WOW, Terapi Hormon Lahirkan Bayi Kembar Lima

on 19 Mac 2011

Seorang perempuan berusia 26 tahun melahirkan bayi kembar lima pada Jumaat (18/3/2011) di Hospital Wina. "Kelima bayinya sihat sekali, begitu juga ibunya," kata Ketua Bagian Ginekologi Hospital AKH, Peter Husslein, kepada harian Oesterreich.

Bayi kembar lima itu, semuanya perempuan, dilahirkan melalui bedah caesar menjelang malam dan sekarang masing-masing dirawat satu pasukan doktor.

Kelima bayi kembar yang dilahirkan prematur pada minggu ke-29 kehamilan, masing-masing memiliki berat 1.000 gram.

Operasi caesar itu sebenarnya direncanakan dilakukan minggu depan, tapi harus disegerakan setelah ibu muda tersebut mengalami gangguan jantung.

Lebih dari 40 orang, dari ahli bius dan doktor pakar anak terlibat dalam proses kelahiran tersebut, kata Pengarah Medis AKH Reinhard Krepler.

Orang-tua bayi kembar lima itu sudah memiliki anak perempuan berusia enam tahun. Sejak itu, dia menjalani terapi hormon setelah gagal memiliki anak lagi, kata surat khabar Kurier.

Ada Warga China Bersorak Gembira Jepun Kena Gempa

INILAH.COM, Beijing – Sejumlah pengguna internet China bersorak gembira dan bersyukur atas gempa 9,0 SR yang memporakporandakan Jepun pada 11 March lalu.

Beberapa posting pesan secara online, untuk ‘menyambut dengan hangat’ bencana yang terjadi di Jepun. “Mari rayakan 9,0 yang baru diperoleh sebuah negara,” tulis salah seorang pengguna.

“Jepun seharusnya tenggelam sejak dulu. Gempa dan tsunami ini terlalu kecil. Akan lebih baik lagi jika bencana itu boleh menumbangkan takhta Yakusuni itu,” tulis lainnya, merujuk pada simbol tentera Jepun tersebut.

Jika mencari kata re le huan ying (sambutan hangat) di web pencari China Baidu, maka yang keluar malah kata Japan earthquake. Perang kata-kata pun terjadi di forum internet China antara mereka yang gembira dengan gempa itu dan beberapa yang mengusung nilai-nilai kemanusiaan.

Meski begitu, sejumlah masyarakat internet (netizen) China mengutuk mereka yang memberi komen-komen semacam itu. “Kita semua manusia. Negara lain sedang mengalami bencana dan kalian merayakannya? Sungguh memalukan!” ujar pengguna lainnya.

Detik kenderaan pelancong diserang singa








Iran Ciptakan Piring Terbang Pertama di Dunia

INILAH.COM, Ilmuwan Iran mengatakan menciptakan piring terbang pertama, meskipun belum jelas seberapa tinggi objek itu mampu terbang, Media menyebut pesawat itu mirip UFO.

Piring terbang bernama Zohal yang bererti Saturnus itu merupakan pesawat ruang angkasa tak berawak yang dirancang untuk pencitraan udara.

Namun, berdasarkan keterangan Daily Mail, objek itu boleh dimanfaatkan untuk berbagai misi yang tidak disebutkan terperinci. Pejabat media Fars menggambarkan piring terbang itu mirip UFO di filem Hollywood pada1950-an.

“Alat transportasi yang mudah diluncurkan dan terbang, sedikit bunyi dan memiliki keuntungan yang sama dengan pesawat lain,” tulis laporan ISNA (Iran’s Student’s News Agency).

Perangkat itu dilengkapi autopilot, pengatur stabilitas gambar, GPS dan alat perekam kualitas HD. Program luar angkasa Iran yang ambisius tampaknya menjadi peringatan bagi dunia Barat, kerana pada waktu yang sama, teknologi misil yang digunakan untuk program luar angkasa sama dengan teknologi membangun rudal balistik antarbenua.

Tahun lalu, Iran mengumumkan mereka berhasil mengirim tikus, kura-kura dan cacing ke luar angkasa. Mereka berambisi mengirim manusia ke antariksa, sembilan tahun yang akan datang.

