PERLU KITA TAHU 9

on 30 Jun 2010

YANG PERLU KITA TAHU...

  • Kebanyakan produk yang berada di pasaran masa kini memepunyai 'bar code' bagi memudahkan pembayaran.Sebenarnya produk pertama yang mempunyai 'bar code' adalah 'chewing gum'Wrigleys

  • Semua planet di angkasa bergerak mengelilingi matahari mengikut pusingan jam kecuali Venus yang melawan jam

  • Badan manusia mengandungi air sebanyak 38 liter.Jumlah itu cukup untuk mencuci kereta

Kubur yang boleh berkata-kata

Dikisahkan bahawa sewaktu Fatimah r.a meninggal dunia maka jenazahnya tealah di usung oleh empat orang.Mereka ialah Ali bin Abi Talib(suami Fatimah r.a) ,Hasan (anak Fatimah r.a),Husin(anak Fatimah r.a),Abu Dzafrrin Al -Ghifary r.a.
Sewaktu jenazah Fatimah r.a diletakkan ditepi kubur maka Abu Dzafrrin Al-Ghifary r.a berkata kepada kubur,"Wahai kubur,tahukah kamu jenazah siapakah yang kami bawakan kepada kamu?Jenazah yang kami bawa ini adalah Siti Fatimah az -Zahra anak Rasulullah SAW."
Maka berkata kubur,'Aku bukannya tempat bagi mereka yang berdarjat atau orang yang benasab,adapun aku adalh tempat amal soleh,orang yang banyak amalnya maka dia akan selamat dariku,tetapi jika orang itu tidak beramal soleh,maka dia tidak akan terlepas daripada aku (akan ku layan dia dengan seburuk-buruknya)."

PERLU KITA TAHU 8

YANG PERLU KITA TAHU....

  • Pencungkil gigi adalah objek yang biasanya menjadi punca rakyat Amerika Syarikat mati tercekik

  • Laut Merah di Asia Barat mendapat namanya daripada alga merah di permukaanya

  • Separuh daripada tulang dalam badan manusia terdapat di pergelangan tangan,buku lali,tangan dan kaki

PERLU KITA TAHU 7

YANG PERLU KITA TAHU....

  • Menghidu (bukan makan) pisang atau epal hijau boleh membantu mengurangkan berat badan

  • Air Terjun Angel di Venezuela (Amerika Selatan) yang tingginya 988.31 meter adalah air terjun yang tertinggi di dunia dan lapan belas lebih tinggi daripada Air Terjun Niagara

  • Epal lebih berkesan daripada kafein untuk membuat seseorang itu mudah bangun pagi

PERLU KITA TAHU 6

YANG PERLU KITA TAHU.....

  • Huruf yang paling kerap di gunakan dalam bahasa Inggeris adalah 'E' manakala 'Q' adalah huruf yang kurang di gunakan

  • Dianggarkan berjuta-juta pokok di dunia ditanam secara tidak sengaja oleh tupai yang menyembunyikan biji benih kacang dan kemudian terlupa tempat mereka menanam

  • Sebanyak 50,000 perkataan digunakan olen Ernest Vinccent Wright untuk menghasilkan novel GADSBY.Tetapi tiada satu pun perkataan dalam novel itu yang mempunyai huruf  'E'

PERLU KITA TAHU 5

YANG PERLU KITA TAHU...

  • Ubat gigi jenama Colgate mula diperkenalkan di negara Peranchis dengan nama Cue,mengambil sempena nama majalah lucah

  • Kira-kira 17 peratus manusia adalah kidal, sama dengan gorila dan cimpanzi

  • Beethoven iaitu seorang penggubah beberapa susunan muzik klasik terbaik di dunia sebenarnya adalah seorang pekak

TheTerrafugia Transition (kereta terbang)

The Terragugia Transition akhirnya diberikan kebenaran untuk terbang oleh The Federai Aviation Administration(FAA) untuk terbang.Kereta yang berharga US$ 200,000 sebuah,mungkin akan menjadi kenderaan masa hadapan.
Kereta yang akan dikeluarkan sepenuhnya pada suku pertama 2011.Kereta terbang ini dapat mengatasi kesesakan lalulintas.

