Negara terkecil di dunia dengan jumlah penduduk hanya 3 orang

on 13 Julai 2012

Sebagaimana syarat-syarat berdirinya sebuah negara yang berdaulat, maka Republik Molossia memang layak dikatakan sebagai negara Republik terkecil di muka bumi ini, walau mungkin tidak akan pernah terdaftar di Perikatan Bangsa-Bangsa (PBB), namun Republik yang memiliki wilayah kedaulatan sendiri ini memang ada secara faktual, de facto.
Pemimpin Negara Molossia Kevin Baugh , pendiri sekaligus pimpinan negara Molossia

Republik Of Molossia secara geografi berada di dalam negara Amerika Syarikat iaitu di Dayton Nevada, jadi negara Molossia dikelilingi oleh negara Amerika Syarikat. Negara paling kecil ini di pimpin oleh seorang ditaktor yang bernama Kevin Baugh dimana Kevin ditemani oleh 2 anaknya di negara yang ia proklamirkan 3o tahun silam itu.
Molossian Bangsa yang didirikan pada 26 Mei 1977 . Dikenal pada waktu itu sebagai Republik Grand Vuldstein, James Spielman dinyatakan Raja James I, dan Kevin Baugh dinyatakan Perdana Menteri. Setelah tempoh singkat kegiatan sporadis bangsa memasuki masa dormansi. Raja James I, meskipun masih raja, tidak lagi menjadi aktif dalam kerajaan pada waktu itu. Kerajaan terus, tanpa campurtangan Raja, dan terus dikembangkan oleh Perdana Menteri. Pada tahun 1980 itu berganti nama menjadi Kerajaan Edelstein, dan pada tahun 1988 berganti nama XI itu lagi, kali ini sebagai Kerajaan Zaria. Kerajaan nomaden ada sebagai pemerintah, tanpa sebuah rumah. Dijalankan oleh Perdana Menteri, Pemerintah bepergian ke Eropa. Sementara di Eropa, dan setelah kembali dari Eropa pada tahun 1992 XV, Kerajaan makmur dan tumbuh dalam budaya.
Molossia juga menerbitkan Passport selperti negara berdaulat

Memiliki layanan Pos sendiri, setem dan kpejabat  pos

Luas Wilayah : 14.3 acres
Date of foundation : 3 September 1999 (Saat di Nevada)
Pemimpin : Kevin Baugh (Ditaktor)
Bentuk Negara : Republic (Dictatorship de facto)
Bahasa : English (Deseret), Esperanto, and “Griko”
Mata Wang : Valora (Dari Koin Kasino)
Ibu Kota : Espera
Time Zone : Molossian Standard Time (UTC-7 hours, 29 minutes)
Penduduk Manusia : 3 (3 lainnya anjing )




Negara ini juga memiliki website rasmi kenegaraan yang  lengkap infonya.
Ranking: 5

{ 23 komen... read them below or add one }

kucarkacir berkata...

xpenah tahu pun pasal nie..


Jumaat, April 08, 2011
lepak.com.my berkata...

biar betul....sikitnya penduduk dia...huhuhu...


Jumaat, April 08, 2011
cik ubi berkata...

tak leh mewakili negara untuk sukan olimpik la ni..


Jumaat, April 08, 2011
Anitafasha berkata...

Penduduk yang merupakan ahli keluarga saje. Hmm.. memang pelik..


Jumaat, April 08, 2011
basir Annas berkata...

sedikit sangat penduduknya :D


Ahad, April 10, 2011
dina darwina berkata...

bole plak wat negara wlpun ad 3 org jer..pelik


Sabtu, April 23, 2011
usahawan berkata...

Info yang menarik... Xpernah dengar lagi sebelum ni...


Ahad, Jun 05, 2011
alif ismail berkata...

hum...mcm x lOgik je naK dirikan sebuah negara dgn hnya 3 penduduk...

hum...cane lah nak bangunkan tempat ni ek...huhu


Ahad, Jun 19, 2011
Amir berkata...

Kalau mcm ni blh ar aku wujudkan sebuah negara Islam kat celah2 Amerika Syarikat....hehehe...


Selasa, Jun 28, 2011
Muzafar berkata...

Harap pasni org Islam akan bukak negara baru kat celah2 US. Barulah gerun si kapiq2 kat sana tu...


Selasa, Jun 28, 2011
blogkereta berkata...

senang nak kena jajah la cam ni kalau loghat ngan US... :D


Selasa, Julai 05, 2011
Akue Achik berkata...

maw jd pnduduk sini la..hoho


Isnin, Julai 11, 2011
perfect life z berkata...

baru tahu wujudnya negara kecil ni


Isnin, Julai 11, 2011
AdiaLuze berkata...

Hi hi hi ... Lawaknye .. Penduduknye 3 org je manusia ye .. Hi hi hi


Jumaat, Julai 22, 2011
eddy syrol berkata...

omaigodddddddd.... jom memenuhi negara ni.heheh


SEGMEN PERTAMA EDDY SYROL


INI BLOG EDDY SYROL


Rabu, Ogos 10, 2011
ahmad zikry berkata...

terbaik!!!!!!


Isnin, Januari 02, 2012
mizi berkata...

Baik Amerika jajah je negara ni....habis cerita...merepek je ada 3 org...org lain 1 keluarga lagi ramai drp penduduk negara ni...


Isnin, Januari 02, 2012
Tanpa Nama berkata...

apa negar nya makmur


Selasa, April 03, 2012
Tanpa Nama berkata...

molossia ~ malaysia....lebeh kurang jer.....


Sabtu, Julai 14, 2012
marbisha berkata...

ye ke???? kalau 3 org je manusia (srg pemerintah, 2 anaknya), mcmna uruskan pos & pasport? siapa pekerja?


Khamis, Ogos 30, 2012
John Abraham berkata...

Klu aku duduk sana pasti dilantik jadi menteri wow


Khamis, Disember 05, 2013

Catat Ulasan

Arkib Blog

 
© borak kosong All Rights Reserved