Perempuan lebih banyak guna SMS dari lelaki?

on 21 Mac 2011

Penggunaan handphone di kalangan remaja ketika ini sudah sangat tinggi. Selain itu, sebahagian besar remaja lebih banyak berkomunikasi dengan mengirimkan pesan dibandingkan dengan bercakap langsung.

Sayangnya, pengiriman pesan telah menjadi kegiatan yang sangat lumrah bagi mereka di setiap waktu sehinggakan mereka tetap mengirimkan SMS sambil memandu kendaraan.

Padahal, dari penelitian terakhir, orang yang mengirimkan SMS sambil memandu memiliki peluang mengalami kemalangann enam kali ganda lebih tinggi.


 Pew Internet and American Life Project meneliti lebih lanjut kebiasaan kirim mengirim pesan di kalangan remaja yang sejak tahun 2008 mengalami pertumbuhan sangat tinggi

 Ketika ini, SMS melampaui panggilan telefon, instant messenger dan jejaring sosial sebagai metode komunikasi di kalangan remaja Amerika Syarikat.

Penelitian menunjukkan bahwa 75 persatus remaja berusia 12 sampai 17 sudah memiliki handphone. Remaja perempuan umumnya mengirimkan 80 SMS sehari dan laki-laki sekitar 30 SMS sehari.

Pengiriman SMS (texting) telah menjadi metode komunikasi utama di kehidupan remaja ketika ini dan pertumbuhannya sanagt tinggi dalam 18 bulan terakhir,? kata Amanda Lenhart, di kutip dari DailyTech.Kita sudah sampai di titik di mana remaja berharap kawannya membalas pesan teks mereka. Pastinya ada elemen tertentu pada pesan teks yang sangat cocok dengan kehidupan remaja,? ucap Lenhart.

Salah satu kunci meningkatnya pengiriman SMS di kalangan remaja adalah bahawa mereka umumnya berharap rakan mereka boleh menjawab SMS mereka di manapun mereka berada, baik di dalam kelas ataupun ketika bersama orang tua mereka.

Penelitian juga menemukan bahawa 87 peratus remaja pemilik handset tidur dengan handphone di sisinya. Tujuannya agar mereka boleh membalas SMS sepanjang malam.

Lelaki temukan belut putih


Tasikmalaya: Rohidin, warga Desa Cigantang, Kecamatan Mangkubumi, Tasikmalaya, Jawa Barat, Ahad (20/3), menemukan belut putih. Belut itu ditemukan di kolam ikan yang baru seminggu dibelinya ketika sedang membuang lumpur dari kolam.

Belut yang dianggap aneh itu memiliki panjang 50 sentimeter dengan seluruh badannya berwarna putih dan bahagian bibirnya merah. Karena keanehan inilah, Rohidin memelihara belut tersebut dengan harapan akan membawa berkah baginya.

Penemuan belut putih ini menggegarkan warga. Sebab, warga percaya belut putih ada kaitannya dengan mistis atau siluman.

Lampu Tertua Yang Tetap Menyala Selama 109 tahun

Lampu tertua di dunia dibiarkan menyala selama 109 tahun dan masih menyinari ruangan sampai sekarang.Lampu yang disebut Centennial Bulb ini terpasang di Kantor pemadam Kebakaran di california.

Lampu ini adalah hadiah yang diberikan oleh seorang businessman ltempatan kepada pasukan pemadam kebakaran.Lampu ini diproduksi oleh Shelby Electric Company .

Lampu dengan 4 watt karbon ini telah menjadi rekod di guiness book of record mengalahkan rekod sebelumnya iaitu lampu di teater Texas.




Lampu standart biasanya bertahan selama 750 - 1.000 jam menyala, sedangkan Lampu moden yang ada sekarang tahan sampai 10.000 jam menyala.

Begini jadinya kalau pemberita tak sarapan

Gila..sebuah wilayah di Sepanyol ajar cara masturbasi secara rasmi kepada remaja

Sebuah wilayah di Sepanyol telah melancarkan sebuah program pendidikan seks yang didalamnya meliputi nasihat tentang "self-pleasure" atau masturbasi. Dalam kempennya senilai € 14,000 (£ 12,500) dalam bentuk leaflet dan brosure berisikan tentang harga diri dan menampilkan cara mengenai teknik masturbasi.



