Wajah Chubby Lebih Awet Muda

on 30 Jun 2012

BANYAK perempuan yang beranggapan bahawa tubuh ramping akan membuat mereka nampak lebih muda. Namun, hasil kajian terbaru malah bertentangan dengan itu. Disebutkan, perempuan berusia di atas 40 tahun akan terlihat lebih muda apabila memiliki wajah yang chubby.

Kesimpulan itu didapati setelah para peneliti membandingkan 186 pasang orang kembar identiti. Ditemukan, penambahan berat badan pada perempuan boleh membuat mereka terlihat lebih muda empat tahun.

Ketua kajian ini  Dr Bahaman Guyuron berkata, "Penampilan seseorang boleh dipengaruhi genetik dan faktor lingkungan." Kerana orang kembar identiti memiliki penampilan serupa, maka untuk memperkirakan usia mereka boleh dilihat dari faktor eksternal seperti gaya hidup. Untuk itu, peneliti lalu mengalkulasikan indeks massa tubuh setiap pasangan kembar.

"Mereka yang memiliki indeks massa tubuh yang  lebih malah terlihat lebih muda dua-tiga tahun. Ini ditemukan pada perempuan berusia 40 tahun ke atas," kata Guyuron seperti dikutip The Telegraph.

"Semakin banyak lemak di wajah, terutama di pipi, Anda akan semakin mendapatakan wajah lebih muda," kata Rajiv Grover, konsultan bedah plastik di Secretary of the British Association of Aesthetic Plastic Surgery. "Sebaliknya, diet berlebihan yang menyebabkan wajah menjadi cengkung akan membuat penampilan nampak lebih tua."

Terlebih, jelasnya, bagi mereka yang menjalani diet secara tidak konsisten hingga tercipta efek yo-yo. Tak hanya akan membuat lemak di wajah hilang, tapi juga membuat kulit yang tadinya meregang menjadi mengendur kemudian meregang kembali sehingga garis wajah di hidung dan mulut serta rahang akan terlihat lebih jelas dan tampak seperti kedutan. Maka itu, bersyukurlah mereka yang berwajah chubby! (Pri/OL-06)
Ranking: 5

{ 3 komen... read them below or add one }

mcm ni lah berkata...

terlebih gemuk pun bahaye gak,.. biar berisi sikit takper


Rabu, April 06, 2011
mcm ni lah berkata...

terlebih gemuk pun bahaye gak,.. biar berisi sikit takper


Rabu, April 06, 2011
drilyas berkata...

Terlebih gemuk memang bahaya. Lihat datuk nenek kita yang panjang usia dan sihat tubuh badan. Saya pengasas Jurus Strum Formula untuk mengekalkan bentuk tubuh badan yang sihat, langsing (bukan kurus), cergas dan awet muda. Baca blog saya: drilyasharunmalaysia.blogspot.com


Sabtu, Jun 04, 2011

Catat Ulasan

Arkib Blog

 
© borak kosong All Rights Reserved