Satu buang atas daun pisang ,satu buang atas tong sampah

Pagi ini  baca suratkhabar muka hadapan Harian Metro berita pembuangan bayi.Seorang bayi lelaki di tinggalkan diatas daun pisang .Kejadian ini berlaku di Rawang.Perbuatan ini dilakuakan oleh seorang remaja perempuan berusia 18 tahun yang bekerja sebagai pembantu kedai.
Kejadian yang berlaku di Seremban pula seorang bayi lelaki ditinggalkan di atas tong sampah dalam keadaan berpakaian lengkap.Bayi ini dijumpai oleh seorang pemandu lori pemungut sampah.Seorang wanita warga asing berusia 20-an ditahan untuk siasatan.

p/s bila lagi kejadian buang bayi ini akan berakhir?

Sotong Ramal Jerman KALAHKAN Argentina

Seekor sotong yang di dakwa mempunyai kuasa psikik meramalkan Jerman akan mampu mengalahkan Argentina pada perlawanan suku akhir Bolasepak Piala Dunia ini.Sebelum ini sotong ini sudah berjaya meramalkan dengan tepat empat keputusan perlawanan melibatkan pasukan Jerman.Ramalan itu di buat selepas sotongitu memilih bekas mengandungi makanan
yang di hiasi bendera Jerman berbanding satu lagi bekas dihiasi bendera Argentina.-kosmo

PERLU KITA TAHU 4


YANG PERLU KITA TAHU.....

  • Jika usus kecil seseorang manusia di leraikan,panjangnya boleh menjangkau sehingga empat atau lima kali ganda ketiggian orang itu

  • Haiwan yang paling banyak di muka bumi ini ialah semut.Nisbahnya adalah satu juta bagi setiap orang

  • Setiap 45 saat ,sebuah rumah di jilat api di USA

Nenek Berkhalwat Disebelah Masjid

Seorang nenek 49 tahun yang mempunyai cucu sebelas orang dan berasal dari Medan ditangkap berkhalwat bersama pasanganya seoran warga negara Pakistan 55 tahun yang telah bekerja selama 5 tahun di KTMB. Mereka  di cekup di sebuah hotel bajet yang terletak bersebelahan Masjid Zahir.Nenek itu sanggup datang dari Medan semata -mata untuk berjumpa kekasihnya yang dikenalinya setahun yang lalu.Lelaki Pakistan itu mengaku telah mempunyai isteri dan empat orang anak di kampung halamannya.

PERLU KITA TAHU 3

on 29 Jun 2010

YANG PERLU KITA TAHU....
buaya Pictures, Images and Photos
  • Buaya tidak boleh menjelir dan menggerakkan lidahnya kerana organ itu melekat pada lelangit.
  • Ikan haruan dapat mengesan 27000 jenis bau sekaligus menjadikannya haiwan yang paling sensitif deria baunya
  • Kanggaru hanya di Australia sebenarnya tidak boleh melompat jika ekornya tidak menyentuh bumi.Ekornya bertindak sebagai topang semasa haiwan itu melompat.

PERLU KITA TAHU 2

YANG PERLU  KITA TAHU....



  • Jantina  kura -kura boleh di kenal pasti berdasarkan bunyi yang dihasilkan.Kura-kura jantan mengeluarkan bunyi jantan sementara betina menghasilkan bunyi yang berdesir

 
  • Jika anda menjerit selama lapan tahun,tujuh bulan dan enam hari,anda boleh menghasilkan tenaga yang cukup untuk memanaskan secawan kopi

  • Pada tahun 1848,Air Terjun Niagara berhenti mengalir apabila bongkah ais menghalang Sungai Niagara daripada mengalir ke arah air terjun

    PERLU KITA TAHU

    YANG PERLU KITA TAHU........