Mesin Cuci Manusia, Sebuah Projek yang Gagal

Nama rasminya Ultrasonic Bath, mesin cuci ini diperkenalkan sebagai konsep pada Expo Dunia 1970 di Osaka. sekitar 2 meter tinggi dan  harus menggunakan sebuah tangga untuk masuk ke dalamnya Setelah suhu air yang diinginkan di set, 15-minit-proses pencucian akan dimulai. Pertama 5-minit siklus pra-bilas, menyemprot baither dengan jet air panas. Setelah itu cuci berbentuk polong-mesin diisi dengan air dan pijat 3-minit-mandi dimulakan.


Urutan menenangkan diperuntukan merangsang sirkulasi darah sambil membersihkan tubuh Anda. Pembilasan 2-minit proses followerd, dan akhirnya 5-minit pengeringan program, di mana udara hangat akan disemburkan ke pemakainya , sementara sinar inframerah dan ultraviolet membunuh bakteria yang tersisa
Sayangnya Sanyo Ultrasonic Bath tidak pernah berhasil masuk ke rumah kita, tetapi perusahaan Jepun yang rilis HIRB (Human In Roll-lo Bathing), mesin cuci kompak untuk manusia, digunakan di rumah  orang tua.



Hebat! Ilmuwan Buat Robot Mikro Doktor Mata

INILAH.COM,– Pengubatan mata makin mengagumkan. Kini robot berukuran sangat kecil boleh ‘menjelajahi’ mata pesakit. Robot ini boleh memberi ubat, bahkan membedah mata pesakit.


Robot temuan Michael Kummer dan pasukannya dari Institute of Robotics and Intelligent Systems (IRIS) di Zurich, Switzerland ini akan segera diluancarkan untuk perubatan. Sebelumnya, robot serupa dari North Carolina State University juga dikembangkan.

Namun bezanya, robot mikro itu boleh ‘berenang’ di cairan tubuh untuk membersihkan darah beku di pembuluh darah mata. Kini, Kumer mengembangkannya lebih jauh dan menambahkan kawalan keakuratan menggunakan medan magnet.

Robot ciptaan Kumer ini disuntikkan ke mata melalui jarum dan dikendalikan secara elektromagnetik guna mengurangi penggunaan bahan bakar untuk memberi daya.

“Kami harap robot mikro ini boleh membantu mengubati degenerasi mata dengan menyuntikkan ubat secara teratur,” ungkap Kumer.

Robot ini belum pernah dipakai pada mata manusia dan baru diujicuba pada mata babi yang telah mati. Seperti dikutip PC World, Kumer dan pasukan merancang mengujinya pada haiwan hidup.

Tak hanya mengubati penyakit degenerasi mata, robot ini juga boleh dikembangkan untuk mengubati masalah mata lain dan melakukan operasi.

Pohon Palsu Ini Boleh Hasilkan Oksigen

VIVAnews - Berteduh di bawah pohon rendang saat terik memang nikmat. Tak hanya sejuk, tubuh juga terasa lebih segar oleh paparan oksigen yang dihasilkan pepohonan di siang hari. Hanya, mencari pepohonan rendang seringkali menjadi hal sulit bagi warga di kota-kota besar.

Melihat banyaknya ruang terbuka hijau yang berubah menjadi hutan batu di kota-kota besar, sejumlah ilmuwan Universiti Columbia, New York, merancang sebuah pepohonan artifisial yang dapat mengonversi gas buang karbondioksida menjadi oksigen.

Bekerja sama dengan Influx Studio, Paris, para ilmuwan mengkreasikan pepohonan dengan ranting-ranting menjulang menyerupai jamur. Di hujung-hujung ranting, mereka menempatkan panel surya sebagai energi untuk mengolah karbondioksida menjadi oksigen.

Kreasi ini menjadi pusat perhatian di ‘Boston treepods 2011′, sebuah ajang yang melombakan pepohonan artifisial kaum urban. Meski mampu melakukan fotosintesis seperti pohon semulajadi, pohon-pohon buatan ini tak membutuhkan tanah dan air atau media tanam lainnya untuk tumbuh.

Demi memaksimalkan kemunculannya sebagai produk ramah lingkungan, kerangka dan ornamen pohon buatan ini memanfaatkan  bekas botol plastik . Lewat kemampuannya mengikat karbondioksida, produk ini diharapkan akan membantu meningkatkan kualiti udara.

Batal buat parti kerana digodam anonymous

Macam-macam hal....
saya petik dari kosmo online

MELBOURNE, Australia - Seorang remaja yang hanya dikenali sebagai Jess terpaksa melupakan hasrat untuk mengadakan majlis ulang tahun kelahirannya akibat menerima respons bahawa 180,000 orang akan hadir selepas dia membuat undangan di laman jaringan Facebook, lapor sebuah akhbar semalam.

