iWONDER VS iPAD

on 25 Mei 2010

Satu produk keluaran China iWonder mirip iPad.Harganya lebih murah daripada iPad.Satu di jual degan harga US110 manakala iPad US400.Kualitinya tak sebagus iPad.Tapi setakat nak tengok filem sambil bebaring ok jugak.
Dashyat sampai macamni sekali otak di orang .Walaupun dia orang tiru kadang keluaran dia orang lebih canggih daripada yang sebenar.

Kahwinlah!

"Daripada kau bawak perempuan tu kehulu kehilir baik kau kahwin, tak de lah orang nak mengata macam-macam,"Itulah yang perkataan yang sering kita dengar daripada ibubapa yang risau tentang anaknya.Berkahwin bukan sahaja untuk memuaskan nafsu dan batin semata-mata tetapi terdapat banyak hikmah didalam perkahwinan itu.Perkahwinan merupakan satu ibadah dan sunnah Rasulullah SAW yang boleh membawa kepada ketaatan dan ketakwaan kepada Allah SWT.Mereka mestilah mengetahui tujuan dan hikmah sesuatu perkahwinan itu.Antara hikmah perkahwinan itu
  • Untuk mendekatan diri kepada Allah SWT kerana setiap perkahwinan yang ihklas merupakan satu ibadah dan dia telah sempurnakan separuh agamanya sesuai dengan Hadis Rasulullah SAW,"Apabila seorang hamba Allah beristeri maka dia telah melengkapi sebahagian agamanya.Oleh itu hendaklah dia bertakwa kepada Allah untuk menyempurnakan sebahagiannya lagi,"(Hadis Riwayat Al-Baihaqi)
  • Menjaga maruah diri daripada melakukan maksiat kerana perkahwinan merupakan penyelesaian terbaik untuk memelihara kehormatan diri serta membezakan antara manusia dan haiwan.
  • Memenuhi tuntutan fitrah semulajadi manusia kerana manusia memerlukan zuriat untuk menyambung warisan tanpa perkahwinan manakan wujud kita pada hari ini.
  • Membolehkan naluri seks di salurkan ke tempat yang halal dan merupakan jalan yang terbaik untuk mendapatkan serta menjaga keturunan.Perkahwinan dapat mengelakkan zina kerana anak yang dihasilkan  berzina akan dipandang rendah oleh orang sekeliling.
  • Dapat menjaga kesihatan dan penyakit kerana perkahwinan dapat menghindarkan penyakit seperti AIDS.Orang yang melakukan zina akan mengalami masalah kesihatan ,mental,rohani dan jasmani serta berada dalam keadaan resah,gelisah kerana di hantui perasaan bersalah.
  • Dapat mencetuskan naluri keibubapaaan kerana setelah berkahwin mereka akan di kurniakan anak.Maka akan timbul perasaan kasih sayang serta tanggungjawab untuk mendidik dan membesarkan anak supaya menjadi anak yang soleh dan solehah.Zuriat yang dikurniakan adalah zuriat yang halal yang hanya didapatkan melalui perkahwinan.

Mereka memang biadap

Semakin hari semakin ramai warga Afrika yang datang kenegara kita dan kebanyakkan yang datang memegang status pelajar.Kebanyakkan mereka yang datang membawa sekali adat dan budaya mereka.Mereka tidak ada sifat rasa hormat kepada orang sekelilingnya.
Sikap mereka yang kadang-kadang rakus ,ganas serta suka menganggu anak gadis malahan ada juga isteri orang di ganggu membuat kan kita rasa benci .Perasaan marah ini semakin membara apabila mereka sanggup mengurung serta merogol gadis melayu.Mereka juga suka berbuat bising dan mabuk.Banyak juga kes-kes jenayah yang melibatkan warga Afrika seperti black money.
Sikap kasar dan badannya yang sasa membuatkan orang takut terutamanya golongan wanita.Mereka beranggapan bahawa wanita di Malaysia ini mengamal kan seks bebas.Padang permainan kanak-kanak di  kawasan mereka tinggal juga di kuasai mereka.
Perkara ini jika tidak di bendung pasti akan menimbulkan banyak kes jenayah.Sikap penyabar orang kita membuatkan mereka berani memijak kepala kita.

AOKIGAHARA

AOKIGAHARA adalah sebuah hutan di kaki Gunung Fuji di Jepun.Di sinilah tempat yang paling popular untuk membunuh diri .Mereka datang dari segenap pelosok Jepun semata-mata untuk membunuh diri.lebih 500 orang telah mengambil nyawa mereka sendiri di Aokigahara dan 78 mayat di temui pada tahun 2002.Setiap minggu pihak polis akan mengadakan rondaan mencari mayat baru.

Kecewa putus cinta?

Putus cinta kadang -kadang boleh menyebabkan seseorang itu hilang kewarasannya dalam berfikir.Ada yang sanggup membunuh diri dan kadang-kadang mengambil tindakan yang tidak masuk akal.Ada beberapa cara yang boleh kita anbil apabila putus cinta,
  • perbanyakkan doa kepada Allah SWT kerana Dia Maha mengetahui kepayahan hambaNya
  • berkongsi masalah dengan orang yang boleh di percayai
  • merehatkan fikiran dengan keluar bersama keluarga, kawan-kawan atau ketempat yang tenang
  • cari jalan penyelesaian agar masalah tidak menggangu kehidupan
  • dekatkan diri kepada Allah menerusi doa,solat sunat serta membaca Al Quran
  • dan jangan mengambil tindakan yang boleh merosakkan masa depan




Arkib Blog

 
© borak kosong All Rights Reserved