebelum diet (kiri) dan sesudah diet (kanan). (dailymail)

TEMPO Interaktif, -Zelda Haxby sulkar sekali  untuk berjalan. Perlu pmemaksa diri bagi dia untuk melangkah. Apalagi bila naik tangga, siksaan baginya. Bayangkan saja, berat badan perempuan asal Inggris ini 222 kilogram.

Tapi itu dulu, Zelda berhasil memnurunkan beratnya 127 kilogram. Kini berat perempuan 47 tahun itu 95 kilogram. Ukurannya bajunya turun dari 36 menjadi 14-16. Dengan kejayaannya ini, dia menjadi juara Slimming World’s Greatest Loser 2011.
“Dulu saya malu dengan tubuh saya, sulit sekali untuk berdiri lama-lama,” kata Zelda seperti dikutip dari laman Daily Mail, Khamis 7 April 2011. “Saya juga tidak akan keluar rumah bila tidak ada keperluan yang mendesak. Banyak yang menertawakan saya.”
Tubuh Zelda mulai bertambah berat setelah anak pertamanya, Liam, 19, lahir. Dan terus meningkat ketika dia melahirkan anak kedua, James, yang saat ini berusia 15 tahun.

Berat Zelda terus bertambah akibat dia kecanduan memakan kerepek. Dalam satu hari dia boleh menghabiskan 15 bungkus kerepeik. Bahkan di malam hari saat dia tidak boleh tidur, kerepek kentang menjadi santapannya.
Zelda tidak pernah sedar bahwa tubuhnya terus bertambah besar dan boleh mengancam kesihatannya. Sampai suatu saat dia dilarikan ke hospital pada 2006. “Ketika itu saya sedar, bila tidak berubah saya akan meninggalkan dua anak saya gara-gara terlalu gemuk,” katanya.
Zelda bertambah semangat untuk diet setelah seorang temannya meninggalkan majalah Slimming World di rumahnya. Teman baiknya itu berencana menikah dan dia ingin Zelda hadir, namun dengan tubuh yang besar Zelda pasti sulit datang.

Akhirnya Zelda bergabung dengan Slimming World, sebuah organisasi khusus bagi mereka yang ingin mnurunkan berat badan. Seluruh keluarganya mendukung. Dia mulai meninggalkan kebiasaannya makan-makanan kaya lemak.
Kerepek disingkirkan dari rumahnya. Zelda mulai memakan makanan sihat dan rendah lemak. Dia banyak makan sayur dan buah. Setelah lima tahun, dia berhasil menurunkan berat hingga 127 kilogram. “Saya tidak percaya boleh melakukannya, tapi ini kenyataan, ini sebuah perjuangan yang berat dengan disiplin,” katanya.
Berikut menu Zelda sebelum dan sesudah diet.

Sebelum diet
Makan pagi: Roti bakar dengan mentega.
Menjelang makan siang: Roti isi telur dan bacon.
Makan siang: Roti isi, kerepek dan cokelat
Makan petang: Kerepek
Makan malam: Makanan cina atau spaghetti Bolognese
Supper: Keripik dan cokelat

Ketika Diet
Sarapan:  Sereal gandum atau bubur dengan irisan pisang
Makan siang: Kentang, kacang merah dan keju ditambah salad yang isinya, tomata, timun, dan seleri.
Makan malam: Daging bakar dengan sayuran dan pasta.
Supper: Yoghurt bebas lemak, buah segar dan salad buah.

Remaja mengaku polis di Facebook agar dapat melakukan hubungan seks

INILAH.COM, - Polisi South Carolina menangkap seorang remaja yang mengaku sebagai polis di Facebook. Identiti palsu itu digunakan untuk memujuk wanita berhubungan seks.

Polisi Horry County, Amerika Syarikat, menyedari kes ini setelah perempuan bernama Tonya Godwin mengeluh tentang seorang polis yang melakukan pelecehan seksual secara verbal di Facebook.

Lelaki yang mengaku bernama Jamie Jernigan itu memintanya bertemu dan melakukan hubungan seks. Ia mengenalkan diri sebagai relawan pemadam kebakaran di Marinir AS.