    TV Overload Pictures, Images and Photos




    • Kanak -kanak menghabiskan lebih masa mempelajari tentang kehidupan melalui media terutamanya TV.Secara purata seorang kanak-kanak menghabiskan kira-kira 28jam seminggu menontonTV,dua kali ganda lebih banyak daripada masa mereka di sekolah




    • Bahan buangan(najis) daripada seekor ayam sepanjang hayatnya boleh membekalkan tenaga elaktrik yang cukup untuk menyalakan sebiji lampu mentol berkuasa 100watt selama lima jam
    • Ayam juga akan menghasilkan telur yang lebih besar jika hari sentiasa siang

    Larangan elak pelajar meniru


    Pelajar di Tamil Naidu yang menduduki peperiksaan tidak dibenarkan memakai kasut,sarung kaki dan tali pinggang ketika di dalam dewan.Mereka juga di larang memakai jam tangan,membawa telefon bimbit,kalkulator dan kertas.Semua aksesori dan peralatan di letakkan di luar dewan peperiksaan.Seorang pegawai direktorat peperiksaan negeri di Selatan India berkata larangan keras itu bagi mengelak pelajar meniru.Kebiasannya pelajar menyembunyikan kertas mengandungi maklumat jawapan di dalam kasut atau sarung kaki,ada yang memasuki di celah talipinggang menyebabakan sukar dikesan.Larangan ini lebih baik daripada membuat pemeriksaan badan keatas pelajar.

    p/s tiru tahap kriktikal...

    Kisah bapak yang pandai

    Pada suatu hari Daud bertanya kepada bapanya...

    Daud : "Pak betul ke 'make love' itu best"

    Bapak : "Haah,samalah best macam kamu korek hidung kamu!"

    Daud : "Tapi betul keorang pompuan rasa lagi best?"

    Bapak :"Kalau kamu korek hidung,hidung kamu ke jari kamu yang rasa best?"

    Daud : "Tapi kenapa orang pompuan tak suka diperkosa?"

    Bapak : "Kalau kamu jalan-jalan ada orang nak korek hidung kamu..kamu suka tak?"

    Daud :"Betul ke tak boleh buat tu masa datang bulan?"

    Bapak :"Kalau hidung kamu bedarah kamu nak korek jugak ke?"

    Daud :"Kenapa orang lelaki tak suka buat tu pakai kondom?"

    Bapak :"Kamu suka ke korek hidung pakai sarung tangan?"

    Daud :"Waaaaah ..bapak ni pandailah!"

    Bapak : "Biasalah nak bapak dah lama korek hidung..."
     

    Kemakmuran adalah satu keberkatan


    “...Jikalau sekiranya penduduk negeri-negeri beriman dan bertaqwa, pastilah Kami akan melimpahkan kepada mereka segala macam berkat dari langit dan bumi, tetapi mereka mendustakan (ayat-ayat Kami) itu, maka Kami siksa mereka disebabkan perbuatannya...”(Surah Al A'raf ayat 96)

    Surah yang menyatakan janji Allah untuk melimpahkan segala macam berkat hanya apabila manusia beriman dan bertakwa.Kemakmuran adalah satu keberkatan.Hidup kaya raya hati susah bukan makmur namanya.Negara kaya raya tapi kehidupan rakyat begitu teruk bukan makmur namanya.Keberkatan berhubung kait dengan ketakwaan.

