Home » , » Negara terkecil di dunia dengan jumlah penduduk hanya 3 orang

Negara terkecil di dunia dengan jumlah penduduk hanya 3 orang

Sebagaimana syarat-syarat berdirinya sebuah negara yang berdaulat, maka Republik Molossia memang layak dikatakan sebagai negara Republik terkecil di muka bumi ini, walau mungkin tidak akan pernah terdaftar di Perikatan Bangsa-Bangsa (PBB), namun Republik yang memiliki wilayah kedaulatan sendiri ini memang ada secara faktual, de facto.
Pemimpin Negara Molossia Kevin Baugh , pendiri sekaligus pimpinan negara Molossia

Republik Of Molossia secara geografi berada di dalam negara Amerika Syarikat iaitu di Dayton Nevada, jadi negara Molossia dikelilingi oleh negara Amerika Syarikat. Negara paling kecil ini di pimpin oleh seorang ditaktor yang bernama Kevin Baugh dimana Kevin ditemani oleh 2 anaknya di negara yang ia proklamirkan 3o tahun silam itu.
Molossian Bangsa yang didirikan pada 26 Mei 1977 . Dikenal pada waktu itu sebagai Republik Grand Vuldstein, James Spielman dinyatakan Raja James I, dan Kevin Baugh dinyatakan Perdana Menteri. Setelah tempoh singkat kegiatan sporadis bangsa memasuki masa dormansi. Raja James I, meskipun masih raja, tidak lagi menjadi aktif dalam kerajaan pada waktu itu. Kerajaan terus, tanpa campurtangan Raja, dan terus dikembangkan oleh Perdana Menteri. Pada tahun 1980 itu berganti nama menjadi Kerajaan Edelstein, dan pada tahun 1988 berganti nama XI itu lagi, kali ini sebagai Kerajaan Zaria. Kerajaan nomaden ada sebagai pemerintah, tanpa sebuah rumah. Dijalankan oleh Perdana Menteri, Pemerintah bepergian ke Eropa. Sementara di Eropa, dan setelah kembali dari Eropa pada tahun 1992 XV, Kerajaan makmur dan tumbuh dalam budaya.
Molossia juga menerbitkan Passport selperti negara berdaulat

Memiliki layanan Pos sendiri, setem dan kpejabat  pos

Luas Wilayah : 14.3 acres
Date of foundation : 3 September 1999 (Saat di Nevada)
Pemimpin : Kevin Baugh (Ditaktor)
Bentuk Negara : Republic (Dictatorship de facto)
Bahasa : English (Deseret), Esperanto, and “Griko”
Mata Wang : Valora (Dari Koin Kasino)
Ibu Kota : Espera
Time Zone : Molossian Standard Time (UTC-7 hours, 29 minutes)
Penduduk Manusia : 3 (3 lainnya anjing )




Negara ini juga memiliki website rasmi kenegaraan yang  lengkap infonya.

23 ulasan:

  1. Balasan
    1. molossia ~ malaysia....lebeh kurang jer.....

      Padam
  2. biar betul....sikitnya penduduk dia...huhuhu...

    BalasPadam
  3. tak leh mewakili negara untuk sukan olimpik la ni..

    BalasPadam
  4. Penduduk yang merupakan ahli keluarga saje. Hmm.. memang pelik..

    BalasPadam
  5. sedikit sangat penduduknya :D

    BalasPadam
  6. bole plak wat negara wlpun ad 3 org jer..pelik

    BalasPadam
  7. Info yang menarik... Xpernah dengar lagi sebelum ni...

    BalasPadam
  8. hum...mcm x lOgik je naK dirikan sebuah negara dgn hnya 3 penduduk...

    hum...cane lah nak bangunkan tempat ni ek...huhu

    BalasPadam
  9. Kalau mcm ni blh ar aku wujudkan sebuah negara Islam kat celah2 Amerika Syarikat....hehehe...

    BalasPadam
  10. Harap pasni org Islam akan bukak negara baru kat celah2 US. Barulah gerun si kapiq2 kat sana tu...

    BalasPadam
  11. senang nak kena jajah la cam ni kalau loghat ngan US... :D

    BalasPadam
  12. maw jd pnduduk sini la..hoho

    BalasPadam
  13. baru tahu wujudnya negara kecil ni

    BalasPadam
  14. Hi hi hi ... Lawaknye .. Penduduknye 3 org je manusia ye .. Hi hi hi

    BalasPadam
  15. terbaik!!!!!!

    BalasPadam
  16. Baik Amerika jajah je negara ni....habis cerita...merepek je ada 3 org...org lain 1 keluarga lagi ramai drp penduduk negara ni...

    BalasPadam
  17. apa negar nya makmur

    BalasPadam
  18. ye ke???? kalau 3 org je manusia (srg pemerintah, 2 anaknya), mcmna uruskan pos & pasport? siapa pekerja?

    BalasPadam
  19. Klu aku duduk sana pasti dilantik jadi menteri wow

    BalasPadam

Arkib Blog