Wanita 110 tahun bagaikan kamus berjalan

on 21 Februari 2011

Wasila Qaddour Suriah Ali, wanita yang juga dikenal sebagai Um Hassan, merayakan ulang tahun ke-110 pada Januari lalu. Dia masih merasa sangat sihat dan mampu melakukan pekerjaan sehari-hari. Demikian dilaporkan SANA, pejabat berita rasmi pemerintah.

Wanita yang tinggal di desa asri bernama Idlib, barat laut Syria ini merasa bersyukur keraa masih dianugerahi kesihatan dan daya ingat yang tajam Soal daya ingat Wasila, penduduk wilayah itu mengelar wanita ini sebagai kamus dari desa. “Mereka menganggap Wasila sebagai rujukan bagi para penulis sejarah dan sejarawan dari desa,” kata laporan itu.

Wanita dengan kelebihan daya ingat yang luar biasa baik ini bagaikan lagu lama dengan syair indah yang tak lengkang waktu, terus dikenang dan dinyanyikan baik tua mahupun muda. Namun, sebahagian besar warga juga menjulukinya sebagai wanita tertua dengan 100 cucu.

Dia masih ingat dan dengan mudah menceritakan pengalaman masa kecilnya, seperti bagaimana dia berjalan tanpa alas kaki bersama ibunya ketika pasukan pendudukan Perancis mengumpulkan orang-orang di desa-desa. “Ia juga mampu menceritakan secara runut bagaimana pasukan Perancis memaksa mereka untuk memberikan informasi tentang para pejuang revolusi dan kerabat mereka,” kata SANA.

Tentang resepi daya ingatnya yang tajam, Wasila hanya menjawab singkat. “Makanlah sayur. Sayuran adalah makanan dasar. Jangan makan daging,” kata Wasila. Wanita ini juga mengimbau agar kita menikmati hidup, harus banyak menolong sesama, serta aktif dalam kegiatan-kegiatan sosial dan keagamaan. “Selain itu, harus berpuasa di bulan Ramadhan,” katanya.

