Rupanya "Lisa Del Giocondo"Adalah Model Lukisan Monalisa

on 16 Februari 2011

SETELAH lima abad lebih menjadi misteri dan kontroversil akhirnya berhasil juga lah diungkap siapa sebenarnya wanita cantik yang dilukis Leonardo da Vinci antara tahun 1503 hingga 1506.

Ramai orang yang begitu terpesona pada lukisan ini kerana senyum yang seolah mengandung rahsia.. Nah..baru-baru ini, rahsia yang dibawa mati oleh da Vinci ini terlerai.

Ternyata-seperti rumor yang beredar benarlah adanya kalau perempuan yang bernama "Monna Lisa" itu adalah kekasih da Vinci, namanya Lisa Gherardini. Lisa merupakan isteri Francesco del Giocondo, seorang saudagar kaya Florentine. Mungkin ini juga makna dari senyumannya. Senyum kekasih gelap da Vinci.

Ada yang berusaha membantahnya dengan mengatakan kemungkinan wanita itu adalah ibu dari da Vinci.

Namun pakar perpustakaan dari the Heidelberg University mengatakan, catatan yang tertoreh di pinggir buku oleh pemiliknya pada Oktober 1503 menunjukkan Lisa del Giocondo adalah model dari salah satu lukisan terkenal di dunia itu.

"Seluruh keraguan mengenai identitas Monna Lisa telah lenyap dengan temuan oleh Dr Armin Schlechter," sebut pakar dari perpustakaan dalam pernyataannya, baru baru ini seperti yg dilansir Reuters.

Lukisan Monna Lisa dibuat di Florence antara 1503 dan 1506. Ketika ini, lukisan ternama itu berada di museum Louvre Paris.

Setiap Rabu restoran ini hidangkan daging singa

VIVAnews - Enam bulan sudah restoran Boca Tacos y Tequila menyajikan menu-menu eksotik. Daftar menu taco, makanan tradisional Mexico menantang dicuba, seperti taco daging python, buaya, rusa, kanggaro dan ular berbisa. Ada pula menu katak, kura-kura, itik dan tiram asal Rocky Mountain.

“Kami menyajikan menu apa saja yang boleh kami dapatkan,” ujar  pemilik restoran, Bryan Mazon. “Setiap Rabu restoran menyajikan sesuatu yang berbeza,” ujarnya seperti dikutip Arizona Daily Star.

Dalam lama Facebooknya, resto Boca mulai menawarkan menu istimewa baru, taco isi daging singa Afrika sejak awal Januari lalu. Bagi yang berminat, harus memesannya paling lambat pukul 15.00 mulai 7 Februari lalu.

Idea menjual taco isi daging singa menurut Mazon tak lebih agar resto dan namanya tenar. Pasalnya, sebuah restoran Mesa il Vinaio menjual burger dengan bahan daging singa Afrika sesuai tema ketika pesta Piala Dunia lalu. Reservasi restoran penuh dan tak boleh menampung pesanan. Mazon pun beralasan  Asosiasi Makanan dan ubat-oubatan Amerika Syarikat (FDA) mengizinkan asalkan bukan haiwan dilindungi.

Sebahagian besar taco eksotis restoran Boca dijual berkisar antara US$3-US$4. Tapi Taco isi daging singa akan dijual dengan harga dua kali ganda lebih mahal, US$8,75..

“Saya menginginkan agar orang-orang tahu boleh mendapatkan taco yang tidak ada di tempat lain,” Bryan menambahkan.

Tukang masak yang akan memasak menu special tak lain adalah isterinya sendiri, Maria Jose Mazon. Pasangan ini mendatangkan daging singa Afrika dari sebuah peternakan di Perris, California dengan harga daging tenderloin US$400 dan US$ 100 untuk daging merah.

Ada sepasang naga dilihat di Kalimantan

Ada naga..saya petik dari kosmo online

KUTAI BARAT - Penduduk di Kutai Barat, wilayah Kalimantan Timur digemparkan dengan kemunculan sepasang naga raksasa sebesar sepanjang 40 meter. 

Haiwan itu dilihat menyusur di permukaan air di Sungai Mahakam yang menghubungkan Riam Haloq, Kampung Long Tuyoq, Kecamatan Long Pahangai di sini.

Naga raksasa seperti ular itu didapati melintas di sungai ini diyakini masyarakat suku Dayak sebagai naga. 

Berdasarkan maklumat yang diperoleh akhbar Tribun, peristiwa kemunculan naga tersebut berlaku pada 29 Januari lepas.

