Pohon Terbesar

on 18 Julai 2010

Di Benua Afrika ditemukan pohon terbesar di dunia,nama pohon ini adalah Baobab.Baobab adalah pohon yang dapat hidup lama dan sering disebut Tree of Life kerana pohon ini mampu hidup sampai 800 tahun.Baobab dapat menyimpan 300 liter air sekaligus dalam musim hujan,pohon ini dikeramatkan di daerah asalnya kerana mengingatkan penduduk tentang nenek moyangnya.


Lubang Terbesar

Mir Mine adalah salah sebuah lombong berlian yang terbesar di dunia.Terletak di Mirny,Timur Siberia.Ia sangat dalam sehinggakan mampu menyedut helikopter kedalamnya.Dengan ini ,kawasan ini adalah kawasan larangan bagi helikopter.


Lombong ini mempunyai kedalaman 525 meter dan diameter 1.25 kilometer (1250meter).Ianya ditemui pada 13 Jun 1955 oleh Ahli Geologi Soviet Yuri Khabarin , Ekaterina Elaggina dan V.Avdenko semasa Ekspedisi Amankinsku.Ia telah beroperasi selama 50 tahun dan ditutup pada 30 April 2004.


Babi dan Kerbau


Diceritakan dalam sebuah hutan tinggal berbagai-bagai binatang.Ada dua ekor sahabat baik yang sangat akrab iaitu seekor anak babi dan seekor anak kerbau.Pada suatu petang mereka berdua lepak di sebuah taman di dalam hutan,

Babi : "Issh..boring betul ari nie kerbau..''

Kerbau : "Aku pun boring jugak...Kau fikir ape yang patut kita buat agar hilang boring nie!!!?"

Babi : "Aaaa..aku ada satu cadangan.Apa kata kita melukis.Kau lukis muka aku dan aku pulak akan lukis muka kau,"

Kerbau : "Hmmm...okey jugak tu.First kau lukis muka aku dulu . Lepas baru aku pulak lukis muka kau."

Babi : ''Ok ..kau duduk diam-diam."

Lima minit kemudian.....

Babi  : "Dah siap..nah kau tengok.."

Kerbau ;"Wah ..lawanya kau lukis..pandai.Ok..aku pulak lukis muka kau."

Lima minit kemudian.....

Kerbau : "Nah dah siap aku lukis muka kau yang handsome niee.."

Babi : (Muka Babi tiba-tiba jadi merah dan memarahi anak kerbau) Apa yang kau lukis niee kerbau?"

Kerbau : "La aa ..betul apee..Kan aku lukismuka kau tu .(Kerbau tak puas hati)

Babi  : " Ni..bukan muka aku..Ni muka babi..'

Kerbau : @##$%%^(aku terajang jugak)

p/s tak sedar diri punya khinzir....

Pinggang Terkecil

Cathie Jung wanita berasal dari Amerika Syarikat yqng kini berusia 71 tahun adalah pemegang rekod dunia sebagai manusia dengan pinggang tekecil.Ukuran pinggangnya 38.1cm bersamaan 15 inci.Pinggangnya kecil kerana sentiasa memakai korset setiap hari 24 jam sejak tahun 1983 walaupun ketika tidur.Satu -satunya waktu Cathie menanggalkan korsetnya adalah ketika mandi.

p/s tak sanggup....





Tahi lalat melambatkan proses penuan


Kajian penyelidik Britain mendapati tahi lalat berupaya melambatkan proses penuaan individu yang memilikinya di sebalik bintik -bintik hitam yang sering di anggap hodoh.

Malah kajian terhadap 900 responden itu juga mendakwa jumlah tahi lalat yang banyak diwajah seseorang itu turut berupaya mengurangkan risiko tumor,diabetes,sakit jantung serta osteoporosis.


p/s rugi siapa yang dah buang...



Wanita yang memiliki dua vagina


Lauren Williams yang berasal dari England disahkan oleh doktor mempunyai dua vagina,dua rahim.dua uterus.Dan yang peliknya dia baru mengetahui setelah berumur 28 tahun.Kes ini terbongkar setelah dia merasa selama 28 tahun ini dia menderita kerana mengalami kedatangan haid selama 21 hari .Bagi wanita normal cuma 7 hari.Kerana tidak tahan lagi ,dia merujuk kesnya kepada doktor dan barulah dia sedar yang dia mempunyai dua  vagina ,rahim dan uterus.


Tidak tidur 30 tahun


Thai Ngoc 64 tahun mengatakan bahawa ia tidak boleh tidur setelah menderita demam pada 1973 dan sudah menjalani 11,700 malam tanpa tidur.Dia juga tidak tahu punca penyakitnya dan juga tidak tahu penyakit ini menggangu kesihatannya atau tidak.Namun dia masih lagi sihat dan bertani seperti biasa.

Dia sering membawa guni seberat 50kg sejauh 4 km setiap pagi.Doktor mengesahakan dia sihat dan cuma menderita gangguan ringan pada fungsi hatinya.
Selama 3 bulan pertama tidak tidur ,dia dapat menggali dua lubang besar dan kini digunakan sebagai kolam ikan.(link)


5 tahun tidur peluk mayat isteri

Rasa kehilangan yang begitu mendalam membuat seorang lelaki di Vietnam selama 5 tahun tidur dengan mayat isteri.Ia mengaku melakukannya hanya kerana ingin memeluk isterinya yang tercinta.Satu tahun setelah kematian isterinya,Le Vanyang berasal dari kota kecil di Quang Nam ini,menggali kubur isterinya.Lelaki berusia 55 tahun ini kemudian mengenakan pakaian pada mayat isterinya dan menempatkannya di tempat tidur.

Sebelumnya dia pernah tidur selama 20 bulan di pusara isterinya pada tahun 2003 tetapi kerana keadaan cuaca dan kesihatan yang tidak mengizinkan ,dia memberhentikannya.Kemudian dia  membuat terowong kedalam kubur isterinya supaya dapat tidur dengan mayat isterunya.Kebiasann ini terhenti  jika anak-anaknya melarangnya.

Hingga satu malam di bulan November 2004,dia menggali kubur dan membawa mayat isterinya kerumah supaya dapat dipeluknya ketika tidur.Keanehannya ini menyebabkan jirannya tidak berani mengunjunginya lagi.(link)





Arkib Blog

 
© borak kosong All Rights Reserved