Ibu suruh anak jadi pelacur

on 04 Mac 2011

BINTAN – Ternyata bayi yang baru berusia tiga bulan bernama Lina Rahmadani, adalah bayi milik NI, gadis yang masih berusia 15 tahun. Hal ini terungkap dari penjelasan penyelidik pihak Polis di Bintan.



NI mengakui bahawa Lina Rahmadani merupakan bayi dari buah cintanya dengan seorang pemuda yang bernama Hari Kristanto (25) yang ketika  ini tinggal di Tanjung pinang dan bekerja di salah satu bengkel yang ada di Tanjung pinang.

Kerana Hari Kristanto menunjukan gelagat yang tidak baik dan tidak mahu bertanggung jawab, gadis yang sebelumnya sempat bersekolah SMP sampai kelas dua di salah sebuah sekolah yang ada di sini. Dan dia kemudian memilih hijrah tinggal ke Tanjunguban dengan orangtua perempuannya.

“Waktu masih pacaran dengan Hari Kristanto, saya tinggal dengan orangtua laki-laki di Kijang, tapi setelah ketahuan Hamil saya langsung pindah ikut Ibu di Tanjunguban, kerana saya tidak mahu ayah saya malu, sebab Hari Kristanto tidak mahu bertanggung jawab,” kata NI.

Nah dari sanalah berawal terjadi perdagangan bayi itu, pasalnya Orangtua NI yang kini  menjadi tersangka atas nama Otik (35), ternyata juga bekerja sebagai pelacur di lokasi batu 87 bukit senyum tanjunguban.

NI menceritakan kerana hamil dirinya disarankan ibunya untuk menjadi pelacur, dan kerana ketika itu NI mengaku dirinya juga terlanjur malu dan bingung dengan kandungannya itu, maka dia memutuskan untuk terjun di dunia pelacuran itu dan bekerja di Bar Anggrek milik Agung (30).

“Saya tidak ada pilihan lagi, makanya saya ambil jalan ini,” akui dia.

Ajaib, Gempa New Zealand Naikkan Angka Kelahiran

Jessica dan Hamish McBrearty dengan bayinya, Yusuf di Christchurch Womens Hospital. - CRAIG SIMCOX/The Dominion Post

Seminggu setelah gempa yang menewaskan 160 orang di New Zealand negara itu malah mengalami peningkatan kehidupan kerana angka kelahiran melonjak.

Di tempat gempa terjadi, Canterbury, hospital kelahiran menjadi penuh dan memaksa hospital itu memindahkan bayi baru lahir ke hospital lainnya. Angka kelahiran juga sempat meningkat setelah gempa tujuh Skala Richter (SR) menggoncang New Zealand ..

"Gempa bumi cenderung mempercepat proses kelahiran,” kata Pengarah Kesihatan  Canterbury David Meates.

Kajian menunjukkan tekanan ketika hamil dapat memicu lonjakan hormon yang mempercepat kelahiran.

Angka kelahiran tak hanya meningkat setelah bencana alam namun juga sembilan bulan setelahnya. Misalnya, sembilan bulan setelah gempa bumi 8,8 SR di Chili pada 27 Februari 2010 terjadi ledakan kelahiran bayi.

"Kami menemukan penanda peningkatan konsultasi obstetri di daerah yang paling teruk akibat gempa," kata Menteri Kesihatan Chili Jaime Maalich, November lalu.

Hal serupa juga terjadi di Haiti. Menurut kajian kesihatan reproduksi United Nations Population Fund, Oktober lalu, tingkat kesuburan naik tiga kali ganda di negara itu sejak terjadinya bencana. Perwakilan Population Fund Igor Bosc mengatakan, kurangnya infrastruktur menjadi penyebabnya.

“Sebagian besar hospital hancur di daerah yang memiliki penduduk terpadat di Haiti,” kata Bosc, November lalu.

Ertinya, perempuan tak memiliki akses membeli pil pencegah yang mereka perlukan. Selain kurangnya kondom, korban bencana pun diduga melakukan seks lebih sering.