Pemerintah sosialis dari wilayah Extremadura mengatakan jika kegiatan tersebut dilakukan dengan harapan untuk membantu remaja menemukan kemampuan "eksplorasi seksual sendiri sekaligus kemampuan menemukan kesenangan diri sendiri".

Presiden dewan pemuda Laura Garrido mengatakan, "Kempenya ini sederhana, jelas, semulajadi dan mudah difahami oleh para remaja yang berusia antara 14 dan 17 tahun."

Meski demikian, Hernández Carron dari parti pembangkang Rakyat berkata sebaliknya. Menurutnya, "Ini adalah subjek yang intim dan seharusnya ditangani di dalam rumah. Apa yang kita lakukan telah menjadi bahan tertawa di Sepanyol dan diluar."

Seorang kolumnis harian La Vanguardia, Pilar Rahola juga menambahkan, "Extremadura nampaknya adalah wilayah yang senang dengan dirinya sendiri. Boleh jadi, wilayah ini memiliki jumlah pengangguran usia muda terbanyak di Sepanyol, tetapi mereka adalah terbaik dalam masturbasi."

[Gila] Professor buat sebuah kelab seks untuk mereka yang suka bertukar pasangan

Seorang profesor sebuah universiti di China dipenjara 3,5 tahun setelah menubuhkan sebuah kelab seks dan menyelenggarakan pesta di apartmentnya.

Hakim Distrik Qinhuai di sebelah timur Kota Nanjing setelah melalui proses pengadilan sebulan mengatakan, Ma Yaohai (53), , dihukum kerana terlibat dalam pesta kelompok seks yang dinilai tidak bermoral.

Ma ditangkap dan didakwa bersama 21 orang lainnya tahun lalu. Dia dan kumpulannya merupakan orang pertama yang didakwa berdasarkan sebuah undang-undang yang diluluskan pada tahun 1997. Namun, hanya Ma yang dinyatakan bersalah dan di hukuman penjara. Para terdakwa lainnya hanya dikenai hukuman percubaan.

"Saya tak bersalah dan dakwaan menyelenggarakan pesta tak bermoral merupakan suatu yang tak benar," kata Ma, seorang profesor ilmu komputer di Nanjing University of Technology sebagaimana dikutip Telegraph.

"Saya tidak melakukan sesuatu yang menyakiti orang lain. Saya tidak memaksa orang. Mengapa semua orang fokus kepada saya?" katanya di depan sidang pengadilan.

Pada sidang pengadilan hari pertama ia mengatakan, "Bagaimana boleh saya dianggap mengganggu keamanan sosial? Apa yang terjadi di rumah saya adalah urusan peribadi saya."

Kess tersebut, telah menarik perhatian warga China terkait kebebasan seksual yang sedang berkembang di negara itu. Prelacuran dan hubungan seks di luar nikah telah meluas di China .

Media  mencatat bahawa ruang forum di internet yang diatur Ma disebut "Travelling Couples", nama login peribadinya "bighornyfire", dan bahawa pesta seks kadang-kadang diadakan di apartment yang kecil, tempat Ma tinggal bersama ibunya yang menderita penyakit alzheimer.

Ma, yang telah bercerai dua kali, menjadi tertarik pada rutin bertukar-tukar pasangan pada tahun 2003 setelah bercerai dengan pasangannya yang kedua. Menurut penguambelanya, dia membentuk kelompok online sendiri tahun 2007. Ia berhasil menarik sekitar 200 anggota dan mengatur kegiatan sebanyak 35 kali antara tahun 2007 dan 2009. Ma sendiri berparti dalam 18 sesi.

Sebanyak 14 lelaki dan 8 perempuan ditangkap tahun lalu. Mereka merupakan pekerja pejabat dan para pekerja kasar. Pengacara Ma, Yao Yong'an, mengatakan, kliennya merancang untuk membuat rayuan "Ini jelas bukan kes yang adil. Hal ini tidak berdasarkan hukum," katanya.

[Gila] Guru sembur murid dengan air kencing lembu untuk halau setan dan menyucikan mereka

Para guru di sekolah di suatu desa di negara bahagian Maharashtra, India menyemburkan air kencing lembu ke murid berkasta rendah untuk “menyucikan” mereka, tulis berita pada Sabtu.