    Sejarah, Rahsia Dan Kelebihan Hari Isnin

    Rasulullah SAW lahir pada Hari Isnin yang mewujudkan mukjizat (keanehan) iaitu
    • Setiap wanita yang mengandung tentu merasa penderitaan sebagaimana lazimnya tetapi ibu Rasulullah SAW,Siti Aminah sama sekali tidak merasa hal tersebut
    • Setipa wanita yang akan melahirkan tentu merasa sakit dan itu sama sekali tidak di rasakan oleh Ibu Rasulullah SAW
    • Begitu Rasulullah SAW terpisah daripada ibunya, Baginda lansung sujud ke hadrat Allah SWT seraya berkata : "Umat ku,umatku,"
    • Rasulullah SAW dilahirkan ke dunia dalam keadaan sudah berkhatan
    • Pada saat kelahiran Rasulullah SAW semua jin tidak boleh naik kelangit sebagaimana kebiasaan mereka.Kerana jin sudah terbiasa naik kelangit untuk mengintip percakapan para malaikat di sana .Namun kebiasaan itu tidak dapat mereka lakukan ketika Rasululla SAW dilahirkan
    PUASA PADA HARI ISNIN

    Dalil Abu Hurairah,katanya Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud : "Dibentangkan amal pada hari Isnin dan Khamis.Aku suka amal ku dibentangkan ketika aku sedang berpuasa," (HR al -Tirmizi)

    Amal ibadat yang dikerjakan manusia akan diserahkan kepada Allah pada Hari Isnin dan Khamis.Ini bermaksud pada setiap hari Isnin Dibentangkan atau diserahkan kepada Allah segala amal-amal yang di kerjakan hampir setiap minggu.
    Rasulullah pada hari penyerahan amal itu,Baginda dalam keadaan berpuasa.Rasulullah SAW sangat mementingkan puasa pada hari Isnin.Allah SWT memberikan hari Isnin kepada Nabi Muhammad SAW dan kepada 60 nabi-nabi diutus bersamanya

    Kebaikan Sumber Halal


    "Sesungguhnya yang halal itu nyata(terang) dan yang haram itupun nyata(terang).Dan diantara keduanya ada perkara-perkara yang kesamaran yang tidak diketahui akannya oleh ramai manusia.Maka barangsiapa jatuh dalam perkara kesamaran,jatuhlah ia kedalam perkara yang haram.''
    Ingatlah bahawa orang yang mendapat rezeki dari sumber yang tidak halal akan membawa akibat buruk kepada dirinya seperti rezeki yang di perolehi tiada keberkatan didalamnya,hilang kepercayaan orang ramai kepadanya,tidak akan diterima doa-doanya,akan mendapat tempat yang hina disisi Allah SWT dan di masukkan kedalam apai neraka.Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud :
    Dari Khaula Al-Ansariah r.a ia berkata aku mendengar Rasulullah SAW bersabda :
    "Bahawasanya orang yang mencampur adukkan harta Allah dengan jalan
    yang tidak halal,maka mereka akan mendapat seksaan pada hari kiamat
    kelak." (HR Al-Bukhari)

    Enam Tahun Jadi Hamba Seks Bapa Saudara

    Seorang kanak-kanak perempuan berusia 12 tahun terpaksa menanggung derita selama enam tahun apabila di jadikan tempat memuaskan nafsu bapa saudaranya berhati binatang.
    Bapa saudarnya seorang anggota RELA melakukan perkara itu di beberapa lokasi termasuk di taman permainan kanak -kanak.Dia selalu menggunakan helah mengjak mangsa bersiar-siar setiap hujung minggu sebelum merogolnya.Mangsa turut diugut supaya merahsiakan perbuatannya itu.Rahsia mula terbongkar apabila mangsa mengadu kemaluannya sakit kepada emaknya.Hasil pemeriksaan doktor mengesahkan bahawa ada kesan koyakkan pada alat sulit mangsa-harian metro

    Takut Isteri, anak murtad

    Seorang lelaki sanggup berkorban apa saja bagi memulihkan dan mengembalikan isteri ke pangkuannya selepas di percayai isterinya di percayai terpesong akidah dan kembali mengamalkan gaya hidup bukan Islam..Dia juga mendapat maklumat isteri dan keluaragan  mentuannya sedang merancang untuk melarikan anak bongsu ke Australia dan akan menukar agamanya bila sampai disana kelak-harian metro