Seks adalah cara mengatasi tekanan, “Dalam situasi rapuh, orang perlahan berusaha membangun kembali kehidupan mereka,” kata jurnalis Fredrick Jean Pierre. "Wanita menyerahkan diri mereka pada lelaki demi perlindungannya .Ada juga menjual diri agar boleh mendapat makan dan air. Hal ini sering terjadi."

Waspada, WordPress Terkena Serangan Terbesar


INILAH.COM, Jakarta- Web blog WordPress terkena serangan terbesar yang belum pernah ada sebelumnya. Peristiwa itu menyebabkan kelambatan akses web secara menyeluruh. Ini termasuk layanan VIP.

Berdasarkan keterangan pembuat WordPress Matt Mullenweg, WordPress.com menjadi target dari Distributed Denial of Service (DDoS) yang menyebabkan untuk akses memerlukankan waktu lama.

Meskipun WordPress memiliki layanan blog gratis bagi masyarakat, namun ada pula layanan VIP yang memberikan ‘tumpangan’ blog bagi media internasional iaitu TechCrunch, CNN dan lainnya. WordPress memiliki sekitar 18 juta blog dengan 286 juta orang membuka halaman itu setiap bulan.

Serangan itu dikirim ke anggota VIP dengan memberikan data beberapa Gigabit per detik dan puluhan juta paket per detik. “Ini merupakan serangan terbesar dan paling mengganggu sepanjang sejarah,” kata Mullenweg.

WordPress menduga serangan itu memiliki motivasi politik yang menyerang salah satu blog bukan berbahasa Inggris. Meskipun saat ini serangan berhasil diatasi, namun WordPress masih waspada atas serangan lanjutan.

Kini ada supermarket ganja di California

SACRAMENTO - Sebelumnya telah dibuat ladang ganja, kini di Sacramento supermarket ganja pun akan segera dibuka.

Dengan keluasan 10 ribu meter persegi, kerajaan ganja itu berdiri untuk pertama kalinya. Tempat ini dilengkapi keperluan informasi bagi para penanam ganja yang datang mendapatkan pasukan dan juga pelatih.

Supermarket ganja tersebut diberi nama weGrow, walaupun tidak menjual ganja secara langsung supermarket tersebut menyediakan alat-alat dan juga informasi mengenai ganja.

weGrow pertama kali muncul dari sebuah gudang di Oakland, California, Amerika Syaikat (AS), dan pengembangnya pun berharap bahawa suatu ketika akan menjadi franchise pertama di negara tersebut.

Perusahaan pun berencana untuk membuka toko serupa di wilayah New Jersey, Colorado, Oregon dan Arizona, demikian laporkan ABC News.)

sumber : http://international.okezone.com

Ada penumpang minta enjin pesawat diberhentikan kerana bising semasa terbang


LONDON - Menjadi kru kabin pesawat tentunya kerap dipenuhi suka dan tidak sering pula dihambat dengan kesulitan. Beberapa permintaan penumpang banyak membuat pusing para kru.

Seorang kru kabin bercerita dirinya sempat diminta memberikan pesan kepada sebuah boneka Barbie. Ada pula yang meminta kaca jendela pesawat untuk dibuka, padahal hal itu tidak mungkin dilakukan.

Seperti dilapor Telegraph,salah satu hal yang lebih gila lagi adalah permintaan seorang penumpang yang menginginkan mesin pesawat untuk dimatikan, kerana dianggapnya terlalu bising.

Semua pertanyaan ini berhasil dikumpul dari kajian yang dilakukan kepada 3.000 kru kabin kapalterbangVirgin Atlantic. Seorang pramugari sempat ditanya penumpangnya, "Boleh anda beritahu dimana tempat mandinya?".

Bahkan seorang penumpang sempat mempertanyakan luas dari pesawat yang dia tumpangi, dengan selambanya penumpang itu menyuruh seorang pramugari untuk membawa anaknya ke tempat bermain. Bahkan tidak sering ada pula penumpang yang menanyakan, "apakah ada McDonald diatas pesawat?".

Pihak Virgin Atlantic sendiri mengakui permintaan aneh tersebut, namun mereka mengaku terus cuba memberikan pengertian kepada para penumpang agar lebih nyaman.

