Inilah anjing yang dapat menyelamatkan tuannya yang buta daripada runtuhan New York WTC

on 09 Mac 2011


Michael Hingson adalah seorang yang buta yang mempunyai anjing yang cukup setia. Rossele nama anjing nya, telah berjaya menyelamatakannya daripada kehancuran hancur New York WTC.Ketika kejadian ini  Michael  berada di tingkat 7 WTC ini.Ketika bangunan ini mulai runtuh, semua pekerja  berlari menyelamatkan diri. Michael yang buta ini tidak dapat melakukan apa-apa, tapi Rossele dapat membantunya. Rossele terus memimpin majikannya turun tangga keluar dari bangunan itu. Akhirnya mereka berdua dapat selamat dari maut dengan kehebatan anjingnya.Rossele  mendapat penghargaan dari Datuk Bandar setempat dan mendapat jolokan "Hero Dog".

James Bond berpakaian perempuan sempena Hari Wanita

TEMPO Interaktif, Agen 007 atau yang dikenal dengan James Bond yang identitinya  penampilan maskulin. Bond biasanya memakai  tuxedo plus dikelilingi perempuan cantik.


Sempenat Hari Wanita Sedunia, James Bond tampil berbeza. Dia menunjukkan sisi perempuannya dengan rambut panjang perang mengrurai, mengenakan skrit dan kasut tinggi.
Penampilan Bond yang luar biasa ini muncul dalam video dua minit untuk kempen kesamaan gender. Video ini digarap oleh produser Barbara Broccoli.
Dalam video itu, agen 007 yang dilakonkan oleh Daniel Craig pada mulanya muncul dengan tuxedo hitam senada dengan layar di belakangnya. Lalu dia menghilang di balik layar.
Tak lama kemudian, Bond muncul kembali dalam wujud perempuan, berambut perang panjang, memakai blaus terusan selutut, dengan kasut tinggi.
Dia lalu melepaskan satu per satu apa yang dipakai, pertama wig perangnya, lalu skirtnya. “Kita sama, bukankan kita agen 007,” demikian pesan yang muncul dalam video itu.

Ada Pokok Nangka Berbuah Pisang


SUKABUMI- Mungkin Anda masih mengingat lagu buah semangka berdaun sirih yang pernah dipopularkan Broery Marantika beberapa tahun lalu. Mungkin bagi Anda ini aneh dan tidak masuk akal, namun hal berbeza terlihat di Sukabumi, Jawa Barat.

Di Kampung Cilubang, Desa Hegarmanah, Cicantayan, Sukabumi, Jawa Barat, ada sebuah pohon nangka berbuah pisang. Kejadian ini membuat penduduk kampung terkejut .

Sepintas pohon nangka ini tidak aneh dan layaknya seperti pohon nangka lainnya. Namun jika diperhatikan, ternyata buah nangka ini  seperti buah pisang mas.

Sirojudin, keluarga pemilik pohon aneh, memastikan tidak ada rekaan atas pohon nangka milik Odang (67) itu. Pasalnya batang nangka menempel segar di pohonnya, namun bentuk buah saja yang berbentuk pisang emas.

Warga yang teruja itu akhirnya mengambil salah satu buah nangka itu. Setelah dibuka ternyata isinya bukan pisang, tapi biji nangka yang terletak di bahagian tengah.

Khabar keanehan ini tidak hanya diketahui warga sekitar, namun sudah menyebar ke luar Sukabumi, Mereka datang dari berbagai daerah hanya melihat pohon aneh tersebut.

Yuyun, warga Sukabumi, mengaku baru kali ini melihat pohon nangka berbuah pisang. Sementara itu, Odang mengaku tidak ada tanda-tanda sebelumnya akan memiliki pohon aneh tersebut.

Belum ada keterangan dari pakar pertanian tentang keajaiban pohon yang tumbuh di halaman pekarangan itu.

Sumber : http://www.okezone.com

Seorang Blogger dari China marah akaun Facebooknya ditutup

TRIBUNNEWS.COM – Seorang blogger dan aktivis berasal dari China, Michael Anti, marah setelah akaun Facebook-nya ditutup.

