Luar Biasa! Bayi Ajaib Ini Kembali dari Kematian

on 03 Mac 2011

TRIBUNNEWS.COM – Seorang bayi perempuan dengan keajaiban yang luar biasa berhasil selamat dan kembali dari kematian setelah dibekukan selama tiga hari. Demikian dilapor The Sun.

Bayi bernama Ella Anderson meninggal secara medik setelah dilahirkan dan berhasil hidup selama 25 minit namun setelah dia mengalami kekurangan oksigen dan pihak medik khuatir dia boleh saja meninggal atau tetap hidup namun mengalami kerosakan otak.

Ella kemudian dibawa ke Addenbrooke’s Hospital, Cambridge,England di mana pionir ahli pendingin berada. Ini bekerja untuk memperlambat metabolisme otak dan boleh memperbaiki diri sendiri.

Ella dibungkus dalam selimut yang diisi air dingin dengan suhu maksimum dari 37 celsius ke 33 celsius. Sang ayah bernama Jason Anderson (33) asal Werrington, Peterborough, berkata.

“Saat kami melihatnya di hospital, dia dipenuhi kabel mesin dan paip. Saya menaruh tangan saya di kepalanya dan dia sedingin air batu” katanya. Setelah 72 jam tubuhnya kembali hangat dan  kemudian dia diperbolehkan kembali ke rumah. Setelah sembilan bulan, Ella mengejutkan doktor dengan perkembangan kesihatan yang dimilikinya.

“Saya tidak tahu apa yang akan terjadi di masa yang akan datang namun ketika pertama kali melihatnya saya tak sabar memberikannya pelukan hangat,” kata  ibunya, Rachel Claxton (32).

Tak Sedar Apartment Terbakar kerana sedang keasyikkan



TRAGIk! Inilah ungkapan yang terlontar atas peristiwa kebakaran hebat di sebuah apartment di New York baru-baru ini. Pasalnya, kebakaran hebat tersebut disebabkan oleh pasangan yang sedang keasyikan melakukan hubungan intim.

“Api itu bersumber dari tingkat empat, tempat yang dihuni seorang pendeta,” ujar seorang saksi, seperti dikutip Global Times.

Saksi tersebut lantas menceritakan bahawa sebelumnya dia melihat seorang wanita datang ke aparment tersebut dan bertemu dengan seorang lelaki yang dikenal masyarakat  sebagai pendeta.

Pasukan penyiasat kes kebakaran tersebut menyatakan bahawa mereka mendapati peralatan ritual voodoo serta pakaian seorang wanita dan lelaki, yang berserakan di atas lantai. Diduga, pasangan ini melakukan hubungan seks ketika ritual voodoo sedang berlangsung.

“Lilin-lilin yang ada di sekitar tempat tidur boleh jadi terjatuh dan membakar kain-kain yang ada di sekitarnya. Mungkin disebabkan oleh pasangan tersebut yang tidak sadar telah menjatuhi lilin itu,” ujar salah satu penyidik.

Peristiwa kebakaran tersebut menyebabkan sebelas warga dan 20 petugas pemadam kebakaran terluka, dan hampir 50 keluarga kehilangan tempat tinggalnya. Bahkan ada seorang wanita berusia 64 tahun ditemukan mati.

Sumber : http://www.okezone.com

Foto Mumi Dari China "Si Cantik dari Xiaohe"

Rahsia Jalan Sutera, adalah tema yang digunakan dalam pameran di Universiti Pennsylvania, AS. Pameran ini sendiri mengungkap misteri mumi China.

Mumi yang mendapat julukan si Cantik dari Xiaohe, disebut seperti itu kerana mumi ini berkulit putih matanya bulat dan rambutnya panjang. Bahkan mumi ini cirinya lebih mirip orang eropah daripada suku yang hidup di China.

Di lihat dari wajahnya memang kecantikannya terlihat jelas dengan bulu matanya yang lentik, hidungnya bangir, bibirnya tipis dan dagunya tajam. Tulang pipinya juga terlihat tinggi.



Kulit Pisang Pembawa Petaka

CALIFORNIA – Kalau biasanya adegan terpijak kulit pisang menjadi suatu adegan lucu dalam sebuah filem komedi, tidak demikian apabila adegan tersebut terjadi di kehidupan nyata.