Pasangan lesbian ini nikah cara Islam

TEMPO Interaktif,  Sarah dan Asra bertemu pada Ramadan tiga tahun lalu. Mereka berkenalan di sebuah acara buka puasa. “Kami berbincang, lalu sepakat untuk berkasih,” kata Asra seperti dikutip dari BBC, Minggu (20/2).
Ketika berkasih, Asra dan Sarah berbicara dari hati ke hati, bertukar pengetahuan tentang Islam. “Empat jam kami berbincang, mulai dari makan malam, minum kopi, berjalan kaki,” ujar Sarah. Satu jam setelah berkasih, Sarah langsung mengajak Asra menikah. “Terdengar aneh, tapi kami ingin melakukannya secara terhormat.”
Asra menerima ajakan menikah Sarah. Mereka setuju untuk melakukan pernikahan secara Islam. Masalah muncul, tradisi nikah secara Islam biasanya dilakukan oleh pasangan lelaki dan perempuan.
“Beberapa teman mengatakan, kamu tidak perlu Imam resmi, tapi kamu perlu mendatangkan seseorang yang mengetahui Islam dan mengerti Quran,” kata Sarah. “Akhirnya ada teman kami yang mahu menjadi Imam nikah, dia lesbian juga dan dia katakan upacara pernikahan ini boleh dilakukan di rumahnya.”
Tiga bulan setelah Sarah melamar, hari yang ditunggu itu datang. Asra mengenakan baju tradisional Pakistan -shalwar kameez- dan Sarah mengenakan gaun merah muda. “Sebenarnya aku ingin mengenakan gaun kulit tapi Asra tidak setuju,” ujar Sarah.
Sarah dan Asra juga menyiapkan sepasang cincin yang dibeli di Camden market. Mereka juga menyiapkan perjanjian menikah. “Kami melihat contoh perjanjian menikah pasangan berbeda jenis di internet,” kata Sarah.
Dalam perjanjian menikah itu, Sarah mencantumkan seekor anjing. Bila mereka berpisah, anjing itu tetap milik Sarah. “Aku takut anjing itu diambil Asra,” ujar Sarah.
Selain cincin, perjanjian menikah, mereka juga menyiapkan mahar senilai 5 poundsterling atau sekitar Rp 71 ribu. Mahar itu hanya simbol, tapi sampai saat ini mereka masih menyimpan mahar itu.
Upacara pernikahan Sarah dan Asra dihadiri enam teman mereka, selain menjadi tamu, enam orang itu menjadi saksi. Pernikahan mereka juga disaksikan seekor kucing. Seremoni ini berjalan dalam bahasa Arab, tahap-tahapan mereka menikah pun layaknya pasangan berbeda jenis.
Asra dan Sarah menikah secara Islam, namun perjalanan mereka tak mudah. Selain pernikahan sesama jenis ini tidak diperbolehkan secara akidah Islam, orang tua Asra juga menentang.
“Sangat sulit buatku untuk memberitahu kepada keluarga bahwa aku lesbian, mereka tahu aku religius, tapi untuk mengakui aku lesbian sangat sulit,” katanya.
Hal berbeda dialami Sarah, sebab dia tumbuh bukan sebagai Muslim. Dia baru menjadi muslim lima tahun lalu. Keluarga Sarah juga menerima bahwa dia seorang lesbian. Namun sepertinya, kata Sarah, mereka ingin aku tidak menjadi Muslim.
Sarah dan Asra tahu mereka melawan dunia, pernikahan mereka juga ditentang mayoritas akademisi Muslim, tapi Sarah merasa itu bukan urusan orang lain. “Ini hubungan antara aku dan Tuhan, mungkin pernikahan ini bukan yang ideal, tapi kami mencoba yang terbaik.”
Jumlah umat muslim di Inggris terus bertambah tiap tahun. Sebuah studi  memperkirakan satu dari sepuluh warga Inggris beragama Islam pada  2030. Gelombang Islam ini juga menyentuh kaum gay di Inggris. Muslim gay ini bukan hanya berjuang untuk persamaan hak sebagai individu tapi juga persamaan dalam hal menikah.
Beberapa kelompok yang membela kaum gay Muslim di Inggris mulai muncul. Kelompok itu di antaranya, Imaan dan Safra Project. Seorang tokoh yang mengadvokasi pernikahan gay Muslim adalan Imam asal Amerika, Daayiee Abdullah, yang juga seorang gay.
Daayiee Abdullah telah menikahkan beberapa gay di Amerika. Dia juga memberi nasihat kepada gay Muslim di Inggris bagaimana cara melakukan pernikahan secara Islam.
“Karena hukum Islam tidak memungkinkan sesama jenis untuk menikah, banyak yang bilang mustahil sesama jenis bisa menikah,” kata Daayiee Abdullah.
Tapi, lanjut Daayiee, bila tidak mengizinkan pasangan sesama jenis untuk menikah maka ada pertentangan dengan pesan dalam Quran yang mengatakan setiap orang memiliki pasangan yang membawa kenyamanan.

BK-Beginilah jadinya bila orang jahil berlagak pandai tentang Islam

Facebook Dijadikan Nama Bayi Perempuan di Mesir

CAIRO, KOMPAS.com — Seorang pemuda Mesir memberi nama anak perempuan pertamanya Facebook. Nama Facebook memang sedang naik  di Mesir selama proses penggulingan Presiden Hosni Mubarak kerana dianggap berjasa menggerakkan orang awam sebelum melakukan aksi tunjuk perasaan besar-besaran di Tahrir Square.

Menurut berita yang dilansir surat kabar lokal Al Ahram dan dikutip situs web Tech Crunch, pemuda tersebut bernama Jamal Ibrahim dan berusia 20 tahunan. Anak perempuan pertamanya itu diberi nama Facebook Jamal Ibrahim.

Meski ada YouTube, Twitter, dan Google, yang turut mewarnai perjuangan rakyat Mesir untuk menggulingkan pemerintahan yang otoriter, Facebook yang paling popular. Sejumlah coretan grafiti di dinding menulis “Terima Kasih Facebook” untuk merayakan kemenangan rakyat Mesir.

Bahkan Wael Ghonim, staf Google di Mesir yang sempat ditangkap aparat keamanan selama protes berlangsung, secara khusus menyatakan terima kasih kepada pendiri Facebook Mark Zuckerberg ketika wawancara dengan CNN. Ghonim menggunakan halaman di Facebook miliknya untuk menyatakan protes atas kebrutalan polis yang menghadapi para pengunjuk rasa.

Facebook kini seperti menjadi pahlawan dan idola baru bagi rakyat Mesir. Ketika ini diperkirakan ada sekitar 5 juta pengguna Facebook di negara tersebut dan terbesar di antara negara lain di Timur Tengah. Facebook juga mencatat kenaikan produktiviti pengguna dalam sebulan terakhir. Sejak tunjuk perasaan besar-besaran dimulai 25 Januari 2011, muncul 32.000 group diskusi dan 14.000 pages dalam waktu dua minggu.

