KECEMASE

on 16 Julai 2010

bullet ambulan Pictures, Images and Photos



Pada suatu hari di Hospital Kota Bharu...Seorang lelaki berusia lingkungan 70-an sedang menunggu untyuk mendapatkan rawatan.Disebelahnya duduk seorang lelaki muda dengan tujuan yang sama.

Lelaki muda itu menyapa ,"Pok cik ni saki gapo?"

"Kecing manih.Lamo daoh."

Tiba -tiba kakitangan hospital kelihatan cemas dan mengusung masuk seorang pesakit tidak sedarkan diri.
Pak cik tua tadi bertanya orang muda  di sebelahnya,"Tu bakpo  pulok?"

"KECEMASE"

"OOOOHHH rupanya kecing mase lebih teruk dari kencing manih.



Banduan bijak


Seorang bapa menulis surat kepada anaknya yang berada dipenjara kerana terbabit dalm kes rompakan bank.Tulisan surat si bapa berbunyi.
'Anakku ayah sudah tua ,tak larat lagi nak kebendang,orang lain dah mula membajak.Tapi siapa nak tolong ayah?Kamu pula dipenjara,"
Anaknya menulia surat itu beberapa minggu kemudian.Bunyi balasan surat itu ialah ...
"Tolonglah ayah...!!Jangan  dibajak sawah itu...kerana di sanalah saya tanam duit bank yang saya rompak."
Rupanya surat itu telah ditapis oleh pihak polis,maka datanglah polis beramai-ramai dan jentolak untuk mengali sawah milik  bapa banduan.Mereka pun menggali ,membajak seluruh sawah dengan harapan dapat menjumpai wang tersebut.
Si bapa menuklis surat kembali kepada anaknya,"Anakku setelah ayah terima suratmu,datang satu pasukan polis dan jentolak membajak ,menggali seluruh sawah tetapi tidak berjumpa apa-apa pun.Apa harus ayah buat sekarang?"
Sianak pun menulis surat jawapan,"Sekarang ayah boleh muala menyemai padi,bukankah sawah sudah dibajak dan jangan lupa ucap terima kasih pada pihak polis."



Akhirnya bercakap juga

Enam tahun yang lalu seorang lelaki membeli seekor kucing dan cuba mengajar anak kucing itu bercakap....
Dari hari ke hari dia mengajar ..... tapi kucingnya itu hanya memandang tanpa berkata sepatah haram pun....Setelah enam tahun berlalu terjadilah keajaiban..tiba kucing itu berkata-kata.
"Hey awasssss....rantai bersi itu akan jatuh ke kepalamu."
Mendengar kucingnya mula bercakap,lelaki tersebut terkejut dan kaku di situ dan tiba-tiba rantai besi itu benar-benar jatuh  di atas kepalanya....lalu gooool
Kucingnya menggelengkan kepala dan berkata....
"Selama enam tahun engkau berusaha mengajar aku bercakap tapi setelah aku bercakap....engkau tak mahu mendengarpun cakapku

Kita patut malu bila tandas Masjid kotor....

slow close toilet seat Pictures, Images and Photos



Kita boleh lagi menerima hakikat bila tandas awam kotor baik di stesen bas,supermarket dan sebagainya.Tapi sukar diterima akal bila Masjid yang tersergam indah tandasnya tidak bersih,masjid dan surau biasa lagi teruk.Antara kecacatan biasa tandas masjid dan surau kita ialah daun pintu tak boleh ditutup atau langsung tak ada daun pintu.Singki tersumbat,kolah dan dan simen berselut,silap-silap boleh tergelincir jatuh.
Mangkuk tandas bertukar warna dari putih menjadi coklat.Nampak macam dah lama tak dicuci.Baunya lagi.Dalam hal ini nampak kita tak menepati tuntutan Islam iaitu mengutamakan kebersihan.
Negara maju yang bukan negara Islam kebanyakkan tandas mereka bersih.Mereka betul -betul menjaga kebersihan..Marilah kita sama-sama menjaga kebersihan terutama di Masjid dan surau serta kawasan sekelilingnya.

Arkib Blog

 
© borak kosong All Rights Reserved