    Urut Jumaat

    Ketika umat Islam khusyuk menunaikan solat Jumaat,empat penguatkuasa imigresen di cekup pegawai jabatan agama ketika berada dalam sebuah pusat urut dipenuhi cewek Indonesia yang dipercayai turut menawarkan urut batin.Lebih mengaibkan, pusat urut itu hanya terletak 100 meter dari masjid.Serbuan dibuat atas laporan orang awam.-harian metro

    Kaki Deepak Melekat Di Perut


    Deepak Kumar Paswaan 7 thn terpakasa berdepan dengan kecacatan sejak di lahirkan.Kemiskinan keluaraganya yang hidup sebagai petani memaksa ia akur dengan kehidupannnya.Kemana saja pergi,dia terpaksa memikul 'kakinya ' tanpa  rasa penat.
    Deepak mempunyai 3 pasang kaki dimana dua pasang terletak di perut.Satu pasang daripada kaki di perutnya membesar dan berfungsi sementara satu lagi terbantut.Dia juga mempunyai sepasang hati berkembar.
    Begitulah keunikan Deepak di lahirkan di sebuah desa Buxar pendalaman Bihar India.

    Pemain England Lemah Selepas Cukur Bulu

    Wayne Rooney kebiasaanya kelihatan penuh bulu di dadanya tetapi untuk Piala Dunia ini dia telah mencukur bulu dadanya.Dia yang kelihatan kurang bermaya pada Piala Dunia ini .Ramai peminat mengatakan Rooney lemah selaepas bercukur.
    Begitu juga terjadi kepada Frank Lampard yang telah mencukur bulu ketiaknya.Ramai pemain England begitu rendah prestasi pada piala dunia ini mereka mungkin semua pemain bercukur???

    Askar Kerdil Dapat Habuan Seks

    Walaupun usia mereka 14 tahun,mereka telah di kerah menjadi pemberontak untuk menentang kerajaan.Mereka di ajar untuk menggunakan senjata api,menembak dan membenci siapa saja yang menentang perjuangan mereka.
    Itulah nilai nyawa yang perlu mereka bayar terhadap perjuangan sia -sia.Mereka tidak dibayar gaji,sebaliknya hanya sekadar makanan seharian,tempat berteduh serta pakaian seragam yang mereka pakai.Ada juga yang mendapat habuan seks jika mereka taat.Begitulah hakikat seorang pemberontak kanak-kanak ynag menjadi mangsa pergolakan perang saudara di negara sendiri.

    Bayi Berwajah 'Alien'

    on 28 Jun 2010


    Kelahiran seorang bayi lelaki berwajah makhluk asing menggemparkan masyarakat di perkampungan Yanzhou, Wilayah Yichun China.Li Xing dilahirkan di sebuah klinik kerajaan mempunyai bentuk kepala yang lonjong,berbenjol di kiri kanan muka serta mempunyai sepasang mata yang besar.Pihak doktor terpaksa mengambil masa tiga jam untuk mengeluarkan Xing melalui pembedahanmemandangkan fizikalnya yang besar.