Ida Valentine (58), menyaman kedai retail “99 Cents Only” di Fontana, California, Amerika Syarikat (AS), setelah dia  mengalami kemalangan terpijak kulit  pisang di depan kedai tersebut.

Gugatan itu beralasan, kerana kesan dari kejadian itu, dirinya kini menderita hernia dan kerosakan jaringan, sehingga dia memerlukan biaya perawatan sebesar USD9 ribu.

“Dia jatuh dan terlentang di bahagian belakang,” kata Courtney Mikolaj dari Law Firm Quirk di Ventura, California, mewakili Ida.

Seperti dilaporkan Reuters, Rabu (3/3/2011), Mikolaj mengatakan bahawa kedai “99 Cents Only” menolak saman atas sangsi sebesar USD44 ribu .

Menjadi mangsa dari sampah kulit pisang di jalanan, sudah menjadi suatu hal yang sering dialami masyarakat, kerana pisang merupakan makanan popular di kota-kota Amerika. Hal ini telah menjadi salah satu gangguan awam.

Pada 1879, majalah Harper’s Weekly pernah menghimbau,”barangsiapa yang melemparkan kulit pisang pada trotoar, bererti telah melakukan perbuatan tercela kerana merugikan masyarakat, dan  mungkin untuk bertanggung jawab atas anggota tubuh yang rusak.”

Sumber : http://www.okezone.com

Penumpang panik bila ketahui juruterbang pesawat seorang wanita

Macam-macam hal..susah kalau sukar mempercayai
kebolehan orang lain..saya petik dari Berita Harian

gambar hiasan

NEW DELHI: Seorang penumpang sebuah pesawat India, panik dan mendesak penerbangan dibatalkan selepas mendapat tahu juruterbang pesawat itu adalah seorang wanita. 

Lelaki terbabit mula berteriak sejurus terdengar suara juruterbang wanita itu membuat pengumuman melalui intekom bahawa pesawat akan berlepas tidak lama lagi. 
“Saya tidak mahu mati. Dia tidak mampu menjaga rumah tangganya, bagaimana dia boleh mengendalikan sebuah kapal terbang?” jerit lelaki itu. 

Beliau kemudian bertengkar dengan beberapa krew selama kira-kira 40 minit, sebelum akhirnya dibawa keluar dari pesawat. – Agensi

Aneh, Haiwan Mirip Ular Makan Melalui Kulit

INILAH.COM,- Haiwan laut mirip cacing berkepala moncong, Hagfish punya kebiasaan mengerikan. Mereka memakan bangkai haiwan tidak hanya dengan mulut, tetapi juga kulit dan insang.

Kajian yang dipublikasikan di jurnal Proceedings of the Royal Society B: Biological Sciences menyebutkan hagfish dapat menyerap nutrisi melalui kulit dan insang. Ketika berada di dekat bangkai, haiwan ini akan mengeluarkan konsentrasi kimia tinggi yang membuat nutrisi terlarut.

Meskipun beberapa invertebrata (haiwan tidak bertulang belakang) termasuk moluska dan cacing menyerap nutrisi melalui kulit dan insang, tapi hagfish merupakan haiwan bertulang belakang pertama (vertebrata) yang memakan makanan dengan cara ini.

Hagfish merupakan haiwan kuno yang dipercayai sebagai vertebrata pertama di dunia. Sistem penyerapan nutrisi haiwan tersebut merupakan transisi antara sistem yang digunakan invertebrata air seperti cacing sekaligus sistem pencernaan yang rumit, seperti vertebrata lainnya.

“Fitur mereka yang paling mencolok selain kemampuan untuk memunculkan lendir tebal dalam jumlah berlebihan, kumis di sekitar mulut dimanfaatkan pula untuk mengeksploitasi lingkungan,” ujar ilmuwan Carol Bucking dari University of British Columbia dan Bamfield Marine Sciences Center di Kanada.

Mekanisme molekular spesifik yang ada di dalam jaringan hagfish digunakan untuk memindahkan asam amino ke dalam tubuh mereka. Peningkatan konsentrasi asam amino inilah yang menyebabkan jaringan mampu meningkatkan proses penyerapan sampai titik tertenu. Jika mekanisme itu terus berlanjut, maka kulit dan insang memiliki kemampuan penyerapan yang tinggi.

Ini merupakan proses adaptasi yang membantu hagfish memkan keseluruhan bangkai dengan cepat

Arkib Blog

 
© borak kosong All Rights Reserved