Guru besar sekolah Sharad Kaitade, dituduh melakukan doa ritual lalu menyuruh seorang guru menyemburkan air kencing lembu ke kelas-kelas untuk “menyucikan” tempat itu dan mengusir setan, tulis surat khabar“Times of India.”

Kaitade, dari kasta tinggi, melakukan hal itu segera setelah memulakan tugas awal bulan ini .

Sapi adalah haiwan yang dianggap suci di agama Hindu sedangkan sistem kasta yang berumur 3.000 tahun asalnya  adalah darjat berdasarkan pekerjaan, namun kemudian menjadi garis keturunan..

Guru Madhavi Raut berjalan keliling kelas menyemburkan air kencing lembu dan minta sekelompok anak berkasta rendah, datang untuk  menyembur dan meyapu mereka dengan air tersebut dengan mengatakan hal itu akan menyucikan mereka. Air kencing itu membasahi sebahagian wajah mereka mahupun kertas jawaban, kata  murid kelas itu.

Mereka merasa dipermalukan dan membuat aduan lapor saluran berita CNN-IBN. “Dia (Raut) mengatakan, kamu akan belajar dengan baik setelah disucikan,” kata seorang murid, Rajnik Washnik.

Pemerintah setempat telah memerintahkan pemeriksaan dan polis telah mnyoal guru dan pihak terbabit di sekolah.

Antara news

Gila, Ibu Ajak Anak Kecilnya Bunuh Diri Bersama


RIMANEWS - Seorang ibuyang berasal  dari Blitar nekad membunuh diri sambil membawa anaknya yang masih kecil dengan cara terjun ke dalam Sungai Brantas. Mayat  ibu itu baru ditemukan empat hari kemudian setelah tersangkut di pusaran air Sungai Brantas.

Linawatai, warga Desa Plosokerep, Kecamatan Sanawetan, Kabupaten Blitar ditemukan warga sekitar terapung-apung di pusaran air DAM desa setempat sejak Sabtu lalu. Namun jasad Linawati baru boleh diangkat pada Minggu (20/3/2011) kerana arus sungai yang deras.

Dalam penyelamatan, warga hanya melakukan cara-cara manual dengan cara menggunakan ranting-ranting pohon yang diikat dengan tali untuk menyepit mayat korban dan menggunakan perahu .

Menurut Pak cik mangsa yang bernama Mulyadi, sebelumnya korban sempat dihalang oleh para nelayan  ketika cuba terjun  Sungai Brantas untuk kali pertama. Tapi, ketika para pemancing dan nelayan terlengah, korban kemudian langsung melompat ke dalam sungai yang berarus deras.

Ketika itu, mereka sempat terlihat anak korban, Abidin Husein yang meronta-ronta kerana  dipaksa sang ibu yang ingin membunuh dirinya. Mayat Abidin ditemukan empat jam kemudian di daerah Boro, Tulungagung.

Linawati diketahui nekad terjun  ke sungai kerana mengalami tekanan berat akibat persoalan keluarga yang sedang dialaminya.

Di Thailand pondan kena jalani kerahan tentera

Bags macam ni..boleh jadi keras sikit..
saya petik dari kosmo online

BANGKOK - Kementerian Pertahanan Thailand semalam menambah terma baru yang memberi penerangan bagi kategori transgender yang sebelum ini dikecualikan daripada terlibat dalam kerahan tentera.

Akhbar Bangkok Post melaporkan, kementerian meminda undang-undang yang menyatakan transgender dikecualikan daripada terlibat dalam tentera kerana psikologi yang tidak normal melainkan berlaku kekurangan tentera.

Transgender dikelaskan kepada tiga jenis. Jenis satu merujuk kepada lelaki yang mempunyai penampilan seperti lelaki biasa. Manakala jenis dua merujuk kepada lelaki yang telah melalui pembedahan payu dara dan jenis tiga pula lelaki yang telah membuat penukaran keseluruhan jantina.

"Sebelum ini, hanya jenis satu yang perlu mengikuti kerahan tenaga. Tetapi jika bilangan mereka tidak mencukupi, transgender jenis dua akan dikerah walaupun mereka mempunyai payu dara," kata pengarah akademik jabatan sumber Pemerintah Askar Simpanan Thailand, Thaksin Chiamthong. 