Selanjutnya, polis menangkap Jamie Jernigan yang menyangkal pernah menghubungi Godwin via Facebook. Ternyata, lelaki yang mengaku sebagai Jernigan itu sudah menghubungi 30 teman perempuan Godwin untuk diajak bersama.

Polisi berhasil menelusuri beberapa panggilan ke telefon Godwin dari tersangka. Ternyata, lelaki itu adalah remaja 17 tahun, Bradley Alonzo Bellarny yang pernah terlibat dalam kes yang sama. Dia ditangkap dengan dua tuduhan menyamar sebagai polis.

Suami Mariah Carey menyesal rakam gambar bogel mereka

Iniah akibat bila berbuat seuatu tanpa berfikir panjang..
saya petik dari kosmo online

LOS ANGELES - Suami kepada penyanyi popular, Mariah Carey, Nick Cannon mengaku menyesal
selepas dia dan isterinya yang sedang sarat hamil itu merakamkan gambar bogel mereka.

Foto bogel pasangan itu difahamkan akan dipamerkan di dinding rumah keluarga mereka.

"Anak-anak kami akan melihat gambar bogel ini. Ia sedikit pelik. Gambar seperti ini agak menjijikkan. Maksud saya pernahkah kita melihat ibu bapa masing-masing berbogel?

"Apabila anak-anak kita sudah meningkat dewasa dan membawa kawan-kawan mereka datang ke rumah pasti mereka akan menyaksikan gambar ini sambil berkata tentang saya yang bertelanjang," ujar Nick, 30, kepada sebuah stesen radio di sini.

Mariah mengikut jejak langkah selebriti Hollywood lain seperti Demi Moore dan Christina Aguilera yang berbogel semasa hamil untuk muka depan majalah.

Penyanyi yang terkenal dengan lagu Always Be My Baby itu kini hamil lapan bulan dan dijangka bakal melahirkan bayi kembar pada 14 Mei ini.

Dia dikejarkan ke hospital pada hari jadinya yang ke-42 minggu lalu selepas mengalami kontraksi sebelum dibenarkan pulang semula oleh doktor yang meyakinkan belum sampai masa Mariah melahirkan bayinya.

Pasangan ini melangsungkan perkahwinan secara senyap-senyap di Barbados sekitar April 2008. - Agensi

Wanita Acheh pengsan setelah menerima hukuman rotan kerana mengadakan hubungan sulit

BANDA ACEH - Dua pasangan Islam dihukum rotan selepas mereka didapati bersalah kerana melakukan perbuatan tidak bermoral, kata seorang pendakwa raya semalam.

Pasangan itu, Sudirman Bintang, 43, dan Irdayanti Mukhtar, 34, dirotan sebanyak sembilan kali kerana mereka masing-masing telah berkahwin tetapi menjalin hubungan sulit.

Mereka dirotan di halaman Masjid Al-Munawarrah, Jantho, Aceh Besar semalam dan disaksikan oleh ratusan orang selepas solat Jumaat.

"Punca mereka dihukum keras adalah kerana kedua-dua mereka sudah berkahwin dengan orang lain," kata pendakwa raya itu, Bendry Almy. - Agensi

saya petik dari kosmo online

Remaja 16 tahun sanggup tipu bapa sebab nak langgan 'ayam'

KUALA LUMPUR: “Walaupun saya masih di tingkatan empat, kegilaan saya terhadap seks sangat kuat sehinggakan saya sanggup berulang-alik dari Banting ke Brickfields setiap hujung minggu semata-mata untuk melanggan pelacur.

“Malah, saya juga terpaksa menipu ayah kononnya saya mahu ke rumah kawan untuk mengulang kaji pelajaran dengan harapan ayah membenarkan saya meminjam motosikal Honda EX5 miliknya,” itu antara pengakuan seorang pelajar sebuah sekolah menengah di Banting, yang hanya mahu dikenali sebagai Ezry (bukan nama sebenar), 16 yang ketagih seks sejak setahun lalu.