    Sakit Kepala


    Hadis Riwayat Ibnu Majah menjelaskan bahawa apabila Nabi SAW sakit kepala,baginda mengoles kepalanya dengan daun inai dan berkata "Sesungguhnya daun inai itu bermanfaat untuk menyembuhkan penyakit kepala InsyaAllah."
    Antara sebab yang menyebabkan sakit kepala :
    • Kerana demam,rasa sakit di seluruh kepala
    • Panas pada pangkal hidung,rasa sakit pada bahagian hadapan dan biasanya terjadi pada pagi hari
    • Pembengkakan pada bahagian otak kepala,rasa sakitnya didalam dan menusuk serta berpanjangan
    • Cepat letih melihat,rasa sakit kepala di bahagian hadapan dan biasanya setelah banyak membaca
    • Tekanan darah naik,rasa sakit kepala di bahagian belakang
    • Perut besar masuk angin,yang terus ke urat kepala
    • Pembengkakan di perut besar,kepala sakit kerana adanya hubungan yang erat antara keduanya
    • Perut terlalu penuh di isi makanan
    • Selesai melakukan persetubuhan yang terlalu meletihkan sehingga suhu badan naik
    • Sesudah muntah kerana perut kosong
    • Udara yang panas
    • Menahan rasa mengantuk
    • Kepala tertekan,kerana menangkat atau tertimpa sesuatu
    • Terlalu banyak bercakap,yang menyebabkan otak pada  bahagian belakang kepala berasa letih
    • Terlalu banyak bergerak seperti senaman yang sangat meletihkan
    • Faktor kejiwaan seperti rasa takut berlebihan,terlalu sedih,berfikir yang jahat dan terlalu banyak cita-cita dan angan-angan
    • Terlalu lapar yang menyebabkan tidak adanya pembakaran dalam tubuh dan mengakibatkan otak menjadi lemah
    • Terjadi pembengkakan di sekitar otak

    Cuba Bunuh Ibu Tiri

    Seorang penagih dadah seperti di rasuk apabila bertindak di luar dugaan terhadap ibu tirinya dalam kejadian amuk yng di klafisikasikan sebagian cubaan membunuh.Lebih menyedihkan lelaki terbabit sanggup menyeksa mangsa yang sudah berlumuran darah akibat tikaman dengan menjerut leher ibu tirinya dengan rantai motosikal sebelum wanita itu di selamatkan oleh anak lelakinya.
    Sebelum itu lelaki tersebut meminta wang daripada mangsa dan mangsa memberikannya RM 10.Kemudian lelaki itu beredar tanpa menunjukkan reaksi yang boleh mendatangkan syak. Beberapa minit kemudia dia datang lagi dan menyerang wanita tersebut.-harian metro

    Wanita Melayu Jual Diri Untuk Penuhi Ketagihan

    Hamba Arak itulah yang terjadi kepada seorang wanita awal 20 an yang sanggup membelanjakan separuh dari gajinya untuk memenuhi ketagihan araknya..Gadis itu juga sanggup "di ratah' tubuhnya semalaman asalkan ketagihannya dipenuhi..Gadis ini adalah antara 100 orang lelaki dan wanita Melayu di tahan oleh Jabatan Agama Islam Johor (JAIJ) dalam serbuan di premis hiburan sekitar Johor Bahru.Gadis ini juga memberitahu  dia mengamalkan cara hidup ala barat agar tidak mahu dilihat ketinggalan zaman.-harian metro

    Bapa nazak di wad, anak khalwat di surau


    Seorang remaja perempuan 15 thn di cekup berkhalwat dengan pengawal keselamatan di surau Hospital Jitra ketika kedua -duanya nyenyak tidur.Remaja yang sepatutnya berada di sisi bapa tirinya yang nazak di dalm wad hospital berkenaan dikatakan mengambil kesempatan untuk bertemu kekasihnya yang baru di kenali sebulan lalu.Mereka di tangkap pada pukul 1.30 pagi oleh beberapa pengawal lain selepas orang awam yang hendak menunaikan solat mersa hairan pintu surau itu dikunci dari dalam.-harian metro

    Saka Gadai Tubuh

    Ibunya berkata pekerjaan menjual tubuh ini adalah saka yang perlu diikuti oleh anaknya.Dia terpaksa menjual tubuh untuk menyara kehidupan secara mudah sejak menamatkan persekolahan kerana di desak oleh ibunya yng juga melakukan pekerjaan yang sama.-harian metro

    Arkib Blog

     
    © borak kosong All Rights Reserved