Orang buta kini boleh memandu

on 02 Februari 2011

Hari ini akan menjadi hari bersejarah bagi para penderita mata buta di seluruh dunia. Kerana hari ini seorang lelaki buta akan memandu kereta untuk pertama kali dengan bantuan teknologi sensor yang diletakkan di dalam kereta Ford Escape.

Dialah Mark Riccobono,  menderita buta sejak berusia 5 tahun. Tenang, Anda tidak perlu masuk ke dalam rumah lantaran khutir dilanggar keretanya. Kerana pertunjukan itu dilakukan  di sirkit tertutup Daytona International Speedway.

Ini adalah buah hasil kerja keras National Federation of the Blind (NFB) sejak mengadakan pertandingan terbuka sejak lima tahun lalu untuk menciptakan teknologi  yang memungkinkan para penderita mata buta dapat memandu kereta

Akhirnya, ajang kompetisi bertajuk NFB Blind Driver Challenge itu menemukan pemenangnya, iatu Virginia Tech beserta laboratorium robot dan mekaniknya. Mereka berhasil menciptakan cara baru memandu dengan menggunakan teknologi antaramuka non-visual yang memungkinkan orang buta dapat memandur tanpa bantuan orang lain.

"Aku buta sejak usia 5 tahun. Jadi, Aku tidak pernah mencuba untuk membuat surat izin mengemudi atau memandu kereta sendiri tanpa arahan orang lain di sampingku," ujarnya, dikutip VIVAnews dari TG Daily, Sabtu 29 Januari 2011.

"Inisiatif NFB untuk mengadakan pertandingan Blind Driver Challenge sangat luar biasa. Ia dapat mengubah sesuatu yang tidak mungkin menjadi kenyataan. Aku tidak sabar untuk naik ke kerusi pemandu dan mendemonstrasikannya ke dunia. Aku ingin buktikan bahawa mata buta tidak selamanya membatasiku untuk terlibat dalam aktivitas orang normal," kata Riccobono.

sumber : http://teknologi.vivanews.com

Arkib Blog

 
© borak kosong All Rights Reserved