Orang Ini Stress Gara-gara Namanya Qadafi

Mohammed Qadafi ingin mengganti namanya menjadi Zayed setelah melihat kekejaman pemimpin Libya Moammar Qadafi, dia mengaku malu.

REPUBLIKA.CO.ID, KHOR FAKAN–Gara-gara namanya sama dengan Pemimpin Libya Muammar Qadafi, seorang warga Sudan mempertimbangkan untuk mengganti namanya. Dia merasa malu memiliki nama sama dengan pemimpin yang kini dianggap kejam kerana caranya membenteras gerakan prodemokrasi di Libya.

“Saya malu dengan nama saya. Saya akan menggantinya sebagai bentuk dukungan saya ke masyarakat Libya,” kata Mohamed Qadafi, seperti dikutip dari the National.

“Saya punya banyak kawan di Libya. Sekarang mereka menderita. Tadinya saya mengagumi Qadafi, tapi sekarang saya tidak bisa lagi menggunakan namanya setelah apa yang ia lakukan ke rakyatnya sendiri,” sambung Qadafi.

Mohammed Qadafi lahir di Sudan pada 1979. Setahun setelah Kolonel Muammar Qadafi mengambil alih pemerintahan Libya. “Ayah saya mengagumi Qadafi sehingga mereka memberi saya namanya,” kata lelaki yang bekerja sebagai kapten kapal ini.

Ia menerima perhatian luar biasa gara-gara namanya. Ketika ia bersekolah di Libya, pemerintah Libya bahkan memberinya beasiswa penuh untuk sekolah pelayaran. Qadafi juga membaca buku-buku yang ditulis Qadafi, termasuk The Green Book yang berisi pandangan politiknya.

Mau diganti nama apa? Qadafi mengaku belum tahu. “Itu yang sukar. Saya inginnya  nama pemimpin Arab lainnya, tokoh yang baik, mungkin saya akan menamai Zayed,” katanya. Namun mengganti nama di Sudan bukanlah pekerjaan mudah. Ia harus ke pemerintahan tempatan dan mengurus administrasi, termasuk mengganti nama anak-anaknya.

“Prosesnya boleh bertahun-tahun. Tapi prosesnya sepadan bagi kesengsaraan warga Libya,” katanya.

Gadis Dibakar Untuk Persembahan Para Dewa

Disaat ramai orang sudah mulai belajar untuk berfikir secara rasional dan realisti, masih ada sebahagian lagi manusia yang berfikir tidak rasional serta mistik. Hanya untuk sebuah keyakinan persembahan kepada dewa yang mereka yakini seorang pengusaha tempatan di Nepal bersama empat orang lainnya sanggup membakar seorang gadis cilik yang masih berusia 8 tahun.

Menurut catatan Komisi Hak Asasi Manusia Asia yang diterima dari sebuah LSM Jaragan Media Center yang berada di Nepal yang menjadi sumber ruanghati.com menyebutkan gadis belia dimaksud bernama
Manisha Harijan berusia 8 tahun ditemukan mati pagi hari 4 Disember 2009, setelah sebelumnya menghilang. Seorang pengusaha setempat bernama Birendra Jayasawal dan 4orang pembantunya telah ditahan oleh polis setempat settelah laporan warga yang mencurigai gerak geri mereka.
Menurut siasatan polis menyebutkan mereka akhirnya mengakui telah melakukan ritual membakar gadis tersebut di sebuah pembakaran tungku bata sebagai upaya memohon pada dewa yang mereka sembah agar diberikan kelancaran usaha dan kemakmuran hidup.

Nama mangsa : Manisha Harijan, 8 tahun, penduduk tetap Maryadpur Komite Pembangunan Desa (VDC) – Rupandehi Nepal.
 Nama tertuduh : Birendra Jayasawal, Maryadpur Komite Pembangunan Desa (VDC) – Rupandehi District, Nepal. Tarikh kejadian: 4 Disember 2009 (2066/7/21 menurut kalender Nepal).
 Tempat kejadian : Maryadpur VDC, Kabupaten Rupandehi. 


