Sekumpulan beruang kutub jatuh dari langit

on 18 Januari 2011

Dalam sebuah iklan yang dibuat oleh Plane Stupid diperlihatkan bagaimana sekumpulan beruang kutub berjatuhan dari langit. Hal ini dimaksudkan untuk menunjukkan terdesaknya kehidupan beruang kutub akibat pemanasan global.
Diprediksi jika keadaan iklim seperti sekarang ini terus berlanjut, populasi beruang Kutub akan punah kurang dari 100 tahun lagi.


Plane Stupid mengatakan "Mereka membuat iklan ini, dimaksudkan untuk memperingatkan manusia terhadap kesan jangka pendek global warming. Kami menggunakan beruang kutub, kerana merekalah yang ketika ini paling merasakan kesan global warming itu sendiri. Dimana habitat mereka untuk hidup terancam lenyap."


[Gila] Ramai wanita Bangladesh disimbah asid kerana tolak pinangan

Wajah wanita-wanita muda di Bangladesh terancam cacat jika menolak untuk berkahwin. Hal ini terjadi kerana siraman asid oleh pelamarnya.

Di Bangladesh, kes serangan dengan menggunakan asid kepada wanita dan keluarganya tinggi. Serangan itu ditujukan kepada wanita-wanita muda yang menolak lamaran untuk menikah.

Proses pernikahan yang gagal dengan alasan mahalnya mahar yang harus dibayar calon pengantin laki-laki, kadang berhujung dengan serangan air asid terhadap calon pengantin perempuan. Anak-anak juga menjadi sasaran dalam kes pertikaian keluarga.

Sebab itu juga pemerintah Bangladesh bermaksud mengatur penjualan dan pembelian air asid dengan harapan kes serangan dengan menggunakannya menurun.

"Para pejual harus menulis nama-nama pembeli asid sehingga kami memiliki catatannya. Intinya kami ingin membatasi pembeliannya ini sehingga tidak akan disalahgunakan," kata menteri perdagangan, Faruk Khan, kepada BBC.

Ancaman hukuman mati

Pada tahun 2002, Bangladesh telah menerapkan peraturan dengan ancaman hukuman mati terhadap para pelaku serangan yang menggunakan asid. Hukuman berat tersebut membuat jumlah kes serangan menggunakan asid menurun.

Namun kelompok-kelompok penekan mengatakan tahun lalu, jumlah penyerangan dengan menggunakanasid kembali meningkat. Tidak kurang dari 153 orang, sebahagian besar wanita dan anak anak, menjadi korban serangan asid sepanjang tahun lalu.

LSM di Bangladesh mengatakan lemahnya menegakkan hukuman membuat tidak banyak pelaku yang diseret ke muka pengadilan.

sumber : TRIBUNNEWS.COM

Arkib Blog

 
© borak kosong All Rights Reserved