Pada tahun ini, pasukan tentera Thailand memerlukan askar kerahan seramai 97,280 orang lelaki berumur 21 tahun, meningkat sebanyak 9,828 berbanding 2010. -AFP

Betul ke nikah dalam masjid ikut amalan Kristian?

betul ke macam ni?
saya petik dari kosmo online

KANGAR - Menjadikan masjid sebagai lokasi akad nikah adalah menyimpang daripada amalan Rasulullah, kata seorang anggota Majlis Fatwa Perlis, Datuk Ahmad Jusoh. 

Beliau berkata, Rasulullah pernah mengingatkan umat Islam supaya tidak melakukan akad nikah dalam masjid kerana ia meniru penganut Kristian yang menikah dalam gereja dan Yahudi di rumah ibadat mereka. 

Ahmad yang juga ahli Majlis Hal Ehwal Agama Islam dan Adat Istiadat Melayu Perlis (MAIPs) berkata, walaupun pernah berlaku peristiwa akad nikah dalam masjid pada zaman Rasulullah namun, ia berpunca dari kehadiran seorang wanita ke dalam masjid yang mahu dirinya dikahwini

[Sedih] Tsunami : Pelajar Jepun masih menunggu ibubapa mereka menjemput dari sekolah


TRIBUNNEWS.COM, JEPUN– Tsunami tak hanya meninggalkan kerugian material yang begitu besar di Jepun. Efek lain adalah terguncangnya moral warga, khususnya anak-anak yang kehilangan orangtua mereka.

Pascagempa bumi dan tsunami, keadaan wilayah timur laut Jepun, porak poranda. Banyak orang kehilangan anggota keluarga dan harta bendanya. Tak terkecuali 30 kanak-kanak yang bersekolah di Sekolah Dasar Kama, di kota Ishinomaki.

Daily Mail melaporkan, keadaan mereka sangat menyedihkan. Mereka tetap duduk di ruang kelas mereka yang ada di ltingkat tiga. Duduk membisu, menunggu orangtua mereka datang menjemput mereka. Mengingatkan pada kesetiaan, Hatchiko, anjing legenda yang memiliki kesetiaan luar biasa terhadap majikannya.

Beberapa waktu lalu tsunami memporakporandakan kota Ishinomaki, dan hingga saat ini, tak satu pun dari orang tua mereka yang datang ke sana. Beberapa pelajar sepertinya yakin mereka akan tetap boleh bertemu orang tuanya.

Guru-guru di sekolah tersebut meyakini, para pelajar, yang berusia antara 8 hingga 12 tahun, tahu jika ayah dan ibu mereka menjadi korban hilang dan tidak akan pernah memasuki gerbang sekolah untuk menjemput mereka. Namun mereka tidak pernah mengatakan apa-apa.

Sembari menunggu, mereka duduk membaca atau bermain kad, ditemani para guru. Pihak sekolah juga mencegah siapapun berbicara dengan mereka, tak terkecuali para wartawan.

Pihak sekolah khuatir, jika suara pintu yang terbuka akan menimbulkan harapan palsu pada pelajar. Kebisuan mereka bertolak belakang dengan keadaan di tingkat empat. Di ruangan ini, anak-anak boleh bermain dengan orangtuanya yang selamat.

“Tsunami datang ketika orangtua mereka datang untuk menjemput. Sehingga kami mengajak mereka masuk ke dalam gedung dan selamat,” ujar Masami Hoshi, salah seorang guru.

Menurut Hoshi, pelajar kelas lebih rendah telah meninggalkan sekolah bersama orang tuanya.

“Mereka yang rumahnya di belakang sekolah mungkin selamat, namun entah bagaimana nasib mereka yang pergi ke arah lain,” imbuhnya.

Saat ini, sekolah tersebut tidak mempunyai air bersih yang mengalir, elektrik mahupun pemanas ruangan. Sekitar 657 orang tinggal tinggal di koridor dan ruang kelas, tertutup lumpur dan debu.

Di Ishinomaki, diperkirakan 25.000 orang tewas dan 10.000 orang lainnya masih hilang. Kemungkinan, di antara korban ini terdapat orangtua 30 pelajar tersebut. Entah sampai bgila mereka harus menunggu.

Arkib Blog

 
© borak kosong All Rights Reserved