Kini, militer Mesir pun mulai menggunakan Facebook untuk menjalin komunikasi dengan rakyat, khususnya para pemuda yang melek teknologi. Menteri Dalam Negeri Mesir juga sudah memiliki sejumlah halaman khusus untuk memoles citranya kembali.

Anjing halang tuannya rogol remaja 14 tahun

Nasib baik ada anjing kalau tidak habis masa depan 
remaja ini ..saya petik daripada myMetro

ROME: Salakan seekor anjing menyelamatkan seorang gadis Itali daripada dirogol tuannya, lapor agensi berita ANSA, semalam.

Menurut laporan itu, seorang remaja berusia 14 tahun dari Milan bermain-main dengan seekor anjing sebelum ditegur pemilik haiwan itu.

Berusia 40 tahun dan bapa kepada anak berusia enam tahun, lelaki terbabit berkenalan dengan remaja itu yang ponteng kelas pada 20 September tahun lalu.


Mereka kemudian pergi minum kopi sebelum remaja itu dicekik dan cuba dibogelkan ketika mahu pulang.

Ketika itulah anjing berkenaan mula menyalak dan mengganggu lelaki terbabit, membolehkan mangsa melarikan diri selepas menendang pangkal pahanya.

Insiden itu kemudian diadukan kepada polis.

 Lelaki terbabit akhirnya ditahan pihak berkuasa semalam, selepas mereka menjalankan siasatan selama enam bulan. - AFP

Ikan buaya paling berat di dunia dapat ditangkap

Besarnya ikan ini...saya petik dari kosmo online

TASIK CHOTARD, Amerika Syarikat - Seekor ikan buaya paling berat di dunia berjaya ditangkap oleh seorang pemancing, Kenny Williams di sini, lapor sebuah akhbar semalam.

Berat ikan itu ialah 148.32 kilogram (kg), panjang 2.59 meter dan dianggarkan berusia di antara 50 hingga 70 tahun.

Sebelum ini seekor ikan buaya berjaya ditangkap di Rio Grande, Texas pada 1951 dengan berat 126.55kg. 

Menurut Williams, pada mulanya dia tidak mengetahui bahawa ikan yang ditangkapnya pada 14 Februari lalu itu cukup besar.

Lelaki tersebut berkata, selepas dia menaikkan tangkapannya di atas bot, dia berasa terkejut melihat ikan buaya itu yang terlalu besar.

Williams membuat keputusan untuk menyerahkan ikan itu kepada Muzium Sains Semula Jadi Mississippi di Jackson untuk dipamerkan kepada orang ramai. - Agensi

Dipenjara 1874 Tahun Kerana Merogol


Seorang lelaki di Taiwan dikenakan hukuman penjara selama 1 874 tahun penjara kerana didapati bersalah merogol anaknya sebanyak 268 kali sejak anaknya itu berusia 8 tahun seperti yang disiarkan dalam china.org.cn.

Menurut keterangan, lelaki sial ini merogol anaknya yang kini berusia 15 tahun hampir setiap minggu sejak dia berusia 8 tahun. Berdasarkan peruntukan undang-undang di Taiwan, seorang lelaki boleh dikenakan hukuman penjara selama 7 tahun 2 bulan bagi kesalahan merogol remaja di bawah usia 14 tahun. Bagi kesalahan merogol remaja berusia 15 tahun ke atas pula, hukuman yang dikenakan ialah penjara 3 tahun 4 bulan.

Biarpun dikenakan hukuman melebihi seribu tahun, namun mahkamah tinggi yang menjatuhkan hukuman ini memaklumkan bahawa lelaki itu hanya perlu menjalani hukuman selama 9 tahun 8 bulan selepas anak perempuannya itu memohon mahkamah meringankan hukuman yang dikenakan terhadap bapa durjananya itu.

Menurut laporan akhbar, lelaki itu telah bercerai dengan isterinya dan tinggal bersama-sama dengan anaknya di selatan Taiwan. Dia mula merogol anaknya pada tahun 1997 ketika berada dalam keadaan mabuk. Selepas bertahun-tahun menyembunyikan perlakuan rakus bapanya, si anak akhirnya mendedahkan hal itu kepada ibunya.

sumber : http://duniacacamarba.blogspot.com

Arkib Blog

 
© borak kosong All Rights Reserved