Alasannya, kerana dia menggunakan nama samaran dan sebuah email dari perusahaan. Anti, atau nama aslinya Zhao Jing, menyatakan ,dirinya dikenal sebagai Michael Anti dan sudah diketahui umum selama satu dekad untuk penulisan artikel dan esei.

Anti, bekas jurnalis yang memenangkan biasiswa di Universiti Cambridge dan Universitas Harvard, mula membuka akaun diFacebook pada tahun 2007.

Akibat akaunnya ditutup, Anti kehilangan hubungan dengan teman akademik dan juga kaum profesional yang mengenal dirinya dengan sebutan Anti.

“Saya sangat marah. Saya tidak boleh menggunakan nama China saya. Baru saja saya tahu jika anjing Zuckerberg sudah punya profil sendiri di Facebook.Pekerjaan saya sebagai jurnalis dan  akademik saya lebih nyata dibandingkan dengan seekor anjing,” jelasnya.

Zhao mengatakan,   di China ramai para penulis dan jurnalis  menggunakan nama samaran sebagai bentuk perlindungan ancaman dari pihak pemerintah. Jika menggunakan nama sebenar, ini boleh membuat warga China berada dalam bahaya,” jelasnya.

Ini bukan pertama kali Anti mengalami masalah dengan internet. Di tahun 2005, blogy ang di-hosting di Microsoft terpaksa ditutup oleh pihak Microsoft setelah mendapat tekanan dari pemerintah China. Sementara itu, Zuckerberg baru-baru ini membuat Facebook page untuk anak anjingnya bernama Beast lengkap dengan profil dan foto-foto lucu si anjing.

[Hebat] Hakim kejar dan terkam seorang tertuduh yang cuba melarikan diri


TRIBUNNEWS.COM, LONDON - Seorang hakim yang masih mengenakan jubah seragam lengkap dan wig berhasil menangkap seorang tertuduh yang berusaha melarikan diri dari ruang sidangnya.

Hakim Douglas Marks Moore yang berusia 60 tahun menangkap terdakwa Paul Reid, 34 tahun, yang berusaha lari di akhir persidangan di pengadilan Woolwich Crown Court, London.

Kerana itu Reid kemudian diajukan ke pengadilan jenayah kota London atau Old Bailey minggu ini.

“Ketika dia (Reid) berusaha menuju pintu keluar, yang mulia Hakim Marks Mooore menarik lehernya untuk menjatuhkan dia,” kata jaksa Rupert Gregory Selasa.

Gregory menjadi pendakwa  dalam sidang di Old Bailey dimana Reid dikenakan dakwaan berusaha melarikan diri.

Gregory mengatakan mereka kemudian terjatuh dan bergumul di anak tangga sampai Reid lepas dan melarikan diri, tetapi Hakim Marks Moore terus mengejar Reid sampai ke pintu kecemasan yang tidak mudah dibuka, dan berhasil menjatuhkan Reid seperti dalam pertandingan  rugby.

Hakim duduk diatas Reid yang terus meronta-ronta sampai pengawal  datang dan menahan dia.

Reid berusaha melarikan diri dalam sidang jenayah seksual dua tahun sebelumnya. Ketika itu dia berhasil melarikan diri dari pengadilan di London.

Batu besar yang menghempap rumah dilelong RM134,730 secara online

Pelik benda yang menghancurkan rumah pun
boleh menjadi duit...
saya peti dari Berita Harian


WELLINGTON: Seorang pemilik rumah yang kediamannya dihempap batu besar bersaiz sebuah kereta dalam gempa bumi yang memusnahkan bandar kedua terbesar New Zealand bulan lalu, menjual batu itu dalam lelongan online pada harga NZ$60,000 (RM134,730). 

Phil Johnson berkata, batu besar seberat 30 tan yang digelarnya ‘Rocky’ bergolek menuruni bukit dari atas rumahnya, melalui atap garaj dan berhenti di ruang tamu. 
Bidaan pemenang menawarkan NZ$50,000 (RM112,287) dihantar sebuah syarikat mempromosi sukan ski, NZSki, dan bidaan berikutnya bersetuju menawarkan NZ$10,050 (RM22,573) lagi sebagai pertukaran percutian resort NZSki. – AP

Guru tiduri anak rakan ketika ibunya tidur dibilik atas

Salah atau tidak itu  hukum dunia.Sepatutnya kejadian
ini tidak berlaku...
saya petik dari myMetro


LONDON: Seorang guru wanita yang meniduri seorang pelajar separuh daripada usianya dibebaskan hari ini - selepas hakim mendapati pelajar itu yang memulakan langkah pertama.