Menurut laporan media, undangan majlis hari jadi ke-15 Jess secara kecil-kecilan itu yang akan diadakan di rumahnya tersebar meluas sehingga dia menerima maklum balas mengejutkan selepas disiarkan di laman tersebut.

Remaja itu difahamkan mengambil keputusan untuk membatalkan majlisnya selepas maklumat jemputan itu dapat dilihat oleh semua pengguna Facebook.

Pelajar itu pada awalnya membuat jemputan tersebut hanya kepada rakan-rakan sekelasnya tanpa menyedari mesej yang dihantarnya boleh dibaca oleh orang lain dalam Facebook.

Undangan itu juga telah digodam oleh sebuah kumpulan sembang di laman sosial tersebut yang menggelar diri mereka sebagai Anonymous sehingga majlis itu boleh diketahui di seluruh dunia.

Sebuah laman web mengambil kesempatan mendapatkan wang ekoran populariti segera Jess dengan menjual baju berharga AS$15.50 (RM47.32) yang tertera nama Jess dan tarikh majlis tersebut. - Agens

Dikira bom rupanya alat bantuan seks wanita yang bergetar


TRIBUNNEWS.COM - Pasukan Pemusnah Bom Russia berlari ke sebuah pejabat pos terdekat setelah sebuah kotak berbunyi dan petugas pun menelefon kerana menduga ini adalah bom canggih.

Dilapor Daily Mail, setelah membuka dengan hati-hati, isi paket itu ternyata alat bantu seks perempuan, vibrator, yang terus bergetar.

Insiden ini terjadi di Petrozavodsk, Republik Karelia, Russia utara setelah seorang petugas pos dengan ketakutan kerana mendapatada kotakyang mencurigakan dan dengan segera menelefon polis yang datang dengan unit pemusnah bom.

"Pasukan pengamanan datang dan semua orang diarah meninggalkan bangunan" demikian ujar juru cakap polis ketika diwawancara. Dalam kotak itu, pasukan itu menemukan sebuah vibrator dan ternyata getaran itu aktif tanpa disengaja.

Tindakan hati-hati pasukan itu bukan tanpa sebab. Sebuah bom bunuh diri meledak di bandara Domodedovo, dekat Moscow, pada Januari lalu, dan menewaskan 37 orang. March 2010, dua bom bunuh diri menewaskan 40 orang dalam serangan di Moscow.

DJ Set yang boleh di simpan Kocek Celana

Produk terbaru dari Tonium Laboratories asal Swedia ini bakal menjadi favourite para disk jockey (DJ). Namanya Pacemaker, sebuah peranti DJ portabel berlayar TFT 45 milimeter dengan kedalaman 262.000 warna, serta berat hanya 200 gram. Begitu kecilnya sampai-sampai muat di saku seluar.

Dalam sebuah pesta, Pacemaker dapat digunakan secara wireless di sebuah lounge eksklusif. Tidak hanya digunakan untuk DJ pemula, Pacemaker juga dapat membantu para DJ profesional.

Seperti layaknya fungsi set up DJ Profesional, Pacemaker memungkinkan dua lagi dimainkan secara simultan. Aplikasi lunda di dalamnya secara otomatis menyesuaikan BPM (beats per minute) di setiap lagu, memungkinkan seorang DJ dengan cepat memadu beat dan nge-mix lagu. Alat ini juga sangat kompatibel dengan PC atau Mac, serta dapat memutar hampir semua format file audio mulai dari MP3, WAV, AAC, OGG, hingga FLAC.

"Kami dekat ke musik serta membuat mereka lebih kreatif dalam bereskpresi," ujar founder Tonium, Jonas Norberg.

Sebagai paket tambahan, dalam pembelian disertakan pula software pacemaker Editor. Aplikasi itu dapat digunakan untuk memainkan alat muzik, mengedit atau mixing. Hasil mix dari Pacemaker juga boleh langsung dimasukkan ke hard drive.

Memori internal Pacemaker  60 gigabyte dan 120 gigabyte. Spesifikasi lengkapnya antara lain kabel USD2.0, kabel stereo amplifier, mendukung frekuensi 2- hingga 20.000 hz, equalizer, dua crossfader dan fasilitas unduh langsung ke harddrive. Alat tersebut mulai dipasarkan dua hingga 3 bulan ke depan dengan harga USD550. (oz)

Arkib Blog

 
© borak kosong All Rights Reserved