Patung disingkirkan kerana pyudarnya terlalu besar

on 06 Mei 2012

 Sebuah kota kecil di Perancis,  Neuville-en-Ferrain heboh. Kota berpenduduk 10 ribu orang itu heboh gara-gara sebuah patung yang disingkirkan dari Dewan Bandaraya. Patung Marianne itu dipindah kerana payudaranya dinilai terlalu besar.
“Ini membuat orang-orang yang melihatnya berkata-kata,” kata seorang pegawai Bandar yang enggan disebutkan namanya. “Terutama ketika ada acara di sini, misalnya ketika ada orang yang menikah.”
Datuk Bandar Gerard Cordon pun geram akibat banyak cerita tentang patung ini. Dia menyingkirkan patung itu dan memujuk Dewan Kota untuk menyetujui dana 900 euro dalam anggaran tahun ini. Dana itu untuk membeli patung baru.  Gerard ingin payudara di patung Marianne yang baru tidak terlalu besar.
Marianne memang bukan tokoh sembarangan. Dia adalah simbol Republik Perancis. Patung Marianne ini dibuat dan diletakkan di Dewan Bandaraya pada 2007. Patung ini dibuat dengan harga 1.400 euro.
Artis yang membuat patung ini, Catherine Lamacque tak percaya patungnya disingkirkan. “Keputusan Datuk Bandar sangat absurd. Aku berharap dia tidak menghancurkannya,” kata Catherine seperti dikutip dari laman ABC, 2 April 2011.
Menurut seorang pegawai Balndaraya lainnya keputusan menyingkirkan patung ini sepenuhnya keputusan Datuk Bndar. “Ini bukan keputusan bersama, tapi keputusan dia sendiri,” kata pegawai yang tak mahu disebut namanya itu. “Padahal ini karya seni yang indah,” ujarnya.
Ranking: 5

{ 1 komen... read them below or add one }

mcm ni lah berkata...

ermmm mantap nye genuak mary anne tu,. hahahaa


Isnin, April 04, 2011

Catat Ulasan

Arkib Blog

 
© borak kosong All Rights Reserved