Melalui perbualan dengannya di sebuah rumah pelacuran di Brickfields baru-baru ini, tidak terdetik di hatinya untuk menipu ibu bapanya namun kerana kegilaan seks ‘melampau’ itu dia terpaksa menipu kedua-dua orang tuanya semata-mata untuk memuaskan nafsunya.

“Semuanya kerana pengaruh rakan yang membawa saya ke sini Februari tahun lalu. Sejak itu saya asyik teringat untuk datang lagi selepas kali pertama melangganinya.



“Saya tahu dari Brickfields ke Banting sejauh 160 kilometer pergi dan balik, tetapi saya tidak kisah dan sanggup. Malah, saya tidak keseorangan kerana saya turut ditemani seorang rakan sekolah yang bersama-sama melanggan pelacur di sini.



“Soal duit minyak kami tidak keberatan kerana selalunya kami ‘tong-tong’ (kongsi). Lagipun kami ke sini seminggu sekali saja iaitu pada hujung minggu,” katanya.

Menurutnya, demi mendapatkan ‘seks seminggu sekali’ itu, dia kadangkala menyimpan wang saku pemberian ibu bapanya serta turut membuat kerja sambilan di sebuah kedai makan di Banting milik kenalannya.

“Setiap hari ayah beri RM6 wang poket sebagai perbelanjaan. Baki wang yang saya tidak guna akan disimpan untuk melanggan pelacur pada hujung minggu,” katanya.

Rakan Ezry yang mahu dikenali sebagai Mizi, 16, berkata kegiatan melanggan pelacur dianggap sebagai pemberi semangat untuknya mengulang kaji pelajaran menghadapi Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) pada tahun hadapan.

“Seronok sebenarnya di sini, bagaikan pesta. Mana tidaknya, kerana ayam-ayam (pelacur) di sini semuanya lawa dan murah, dengan hanya RM30 saya dapat memuaskan nafsu.

“Kalau dibanding di Banting dengan Brickfields banyak bezanya...Di Banting kawasannya sunyi sepi dan tiada pelacur tetapi di sini ‘heaven’ (seronok) sangat,” katanya.

Menurut Mizi, apa yang membuatkannya datang ke rumah pelacuran terbabit kerana pelacur di kawasan itu cantik termasuk dari Sabah dan Sarawak berusia lingkungan 18 hingga 23 tahun.

Sementara itu sumber berkata, kawasan pelacuran terbabit sentiasa dipenuhi pelacur warga Malaysia, Indonesia, India, China, Myanmar dan Bangladesh dengan harga serendah RM30 hingga RM50 bagi sekali perkhidmatan.

Katanya, antara perkhidmatan ditawar seks, onani, ‘urutan harimau’ dan lain-lain.

Harian Metro 3 Mac lalu melaporkan pihak Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) merobohkan premis pelacuran di kawasan berkenaan namun kegiatan itu kini kembali beroperasi seperti biasa.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Brickfields, Asisten Komisioner Wan Abdul Bari Wan Abdul Khalid ketika dihubungi, berkata kawasan pelacuran berkenaan sudah beberapa kali diserbu pihak polis dan DBKL namun kegiatan itu masih diteruskan.

saya petik daripada myMetro

Ditemukan Mayat Wanita Berusia 500 tahun dengan Pakaian dan Beg

Ditemukan Mayat Wanita Berusia 500 tahun dengan Pakaian dan Beg. Mereka dikuburkan secara tradisional dengan barang paling berharga milik mereka untuk membawa mereka ke alam baka. Dan untuk mumi perempuan ini, barang kesayangannya ialah beg tangannya. Mayat wanita Korea, yang diperkirakan berusia 500 tahun, ditemukan dengan pakaian terbaik serta beg dan ornamen.



Para peneliti di the Seogyeong Cultural Properties Research Institute di Seoul yakin wanita itu adalah isteri pemerintah rasmi tingkat tinggi selama Dinasti Joseon dan meninggal selama abad ke-16. Analisis awal dari peti kayu di mana dia dimakamkan telah menunjukkan karakter yang menunjukkan dia adalah seorang wanita penting.

