Suku Korowai , suku teraneh yang masih ada hingga kini

on 27 Februari 2011

Banyak sekali suku-suku yang ada di dunia ini dan masing-masing mempunyai kebudayaan nya sendiri. Suku Korowai mempunyai populasi 3.000 orang ini adalah merupakan salah satu suku paling aneh di dunia.

Suku ini ada di Papua New Guinea dan kalau melihat foto-foto dibawah ini dan membaca artikel ini, dijamin anda tidak akan mahu tinggal berjiran dengan suku ini. Kecuali anda juga Suku Korowai sendiri. Budaya suku Korowai ini masih terbelakang kerana mereka masih tetap tersisih dari peradaban modern. Bahkan suku iini juga ada yang kanibal atau memakan daging manusia.

Mereka membangun rumah mereka di atas pohon-pohon yang sangat tinggai agar selamat dari serangan binatang.

Foto-foto dibawah ini memperlihatkan bagaimana mereka membangun rumah mereka dan juga tradisi-tradisi aneh suku Korowai tersebut.




Menonton Filem 3 Dimensi (3D) Boleh Akibatkan Sakit

 Jutaan pengguna teknologi 3D, sebagaimana dilapor Associated Press, merasa tidak nyaman atau sakit. Ahli mata mengatakan satu dari empat pengguna memiliki masalah saat menonton film 3D dan televisyen.

Sebahagian besar berasa mata mengalami kelelahan dan pusing. Di kes terburuk, tontonan 3D membuat seseorang merasa mual, sakit kepala dan pusing.





Namun, masalah itu tidak menghalangi industri hiburan membuat filem atau acara televisyen dalam format tiga dimensi, meskipun mereka menyedari adanya masalah dengan beberapa khalayak.

CEO Dreamworks Animation SKG Inc, Jeff Katzenberg mengatakan, 3D merupakan inovasi terbesar di dunia filem dan penonton bioskop sejak keberadaan warna.

Sebuah studi dari 115 warga Korea Selatan yang menonton layar 3D lebih sering kelelahan mata dibandingkan 2D. Penelitian ini kemudian mendorong pemerintah Korea merekomendasikan penonton istirahat setidaknya 15 minit setelah menonton layar 3D selama satu jam.

Selain itu, berdasarkan kajian American Optometric Association menyebutkan 25% warga Amerika mengalami sakit kepala, penglihatan yang kabur dan mual ketika menonton filem 3D.

Produsen TV juga melakukan survei yang sama, meskipun hasil tidak dipublikasikan secara langsung. Samsung memberi peringatan kepada pengguna bahawa TV 3D boleh menyebabkan mual akibat gerakan, disorientasi arah, ketegangan mata dan penurunan stabilitas postural.

Aksi anak itik melompat dari atas pokok


LETAK MAKLUMAT IKLAN

Inilah robot jururawat seperti manusia

Jepun memang cukup dikenal sebagai negara gila teknologi. Baru-baru, sebuah perusahaan setempat memperkenalkan prototipe robot jururawat yang didesain menyerupai perawat sesungguhnya dihospital.

Seperti dikutip dari laman itn.co.uk, robot suster 'The Actroid-F' ini diharapkan dapat digunakan untuk membantu perawatan dan pelayanan pesakit di hospital

Adalah perusahaan robot Kokoro yang memiliki gila ini. Tak hanya fokus menciptakan fungsi robot, perusahaan itu juga berupaya mewujudkan bentuk fizik robot  menarik dan cantik.





Designer robot menciptakan kulit sintetis dari silikon sehingga akan memberikan sentuhan lembut bagi pesakit yang dirawat.

Meski tak dapat berjalan atau duduk, robot ini terlihat begitu nyata dengan ekspresi wajah yang dihasilkan. Robot cantik ini boleh berbicara, tersenyum, dan berkedip sesuai setelan komputer.

Sementara itu, Japan Times Online menulis, pemerintah Jepun juga memperkenalkan prototipe robot jururawat yang akan mulai bekerja untuk kepentingan umum lima tahun mendatang.

Lelaki buat aduan ke polis kerana harga minyak naik

Pemandu berang kenaikan berlaku ketika sedang isi bahan bakar 
saya petik dari Berita Harian

WASHINGTON: Pejabat Sherif St John The Baptist Parish menerima panggilan paling pelik minggu ini apabila seorang pemandu meminta bantuan polis kerana pengusaha stesen minyak menaikkan harga ketika dia sedang mengisi minyak kenderaannya, lapor akhbar.
Panggilan itu pada Khamis lalu mengejutkan pegawai polis sekali gus dikelaskan dalam senarai baru, ‘aduan paling luar biasa’.

Aduan yang pernah diterima sebelum ini termasuk tak tahan bunyi anjing menyalak dan ‘anak saya tak mahu pergi ke sekolah.’

Apapun, panggilan paling luar biasa itu mungkin menunjukkan perubahan corak aduan sejajar dengan perubahan era.

Pada 2 petang hari itu, panggilan kecemasan 911 Sherif menerima panggilan seorang pemandu yang ‘naik darah’ melihat harga minyak tiba-tiba naik ketika dia masih mengisi minyak.

Pemandu tidak dinamakan itu memberitahu, ketika dia mula mengisi minyak di stesen itu yang terletak di 901 East Airline Highway, harga di pam adalah AS$3.049 segelen.
Tetapi, ketika dia masih mengisi, harga itu naik kepada AS$3.189 menyebabkan pemandu terbabit bertikam lidah dengan atendan stesen dan kemudian menelefon polis kerana tidak puas hati dengan apa yang dijelaskan.

“Pemandu itu anggap perbuatan stesen berkenaan tidak adil. Selain itu, atendan stesen pula tidak memberi kerjasama menyebabkannya menelefon kami,” kata Kapten Dane Clement.

Bagaimanapun, tiada siapa ditahan dan laporan itu akan diserahkan kepada Pejabat Peguam Negara dan dikategori sebagai ‘aduan sivil.’

Pengurus stesen, Sam Aljousi, berkata pemandu terbabit berhenti di stesen berkenaan ketika harga sedang diubah dan mahu harganya diturunkan.

“Semua orang sepatutnya menunggu (sehingga harga baru ditunjukkan). Jadi, tidak mungkin harga diturunkan.  
Lagipun, ia dilakukan komputer,” katanya lagi. – Agensi

Gila…Mengaku Lesbian, Lelaki Jerat 49 Remaja di Internet

 Seoarang paedofil yang mengaku lesbian di internet meresahkan masyarakat. Dia menjerat 49 remaja perempuan untuk berhubungan seks melalui webcam.

Barry McCluskey, 39, berasal Glasgow, Scotland, memikat puluhan perempuan yang menjadi korbannya untuk melakukan hubungan seks di internet.Targetnya ialah remaja berusia 10-15 tahun di web Bebo dan MSN. Bekas jururawat yang memiliki dua orang anak ini menyamar sebagai perempuan yang suka sesama jenis.

“Selanjutnya, McCluskey mengirim pesan ancaman kemangsa  untuk beberapa kali melakukan hubungan seks. Jika tidak, rakaman tersebut akan disebarkan ke teman dan keluarga mereka,” ujar pihak Pengadilan Tinggi Glasgow.

Salah satu korban bahkan memohon untuk tidak diganggu lagi. Namun, McCluskey tetap meminta remaja itu melakukan sesuatu. Pihak polis menemukan 10.000 foto anak berusia di bawah umur dalam pose tak senonoh di komputer McCluskey.

Arkib Blog

 
© borak kosong All Rights Reserved