Leah Davies, 29, meniduri pelajar berusia 15 tahun selepas mereka menonton DVD bersama-sama sambil meminum minuman keras dalam satu parti. Ibu remaja berkenaan tidur di tingkat atas kediaman ketika kejadian itu. Leah, ibu anak satu menghadapi empat tuduhan mengadakan hubungan seksual dengan individu bawah umur. Bagaimanapun, dia lepas daripada hukuman penjara selepas hakim mendapati pelajar terbabit tidak terjejas akibat hubungan sulit itu. Leah yang juga teman ibu pelajar itu sering berbual dengannya mengenai filem dan muzik kegemaran pelajar berkenaan sebelum mereka melakukan hubungan seks.


Hubungan sulit itu terbongkar selepas remaja berkenaan memberitahu ibu saudaranya yang kemudian membuat laporan polis.


Leah digantung kerja selama dua tahun dan di bawah pemantauan mahkamah sepanjang 24 bulan selepas hakim Martin Rudland memberitahu dia hanya wanita biasa yang telah melakukan kesilapan bodoh yang tragik.


Hakim berkata: “Terdapat kes di mana hubungan sulit seperti ini tidak seimbang apabila individu yang lebih muda terjejas, tetapi tidak dalam kes ini. “Pengadu adalah anak muda yang suka sosial dan bermain dalam kumpulan muzik. Dia juga berpengalaman dalam hubungan seks.


“Tempoh hubungan mereka singkat dan bukan atas paksaan kerana kedua-duanya puas hati. Dia yang mula menyentuh anda dan bukan anda yang menggodanya,” kata Rudland. - TS

Perusahaan Belanda Pecat Pekerja Berjilbab


REPUBLIKA.CO.ID, Diskriminasi terhadap Muslim masih saja terjadi di Eropah. Belanda, yang dinilai begitu sangat membenci terhadap para Muslim .
Ini terlihat dari sikap yang ditunjukkan sebuah perusahaan di Belanda. Perusahaan yang memiliki jaringan kedai di Belgium itu memecat pekerjanya yang berjilbab.

Padahal,kedai yang menjual berbagai kelengkapan rumah dengan harga berpatutan dan sangat terkenal di negeri kincir Angin tersebut sebelumnya sudah mengizinkan pekerjanya untuk berjilbab. Pemecatan tersebut, hanya kerana ketidaksukaan para pembeli atas pekerja yang berjilab.

Para pembeli selalu memberikan kesan negatif kepada pekerja Muslim. Akibatnya, pekerja muslim tersebut kontraknya tidak diperpanjang. Meskipun dari pihak perusahaan tidak ada keluhan tentang pekerjaannya sebagai pelayan kedai.

Yang cukup mengejutkan pekerja Muslim tersebut merupakan orang Belgium asli, dan bukan pendatang muslim. Hema dikenal orang Belanda sebagai kedai serba ada yang popular sekali di kalangan kelas menengah ke bawah. Tahun lalu diselenggarakan pameran El Hema, Hema ala Arab lengkap dengan sosis halal.

[Kesian] Nenek buta tinggal di kandang ayam


DEMAK – Nasib malang menimpa seorang nenek buta dan lumpuh di Demak Jawa Tengah. Di usianya yang senja, dia tinggal sebatang kara dalam kandang ayam dan menggantungkan hidupnya dari pemberian orang lain.

Dalam kandang bambu berukuran sekira 2 kali 3 meter, Tarsiyam menghabiskan waktunya sehari-hari. Nenek berusia lebih dari 60 tahun tersebut tinggal sebatang kara kerana tak memiliki sanak saudara lagi.
Semenjak suaminya meninggal belasan tahun lalu, Tarsiyam tinggal dalam kandang ayam milik Parti, warga Desa Botorejo, Kecamatan Wonosalam, Demak.

Penderitaan Tarsiyem semakin bertambah setelah mengalami gangguan penglihatan, bahkan kini dia tidak dapat melihat sama sekali.