Ketua Polis setempat Nagendra Jha mengatakan kepada media center di Rupandehi seperti dikutip ruanghati.com dari laporan Komisi Hak Asasi Manusia Asia di webnya akan berupaya menyelesaikan kes ini dengan adil. Polis merancang melakukan tes DNA korban dan percikkan darah di pembakaran untuk memastikan hasil.

Nepal melarang pengorbanan manusia pada tahun 1780 tetapi para pakar mengatakan itu masih dijalankan oleh beberapa komuniti di daerah pedesaan yang miskin. “Beberapa orang masih percaya mengorbankan manusia akan menyenangkan para dewa, memperbaiki nasib mereka dan meningkatkan status sosial mereka,” kata Chunda Bajracharya, profesor studi budaya di Universitas Tribhuvan Kathmandu.

 Ruanghati.com dari sumber : Komisi Hak Asasi Asia (AHRC) dan ahrchk.net

[Gila] Ibu sanggup bakar anaknya dalam ketuhar

Gila betul perangai ibu ini...sanggup memperlakukan
anaknya sendiri sebegini rupa...
saya petik daripada Sinar Harian


JACKSON - Seorang wanita ditahan selepas pihak berkuasa menemui anaknya di dalam ketuhar elektrik di sebuah apartmen, kelmarin. 

Penyiasat forensik di Washington, Methel Johnson berkata, polis menemui mayat Tristan Robinson, 3, dalam keadaan terbakar dan suhu badannya masih panas semasa mangsa dikeluarkan dari ketuhar. 

Terrie A.Robinson, 24, ditahan oleh polis Greenville, kelmarin, kerana didakwa membunuh anaknya sendiri. 

Laporan awal menunjukkan terdapat kesan kecederaan pada kepala kanak-kanak itu dan laporan bedah siasat akan menentukan sama ada dia dibunuh sebelum dibakar di dalam ketuhar tersebut. 

"Kejadian ini sangat menyentuh perasaan kerana ia akan kekal terpahat dalam memori saya sampai bila-bila," menurut Johnson lagi. 

Ketua Polis Greenville, Freddie Cannon enggan memberikan maklumat lanjut kerana siasatan masih dijalankan.

Wow, Remaja AS Ini Mengaku Kunjungi Syurga

INILAH.COM, Remaja yang hampir meninggal dunia kerana ususnya pecah mengaku ke syurga dan bertemu dengan saudara perempuannya yang sudah meninggal dunia. Padahal, kedua orangtuanya tidak pernah cerita soal anak itu.

Colton Burpo, 11, mengaku ketika berusia empat tahun, mengalami sakit parah sehingga harus menjalani operasi darurat sebanyak dua kali. Dia salah diagnosa menjadi flu ketika keluarganya dari Nebraska, Amerika Syarikat, melakukan perjalanan ke Colorado.

Setelah pulih, dia memberitahu orangtuanya, Todd dan Sonya, bahawa dia baru saja bertemu dengan kakak perempuannya yang belum dia temui. Wajar, sebelum melahirkan Colton, Sonya keguguran janin perempuan. Kerananya, kedua orang tua Colton tidak pernah menceritakan cerita sedih itu.

“Perempuan itu nampak sangat familiar. Dia memberikan saya pelukan dan mengatakan senang bertemu seorang anggota keluarga di sana,” kata Colton yang mengungkapkan pengalaman luar biasa itu di buku terbaru Heaven is for Real.

“Dia mengaku tidak memiliki nama. Dia tidak pernah diberikan nama. Tapi dia tidak sabar bertemu dengan ayah dan ibu di syurga,” kata Colton lagi menceritakan soal saudara perempuannya itu.

Colton juga mengatakan bertemu datuknya Pop, yang meninggal 30 tahun lalu dan tidak pernah dikenal Colton, walaupun melalui. Colton mengaku penglihatannya di syurga tidak berdasarkan pengalaman hidupnya di dunia nyata.

Ketika ditanya bagaimana keadaan di syurga, Colton menjelaskan dengan sangat spesifik. “Wow. Ada banyak warna pelangi. Ini adalah sebuah tempat yang indah dengan banyak benda yang menakjubkan.” [

Gambar persaudaraan antra beruang ,singa dan harimau










Arkib Blog

 
© borak kosong All Rights Reserved