Anak Bercabang 8 Akhirnya Masuk Sekolah

on 28 Mac 2011

Lakshmi Tatma, seorang anak dari desa pertanian miskin di India dianggap sebagai titisan Dewa Hindu utuk kemakmuran dan kesuburan keranaa mempuyai keanehan fizik iaitu mempunyai 4 tangan dan 4 kaki. Orang- orang memujanya dengan menaruh hadiah di samping tempat tidurnya setiap hari. Tapi hal itu tidak membuat hidupnya senang, kerana ia harus membayar mahal “karnia” itu. Dia tak boleh berjalan, duduk atau berdiri.
Secara medik kedaan yang dialami Laksmi disebabkan oleh kerana ada kembar ditubuhnya.


Kembarnya yang berhenti tumbuh tanpa ada kepala. Jadi menempel pada tubuh laksmi dan disebut sebagai kembar parasit.
Orang tua Lakshmi memilih untk membedahi gadis malang itu 2 tahun lalu agar dia bolehterpisah dari kembar parasitnya. Dan setelah melalui operasi selama 27 jam kini fiziknya hampir sempurna. Dia boleh berdiri dan berjalan di atas dua kakinya. Hal yang sangat mustahil dilakukan sebelum operasi. Kini 2 tahun sudah berlalu dan Lakshmi boleh masuk sekolah dan bermain seperti anak- anak lainnya. Tapi masalah ternyata belum selesai, Lakshmi masih memerlukkan beberapa operasi lanjutan untuk menghindarkannya dari cedera tulang belakang scoliosis pada ketika dia tumbuh dewasa nanti.

Pasangan tertua yang kahwin di dunia

Pasangan yang tertua kahwin di dunia...
saya petik dari kosmo online

DANA POINT, California - Seorang lelaki berusia 100 tahun, Forrest Lunsway melangsungkan perkahwinan dengan kekasihnya, Rose Pollard berumur 93 tahun, lapor sebuah akhbar semalam. 

Mereka mendirikan rumah tangga selepas berkenalan buat kali pertama pada 18 Disember 1983 dalam satu majlis tari-menari untuk warga emas.

Majlis perkahwinan itu diadakan pada sambulan ulang tahun kelahiran Forrest yang ke-100 di Pusat Komuniti Dana Point pada 19 Mac lalu di hadapan rakan-rakan dan anggota keluarga.

Paderi yang mengahwinkan mereka, Sam Lewis berkata, perkahwinan tersebut merupakan sesuatu yang mengagumkan orang ramai.

"Tema perkahwinan ini adalah kehidupan anda masih belum tamat selagi anda belum lagi meninggal dunia," katanya.

Sebelum berkenalan, kedua-dua mereka pernah berkahwin dengan pasangan masing-masing. 

Gabungan umur mereka, iaitu 193 tahun, telah menjadikan mereka pasangan tertua di dunia yang berkahwin selepas rekod 183 tahun yang dipegang pasangan Harry Carton dan Edna Holford dari Barnley, England. 

Seorang jurucakap Guinness Book of World Records menyatakan pihaknya akan mengesahkan perkahwinan itu sebagai rekod dunia. - Agensi

Dalam mee ada bangkai tikus

Bagaimana perasaan anda bila berjumpa dengan keadaan begini?

Demi Bekas PM Inggris, Perempuan Hamil “Diusir ” Dari Kerusinya

TEMPO Interaktif, London -Seorang perempuan yang sedang mengandung terpaksa pindah ke kerusi ekonomi agar bekas Perdana Menteri Inggris Gordon Brown boleh duduk di kerusi business yang telah dia beli. Kejadian berlangsung ketika Kristy McNeill yang sedang mengandung 7 bulan menggunakan pesawat British Airways keAbu Dhabi-Oman-London, Inggris.

Kristy tak terima ‘diusir’ dari kerusinya yang telah dia beli . Maklum, keadaannya yang lagi hamil membuat dia harus boleh  menhulurkan kakinya.

Namun betapa terkejutnya dia, ketika melakukan check in di Oman. Pihak British Airways meminta Kristy dan beberapa penumpang lain pindah ke kerusi di kelas ekonomi dengan alasan ada masalah pemesanan tiket. Sebahagian penumpang ekonomi pun terpaksa pindah ke lain pesawat.

Sesampainya di Abu Dhabi mereka melihat Gordon Brown dan rombongannya menempati kerusi kelas business. Para penumpang pun menyimpulkan mereka telah dipindahkan supaya Brown mendapat tempat di kerusi itu.

Dalam perjalanan, kerana kesal Kristy mendekati Brown yang tengah tertidur lalu mengambil gambarnya dengan kamera handphonenya. Namun, seorang penumpang menegurnya. “Anda tentunya tidak akan suka jika seseorang mengambil foto Anda ketika sedang tidur,” kata penumpang yang tak mahu disebut namanya seperti dikutip Dailymai.

Kristy menjawab, mantan perdana menteri itu sudah biasa difoto. “Jika saya jadi dia, saya tidak akan keberatan difoto ketika tidur,” katanya. Sebenarnya, ia tak menyalahkan Gordon yang telah menempati kerusinya, tetapi ia kesal dengan pihak British Airways.

Pihak British Airways punPost Options menyampaikan permintaan maaf kerana membuat situasi tidak nyaman. “Situasi ini tidak ada hubungannya dengan Gordon Brown, kami minta maaf dan menawarkan kompensasi,” kata juru cakap Bristish Airways.

Arkib Blog

 
© borak kosong All Rights Reserved