Peti mati itu ditemukan di kompleks industri di Osan, Gyeonggi Propinsi di Korea Selatan. Ini berasal dari Dinasti Joseon, yang memerintah antara 1392 sampai 1910. Pakaian yang dikenakan mumi akan membantu peneliti dalam kajian tentang bagaimana perempuan hidup pada zaman tersebut.



Meskipun mumi biasanya terkait dengan Mesir kuno, mumifikasi adalah umum di Korea. Tidak seperti proses mumi Mesir, di Korea mayat tidak sengaja dijadikan mumi. Itu adalah fenomena yang terjadi secara semulajadi dari cara mereka dikuburkan. Selama dinasti ini, masyarakat kelas atas dikuburkan dengan cara mencegah peluruhan tubuh.



Mereka menempatkan yang mati dalam hoegyeok, jenis makam, dan mayat dikuburkan di sisi keranda ganda dan ditutup dengan lapisan campuran kapur yang benar-benar mengisolasi tubuh dari air dan udara.
__________________

Karina Ingin Kembali Jadi Lelaki Setelah 11 Tahun Menjadi Wanita

Malang – Kehidupan Karim Prakoso (32) penuh lika-liku. Ia melawan kudrat, dengan melakukan operasi kelamin. Gelar wanita pun disandangnya. Namun impian menjadi wanita itu pun pupus. Gara-gara susahnya proses pendaftaran menjadi wanita, ia berkeinginan menjadi ke lelaki semula.

Warga Mangundarmo RT34/RW03, Dusun  Tulusayu Desa Tulus Besar, Kecamatan Tumpang, Kabupaten Malang, memang sempat merubah namanya. Dari Karim Prakoso, menjadi Karina. Hampir 11 tahun ini menyandang title sebagai wanita.

Niatnya kembali menjadi lelaki, itu menurut dia dilandasi keinginannya untuk bertemu sang kekasihnya yang berada di luar negeri.”Saya mahu ketemu lagi,” terang Karina ditemui di rumahnya, Khamis (7/4/2011).

Sayang niat Karina terbantut kerana proses administrasi ketika mengurus pasport di pejabat imigraesen. Petugas menolak kerana persyaratan yang harus dipenuhi.

“Alasannya, saya lelaki atau wanita tak jelas,” tuturnya.

Penolakan pihak imigresen ternyata membawa pencerahan bagi anak ketiga dari enam bersaudara pasangan Rohmatun (58) dan Tawan (66), ini. “Makanya saya putuskan kembali menjadi laki-laki agar boleh dapat pasport,” katanya.

Kembali menjadi lelaki bukan sekadar omong kosong, Karina membuktikan dengan mengurus identiti baru di Kantor Desa Tulus Besar. Selain itu, segala persiapan lain telah dilalui. Seperti membuang perilaku serta penampilan lamanya.

“Ini tengah melakukan fitnes, agar nampak macho,” katanya.

Karina juga mengaku sedar, apa yang telah diberikan kepadanya oleh Tuhan, harus disyukuri. Dalam waktu dirinya juga merancangka akan melaksanakan ibadah haji bersama kedua orang tuanya. Ia berharap, proses kepengurusan identiti baru tak memakan waktu lama. Sehingga dirinya boleh segera mengurus pasport.

“Bulan depan, saya gunakan pasport itu."katanya

Rakan dan jiran di tempat tinggalnya menyambut gembiran niat Karina. Sirajuddin (45),perangkat desa setempat menyatakan, dirinya mendukung rencana pergantian status kelamin dari Karina.

“Kami siap untuk memproses identitai baru Karim,” jelasnya .

Selama ini, kata dia, Karim alias Karina mempunyai perilaku yang baik dan ramah terhadap semua warga. Perilaku itu juga  membuatnya mudah untuk diterima warga desa dengan identiti laki-laki mahupun perempuan.

“Sejak awal warga boleh menerima,” katanya. Usai mengurus identiti baru di pejabat
desa setempat, Karina juga memotong rambut panjangnya.

Sumber :http://www.detik.com/

Arkib Blog

 
© borak kosong All Rights Reserved