Pada hari kejadian, sejumlah penumpang dan pemandu sebuah bot panjang yang dalam perjalanan ke sini melihat sepasang naga mirip ular raksasa itu melintas di permukaan Sungai Mahakam dari arah berlawanan.

Bimbang mereka akan menjadi korban haiwan raksaksa itu, pemandu bot berkenaan mengemudi botnya ke tepi sungai untuk memberi laluan.

"Kedua-dua ekor naga itu bergerak terus dan tidak merasa terganggu dengan kehadiran bot itu," kata seorang penduduk tempatan, Dodik, yang mendengar tentang peristiwa itu daripada keluarganya di Mahakam Ulu.

Pemandu dan beberapa penumpang bot itu kemudian merakamkan gambar raksaksa tersebut dengan menggunakan telefon bimbit berkamera.

Gambar-gambar naga raksasa itu kemudian tersebar dan menggemparkan masyarakat tempatan.

Menurut seorang penduduk di sini, terdapat dua naga yang dilihat. Salah satu haiwan itu dipercayai jantan kerana terdapat dua tanduk di kepala manakala naga betina pula tidak bertanduk. 

Kedua-dua haiwan itu memiliki empat kaki, kulit berwarna hitam dengan panjang sekit

Isteri halau harimau dengan sudu sup

Lelaki ini harus berterima kasih pada isterinya atas aksi heroik yang menyelamatkannya dari mulut Harimau.

Tambun Gediu, yang berusia sekitar 60 tahun sedang berburu tupai, ketika mendengar gemerisik daun yang ternyata disebabkan langkah Sang Raja Hutan yang siap menerkamnya.

Serangan itu terjadi secara cepat. Tambun mengaku tak punya waktu untuk menyelamatkan diri. “Naluriku memerintahkan untuk memanjat pohon, namun Harimau itu menerkam dan mulai mencakar saya,” kata dia, seperti dimuat dalamThe Star

“Aku menggunakan seluruh tenagaku untuk mendorong mulut Harimau dari wajahku dan beteriak minta tolong.”

Teriakan itu lalu didengar oleh Han Besou (55), isterinya yang  menghampiri suaminya.

Yang terjadi kemudian, nyaris tak masuk akal. Bersenjatakan sudu sup besar dari kayu, perempuan itu memukuli kepala Harimau berulang kali. Binatang itu lalu kabur.

Tambun Gediu yang lolos dari maut menderita luka di lutut, kepala, dan lehernya. Keadaanya telah stabil, minggu lalu ia dirujuk ke Rumah Sakit Raja Permaisur Bainun.

Serangan itu terjadi di Hutan Lindung Gerik Belum, di mana orang asli Malaysia tinggal. Ini kali pertamanya serangan Harimau terjadi.

Pejabat suaka margasatua kini sedang menanti izin untuk menghalau Harimau tersebut jauh ke dalam hutan, di mana tak ada manusia yang tinggal.

Lembaga WWF memperkirakan ada 500 Harimau Malaya yang hidup di hutan liar di Malaysia dan Thailand.

MasyaAllah…Suami Bunuh Isteri dan Simpan Mayatnya Selama 12 Tahun

TRIBUNNEWS.COM - Seorang suami sanggup membunuh isterinya dan menyimpan mayatnya di kotak besar di rumah anak perempuannya. Demikian diberitakan The Straits Times dan dikutip Tribunnews.com, Selasa (15/2/2011).

Lelaki yang kini berusia 51 tahun ditangkap setelah menyimpan mayat isterinya selama 12 tahun di rumah anak perempuannya, di  Yongsan, Seoul, Korea Selatan . Anak perempuannya yang berusia 20 tahun menelefon polis, Sabtu pekan lalu, setelah menemukan mayat perempuan di dalam kotak yang sudah disimpan selama 10 tahun di rumahnya.

Berdasarkan hasil siasatan mayat itu adalah ibunya. Sang tersangka sang ayah yang dikenali bernama Lee ditemukan di Bucheon, barat daya Seoul.

Lee mengaku dia dan isterinya sempat bertengkar mengenai pindah rumah. “Saya menyimpan mayatnya kerana saya merasa bersalah dengan isteri saya dan anak saya. Saya ingin menyimpan mayatnya selamanya,” kata Lee.

Lee diduga menikam  isteri yang ketika itu berusia 39 tahun di rumah mereka pada Juni 1999. Demikian keterangan polis.

Arkib Blog

 
© borak kosong All Rights Reserved