Budak perempuan ini buta dalam 10 minggu

on 05 Mei 2012

SEORANG anak perempuan yang baru berusia 11 tahun, Becky Cranmer, mengalami nasib buruk. Ia telah kehilangan kemampuannya untuk melihat hanya dalam waktu 10 minggu. Apa yang sebenarnya menimpa Becky?

 Becky didianosis menderita optic neuritis yakni terjadinya peradangan pada saraf mata. Keadaan ini sebenarnya  jarang terjadi dan biasanya dapat segera diatasi dengan pemberian steroid. Namun, sayang upaya itu gagal pada Becky. Keluarganya pun mengisahkan bahawa pihak rumah sakit menyatakan bahawa telah terjadi pembengkakan yang disebabkan oleh kurangnya asupan vitamin.

Si kecil Becky mulai merasakan adanya masalah pada matanya sekitar enam bulan lalu ketika ia tengah asyik menikmati masa cuti sekolahnya di Manchester. Sang ibu, Angela yang berasal dari Denton berkata "Saat itu kami berada di karavan dan anehnya Becky terus mengeluh dan meminta agar lampu dinyalakan.padahal saat itu cuaca sangat cerah. Ia juga selalu membawa buku kemana-mana, tapi ia tidak membacanya kerana ia berkata matanya terlalu letih."

Angela pun bergegas membawa anaaknya ke doktor mata yang lalu memberi rujukan agar pergi ke hospital.. Enam minggu berikutnya Becky menjalani serangkaian ujian di Hospital Royal Oldham dan Royal Manchester Children. Angela menuturkan Becky telah menjalani beberapa ujian seperti  darah, pungsi lumbar, dan pemindaian MRI. Ia pun berkata akan mengupayakan apa pun demi kesembuhan anaknya tersebut. Menurutnya, doktor tak mampu mengetahui apakah mata Becky telah mengalami kerosakan akibat pembengkakan. Bila memang tidak rosak ia boleh mendapatkan penglihatannya kembali.

Angela, 44, yang juga memiliki seorang anak lelaki bernama Colin, 13, bekerja sebagai asisten pengajar, tapi ia kini telah mengundurkan diri demi pengubatan Becky. (Pri/OL-06)
Ranking: 5

{ 1 komen... read them below or add one }

mcm ni lah berkata...

kesian kecik2 lagi dah buta,.


Khamis, Mac 31, 2011

Catat Ulasan

Arkib Blog

 
© borak kosong All Rights Reserved