Satu-satunya cacing yang boleh hidup di lumpur panas gunung berapi

on 28 Januari 2011

Tidak hanya hidup di lumpur panas yang ada di dasar laut, jenis cacing yang baru ditemukan ini juga memiliki rambut api. Tubuhnya tak hanya silinder memanjang seperti cacing biasa, melainkan di salah satu ujungnya terdapat banyak serabut berwarna merah yang bergerak bebas.

Kerana itu cacing yang temuan Ana Hilario dari Universitas Averio Portugal itu akan dinamai Medusa, untuk mengingatkan pada makhluk berambut ular dalam mitologi Yunani. Hilario menemukannya di mendapan lumpur vulkanik di Teluk Cadiz, Sepanyol yang berada di bahagian barat daya Samudera Atlantik.

Lumpur vulkanik yang muncul dari rekahan di dasar laut mengandung methan sehingga menyediakan sumber energi yang melimpah untuk membentuk komunitas kehidupan yang beragam. Dari kawasan tersebut, Hilario dan pasukannya menemukan 20 cacing namun hanya satu yang paling unik.

Cacing yang berukuran kecil tersebut diidentifikasi dalam kelompok yang disebut frenulate. Para ilmuwan belum banyak tahu mengenai cacing jenis ini. Salah satu rahsia alam yang telah diketahui bahawa di dalam tubuhnya terdapat organ khusus yang mengandung bakteria.

Bakteri tersebut membantu menghasilkan senyawa organik yang dibutuhkan cacing tersebut. Tubuh cacing menyerap zat kimia seperti methan melalui permukaan tubuhnya dan meneruskannya ke organ beriisi bakteria untuk diolah.

Gara-gara mengunyah kitab injil , anjing ini dihukum gantung dengan kabel elektrik

Pihak berwajib Amerika Syarikat (AS) mendakwa seorang perempuan atas kejahatan terhadap binatang. Dia mengaku menggantung hingga mati anjing peliharaan anak saudaranya.

Anjing jenis pit bull ini digantung di pokok dengan kabel elektrik. Tidak hanya menggantungnya, anjing itu bahkan dibakarnya, demikian dilaporkan Associated Press, Rabu (26/1/2011).

Alasan Miriam Smith membunuh anjing tersebut kerana binatang itu menggigit dan mengunyah injil yang dia miliki. Perempuan berusia 65 tahun mengatakan membunuh anjing bernama Diamond itu, kerana menganggapnya anjing setan.

SDia juga mengatakan yang dia khuatir  anjing tersebut melukai anak-anak yang ada di kawasan rumahnya. Smith pun ketika ini masih  di penjara Spartanburg setelah  ditangkap.

Perempuan tua tersebut dihadapkan pada hukuman penjara 180 hari hingga lima tahun penjara bila terbukti bersalah. Pihak berwajib menyatakan bangkai anjing tersebut ditemukan ditumpukan rumput dengan kabel yang masih terlilit di lehernya.

COLUMBIA, RIMANEWS

Lelaki 29 tahun akan jadi datuk termuda

Seorang lelaki berusia 29 tahun akan menjadi datuk termuda setelah anak perempuannya yang baru berusia 14 tahun memberitahu soal kehamilannya.

Lelaki yang namanya dirahsiakan ini tinggal di wilayah South Wales, England. Anak perempuan dan kekasihnya bersekolah di tempat yang sama dan bayinya itu dijangka lahir pada bulan Ogos nanti.

"Ini sungguh membuat saya gila. Saya akan menjadi datuk dan saya berusia 14 tahun ketika anak saya lahir. Kini dia akan memiliki seorang bayi," kata si ayah.

"Dia masih sangat muda namun dia memutuskan untuk memelihara bayi itu. Saya suka cerita mengenai bahawa saya menjadi datuk termuda di England namun pada masa yang bersamaan sangat marah ketika tahu dia hamil," ujarnya.

"Saya tahu betapa sulitnya menjadi orangtua di usia remaja dan dia akan melalui hal yang sama," kata si ayah. Gadis  yang namanya dirahsiakan ini tetap bersekolah sambil menanti kelahiran bayinya dan akan kembali belajar.

Sumber: Daily Mail

Arkib Blog

 
© borak kosong All Rights Reserved