Selain itu, kedua kakinya juga lumpuh sehingga tidak pernah beranjak dari tempat tidurnya, iaitu ranjang bambu yang beralas tikar dan bantal dari karung beras.

Tempat yang kotor di samping tumpukan sampah membuatnya sering diharungi semut dan binatang lain ketika tidur. Keadaan tersebut diparahi lagi dengan atap yang tidak bocor, sehingga basah ketika hujan.

Untuk bertahan hidup, nenek tanpa anak ini hanya menggantungkan pemberian makanan dari warga sekitar. Warga dan pemerintah daerah setempat mencari jalan untuk merawat Tarsiyam.

Sumber : http://www.okezone.com

Tidak punya wang, Tumor Kanak-kanak ini semakin membesar

KOMPAS, KENDAL.com — Nasib kurang baik dialami Daffa Ilham Saputra (3), kanak-kanak berasal  Jawa Tengah. Dia seharusnya boleh bermain dengan bebas bersama teman-teman sebayanya.

Namun, Daffa terus menangis dan hanya berada dengan orangtuanya di rumah. Lelaki kecil ini sepertinya tak kuat menahan rasa sakit. Ada tumor di telinganya yang kian hari kian membesar.

Putra pasangan Supriyatin (39) dan Tukiyah (37) ini tidak boleh tidur nyenyak. Semalaman dia terus merintih dan selalu minta dikipasi oleh ibunya. “Daffa selalu kepanasan sehingga setiap saat saya selalu mengipasinya dan membasuh dengan kain basah,” ujar Tukiyah.

Supriyatin menjelaskan, awalnya tumor di telinga anaknya hanya sebesar biji kacang hijau. Perlahan daging tumbuh itu membesar hingga sebesar bola tenis dan menutupi lubang telinga. Sekitar bulan Disember 2010, tumornya membengkak hingga sebesar kepalan tangan orang dewasa.

Kerana tumornya terus membesar, Supriyatin pun membawanya ke puskesmas. Pihak puskesmas menganjurkan agar Daffa dibawa ke RSUD Dr Soewondo Kendal. Tumor itu harus segera dibedah agar tidak semakin membesar.

Supriyatin hanya seorang pemandu. Dia tidak punya wang untuk membiaya pembedahan anak ketiganya tersebut. Dirinya juga tidak termasuk dalam keluarga penerima Jamkesmas ataupun Jamkesda. Padahal, dia golongan orang miskin. Rumahnya berdinding papan dan berlantai tanah.

Supriyatin mendapat Surat Keterangan Tidak Mampu (SKTM) dari desa. Bermodal surat itu, dia membawa Daffa ke RSUD Dr Soewondo. Namun,pembedahan yang dilakukan pada Januari 2011 tidak membawa hasil. Tumornya masih terus tumbuh.

Selanjutnya, dengan SKTM dan jaminan dana hingga Rp 10 juta, Daffa dirujuk ke RS Dr karyadi Semarang untuk dibedah kembali. Pembedahan dilakukan bulan Februari 2011, tapi tetap tak membuahkan hasil. Pihak RS Dr Karyadi menganjurkan Daffa dirawat jalan sambil menunggu hasil tes laboratorium.

Hasil laboratorium menunjukkan, Daffa harus kembali menjalani operasi di RS Dr Karyadi. Namun, Supriyatin tak lagi punya biaya. Dana bantuan dari Pemkab Kendal berdasarkan SKTM tidak lagi bisa digunakan, padahal baru dipakai untuk operasi sebesar Rp 3,7 juta.

“Kami tidak boleh menggunakan SKTM untuk berubat dan harus membayar sendiri, padahal kami sama sekali tidak punya wang,” keluh Supriyatin. Kini Daffa hanya menunggu di rumah sambil berharap ada dermawan yang sudi mengulurkan tangan.

Bupati Kendal, Jawa Tengah, Widya Kandi Susanti, ketika disahkan terkait dengan hal itu mengarahkan kepada Dinas Kesihatan Kendal supaya melihat keadaan Daffa. Bila ternyata perlu segera dilakukan pembedahan, maka harus secepatnya ditangani.

Arkib Blog

 
© borak kosong All Rights Reserved