Pelik..Ada Penguin ‘Gay’ di Zoo Toronto

on 07 November 2011

Kedua penguin ini sering terlihat menyentuh satu sama lain dan pergi bersama setiap malam. Dan sekarang Buddy dan Pedro telah membuat penjaga di zoo Toronto bertanya-tanya apakah kedua penguin Afrika ini benar-benar adalah pasangan gay.

Para penjaga zoo telah memperhatikan duo penguin jantan ini menunjukkan tanda-tanda perilaku kahwin, termasuk meringkik dan mempertahankan wilayah mereka.

Tetapi hubungan aneh keduanya tidak ditakdirkan untuk bertahan lama kerana pihak zoo bermaksud untuk memisahkan mereka untuk mengakhiri kisah cinta pasangan unik ini.

Ini disebabkan penguin Afrika saat ini terancam punah, dan zoo harus mengikuti rencana mereka untuk kelangsungan hidup spesies ini dengan memberikan pasangan betina kepada mereka agar dapat berkembang biak.

Pasangan tak Lazim : Buddy dan Pedro, dua Penguin jantan diZoo Toronto ini menunjukan hubungan asmara yang tak lazim


Buddy (20), dan Pedro, (10), yang dibesarkan di penagkaran di Toledo, Ohio, adalah sebahagian dari pameran penguin Afrika yang dibuka pada zoo Toronto, Amerika Syarikat (AS) sejak Mei lalu.

Hubungan mereka, disebut sebagai ‘ikatan pasangan’ oleh zoo, dilanjutkan setelah mereka tiba di Kanada

kedua penguin ini bahkan melakukan ritual yang sama dengan pasangan penguin yang akan kahwin

Pada siang hari, ke-12 penguin ini yang terdiri dari enam pasang jantan dan betina, berenang dan bermain bersama di kandang mereka, yang mempunyai sebuah kolam dengan jendela bawah air diperuntukan bagi publik untuk melihat aksi penguin-penguin ini. Namun anehnya, setiap malam tiba Buddy dan Pedro selalu terlihat berpasangan.

“Mereka melakukan perilaku kekasih dan kahwin seperti yang dilakukan penguin jantan dan betina pada umumnya, dan ini merupakan hal baru bagi kami” kata salah satu penjaga zoo Toronto.

Ketika melakukan panggilan kahwin, penguin membuat suara ringkikan seperti keledai. Dimana mereka mempertahankan wilayah mereka, dan menyendiri bersama pasangan mereka.

“Ini adalah masalah rumit, mereka nampaknya berada dalam sebuah hubungan cinta.” keluh Joe Torzsok, ketua zoo Toronto.

Ternyata, hubungan ‘unik’ Pedro dan Buddy bukanlah kes pertama, kerana zoo di Jepun, Jerman dan Sea World Orlando juga mencatat adanya hubungan tidak lazim di antara penguin.

Diketahui, spesies lain haiwan yang juga menunjukkan kecenderungan homoseksual adalah zirafah, ikan lumba-lumba dan monyet.

Sumber : dailymail
Ranking: 5

{ 0 komen... read them below or add one }

Catat Ulasan

Arkib Blog

 
© borak kosong All Rights Reserved